سنگاپور به دلیل وابستگی بالا به تجارت جهانی و زنجیرهٔ تأمین، پس از پاندمی کرونا، با مشکلات بسیاری مواجه شده است. پست ملی سنگاپور برای مواجهه با این چالش چه تدبیرهایی به کار بسته است؟
پاندمی در کشور سنگاپور همچون بسیاری دیگر از کشورها، نظم رایج را به هم زده است. سنگاپور به دلیل وابستگی بالا به تجارت جهانی و زنجیرهٔ تأمین، با مشکلات بسیاری در زمینهٔ جابهجایی کالاهای مورد نیاز در داخل و خارج از کشور و مشکلات ترانزیت ناشی از پاندمی روبهرو شده است. پست ملی سنگاپور یا همان SingPost همچون دیگر سازمانهای پستی در سراسر جهان به شدت تحت تأثیر فراگیری ویروس Covid-19 قرار گرفته است. از جمله مشکلات پدید آمده برای پست لجستیک این کشور میتوان به چالشهای تامین نیروی انسانی، تاخیر در زمانبندی ارایه خدمات و حجم بالای موجودی انبارها اشاره کرد. در دوران کرونا، تاریخ تحویل مرسولات گاهی با هفتهها و ماهها تأخیر صورت گرفته است.
شرکت ملی پست سنگاپور SingPost به دلیل توقف ترانزیت هوایی، در تلاش بوده تا با همکاری همتایان پستی خود، از تازهترین روشهای غیرسنتی تحویل مرسولات بهره ببرد اما متغیر بودن دائمی شرایط در یک سال اخیر، نه تنها در سنگاپور بلکه در تمام دنیا، این صنعت را بهطور مدام با چالشهای جدیدی مواجه ساخته است. در تازهترین گزارش اتحادیه جهانی پست (UPU) در خصوص تأثیر پاندمی بر عملیات پستی در جهان آمده است: شریانهای ارتباطی جهانی مختل شده است. با افزایش تعداد مرسولات پستی، با تعداد فزایندهای از مرسولات بر زمین مانده و معلق در هابهای لجستیکی مختلف بین فرستنده و گیرنده مواجه شدهایم. مدت زمان تحویل و ترخیص کالا از گمرک طولانی شده و برخی از مراکز مبادله بینالمللی، خدمات خود را به مرسولات شخصی ارائه نمیدهند.
راهکارهای جدید تحویل
یکی از تأثیرات اصلی پاندمی، مربوط به میزان معاملات تجارت الکترونیکی برای اقلام اساسی و مورد نیاز بوده است. در سال 2019 سهم خردهفروشی آنلاین در اقتصاد سنگاپور تنها 10 درصد کل معاملات خردهفروشی این کشور را از آن خود کرده است. گزارشهای جدید حاکی از سه برابر شدن این رقم و رسیدن به 17 درصد در فاصله ژوئن تا آگوست 2020 بوده در حالی که آمار کل خردهفروشی (آنلاین و غیرآنلاین) در این بازه تا 40 درصد کاهش داشته است. این کاهش مربوط به برخی فروشگاهها از جمله فروشگاههای خردهفروشی مصالح ساختمانی بوده است. پست لجستیک سنگاپور وظیفه جابهجایی تقریباً نیمی از مرسولات حاصل از رشد چشمگیر معاملات تجارت آنلاین این کشور را بر عهده داشته است.
قطع شدن زنجیرهٔ تأمین کالا در دوران مختل شدن سیستم، اهمیت بالایی برای پست لجستیک سنگاپور داشته است. در هفتههای آغازین پاندمی، مشتریها بیشتر به دنبال تأمین کالاهای اساسی و مواد غذایی خود بودهاند. در ادامهٔ این اختلال، دیگر کالاهای مورد نیاز مشتریها از جمله پوشاک، بازیهای کامپیوتری و لوازم خانگی نیز به لیست خرید آنلاین مشتریها اضافه شده و این موضوع حاکی از افزایش اعتماد آنها به فروشگاههای اینترنتی و مقولهٔ خرید اینترنتی و نیز کنار گذاشتن لزوم خرید فیزیکی بوده است.
پاندمی علاوه بر تأثیر قابل توجه بر خردهفروشی آنلاین، باعث ورود پست لجستیک به دیگر حوزهها نیز شد. SingPost در آوریل 2020 بخش خدمات مربوط به تحویل دارو را نیز آغاز کرد. این خدمات شامل جابهجایی داروهای حساس به دما که نیازمند جابهجایی ویژه هستند نیز میشد. علاوه بر دارو، وظیفه تحویل کالاهای حساس همچون گذرنامه و شناسنامه نیز توسط این شرکت بر عهده گرفته شد.
در مجموع میتوان گفت که پاندمی نقش یک کاتالیزور را برای صنعت پست لجستیک بازی کرد تا مشتریهایی که مجبور به ماندن در خانه شدند را به خرید آنلاین ترغیب کند. فعالان پست لجستیک امیدوارند که این تغییر سلیقهٔ مشتری پایدار مانده تا بتوانند از فرصت پیش آمده برای تحول صنعت استفاده کنند.
چالشهای پست لجستیک در بخش توزیع و تحویل
بخشی از دغدغههای فعالان پست لجستیک در دوران پاندمی به چالشهای حوزه عملیاتی برمیگردد. یکی از این چالشها کاهش بهرهوری ناشی از اعمال برخی پروتکلهای بهداشتی از یکسو و کمبود نیروی کار ناشی از بسته شدن مرزهای کشور سنگاپور بوده است. تأخیرهای حاصل شده در تحویل مرسولات از عوارض این پروتکلهاست.
کارشناسان بر این باورند که در کشور سنگاپور توزیع و تحویل به صورت یکپارچه و منسجم صورت نمیگیرد و وابستگی زیادی به نیروی کار و زیرساختهای لجستیک دارد. در این کشور، همهٔ ارائه دهندگان خدمات تحویل، این فرآیند را با استفاده از منابع و ناوگان سنتی خود انجام میدهند. رانندگان تک سرنشینی که به وسیلهٔ وانتهای خود کالاها را به خانهها تحویل میدهند.
برآوردها میگوید که به ازای هر 10درصد رشد در مرسولات تجارت الکترونیکی، 8.3 درصد افزایش، در حجم ناوگان ایجاد میشود. در صورت عدم ارائه راهحل ساختاری برای این نسبت، در آینده نزدیک تراکم بالایی از ناوگان را در هر شهر کوچکی هم شاهد خواهیم بود. با توجه به کمبود نیروی کار در سنگاپور، ادامه دادن این مسیر با این مدل عملیاتی، ناکارآمد، ناکافی و ناپایدار خواهد بود.
فعالان صنعت پست لجستیک سنگاپور امیدوارند که به زودی ظرفیت ترانزیت هوایی به حجم پیش از دوران پاندمی برگردد و با برطرف شدن این معضل جهانی، رعایت پروتکلهای بهداشتی که موجب کاهش نیروی کار شده نیز حذف یا محدودتر شوند، اما حتی با حذف این موانع هم، این صنعت اگر بخواهد خردهفروشی آنلاین را جایگزین خرید سنتی کند، باید برنامه اساسی برای افزایش ظرفیت پست لجستیک خود داشته باشد. صنعت پست لجستیک سنگاپور به سرعت، انعطافپذیری و برطرف شدن دغدغهٔ منابع انسانی نیاز دارد و بایستی کیفیت تجربهٔ تحویل مشتری از لحظهٔ خرید تا دریافت مرسوله در مقصد افزایش پیدا کند. برای چنین تغییری، قابلاندازهگیری بودن و چابکی در ارایه خدمات، همراه با استفاده از فناوریهای روز، ضروری خواهد بود.
سرمایهگذاری برای آینده
از جمله اقدامات مورد نیاز برای رسیدن به نقطهٔ مطلوب و ادارۀ صحیح شبکهٔ توزیع و تحویل، سرمایهگذاری بر روی زیرساختهای شهری است. شبکه صندوقهای پستی هوشمند سراسری دولت یکی از زیرساختهایی است که به یکپارچهسازی فرآیند کمک میکند. تا پایان سال 2021 همهٔ نواحی شهری سنگاپور به لاکرهایی با دسترسی عمومی تجهیز خواهند شد و این موضوع انگیزه بیشتری برای خرید آنلاین توسط مشتریها ایجاد کرده و جایگزین مناسب و کارآمدی برای شیوهٔ تحویل درب منزل توسط کارکنان صنعت پست لجستیک خواهد بود.
از آنجا که پست ملی به عنوان شیوهای اقتصادی و با پوشش جغرافیایی حداکثری برای تحویل کالاهای خریداری شده به شیوه الکترونیکی است، SingPost در حال توسعه فناوریها و راهحلهای جدید برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان خدمات تجارت الکترونیکی است. در سال گذشته، قابلیت ردیابی سرویس پستی از سوی این شرکت راهاندازی شد.
SingPost اعلام کرده که در حال بررسی و اصلاح کلی روند عملیات پستی خود است تا برای پذیرش و اجرای تغییرات ناشی از توسعه تجارت الکترونیکی آماده باشد. این پروژه تحت عنوان "آیندهٔ پست" با هدف اصلاح سیستم پست ملی که دارای چندین دهه قدمت است و در راستای کسب مهارت بیشتر در تحویل بستههای تجارت الکترونیکی، انجام میشود.
از جمله فناوریهای مورد استفاده در این پروژه میتوان به صندوقهای نامه هوشمند (PostPal) اشاره کرد که میتوانند نامهها و بستهها را پس از احراز هویت، بهطور اتوماتیک و ایمن توزیع کنند. از دیگر فناوریهای مورد استفاده، تمبرهای هوشمند بوده که امکان پیگیری نامهها و بازنگری کل گردش کار پستی را دارد.
Covid-19 تغییراتی اساسی در آینده تجارت الکترونیکی ایجاد کرده و نیاز به توجه بیشتر این صنعت به مهندسی مجدد شبکه لجستیک و سرمایهگذاری در زیرساختهای مناسب تجارت الکترونیکی را به خوبی نشان داده است. سنگاپور به برقراری یک سیستم تحویل قابل اعتماد و مقرون به صرفه نیازمند است تا بتواند تحویلهای با سرعت و اطمینان بالا را در سطح کشور انجام دهد. خدمات پستی، دارای ویژگی لازم برای پشتیبانی از این نیاز لجستیک شهری است، اما باید آن را برای آینده تقویت کرد تا تغییرات ساختاری لازم در آن ایجاد شود.
چندی پیش، Heng Swee Keat، معاون نخستوزیر سنگاپور از تمامی صنایع این کشور درخواست کرد تا برای مقابله با چالشهای دنیای پس از پاندمی، فرآیندهای سنتی خود را اصلاح کنند. بدون شک، یکی از مهمترین بخشها، صنعت پست لجستیک است. سنگاپور امیدوار است با موفقیت در این مسیر، خود را به عنوان یکی از بازیگران کلیدی اصلاح زنجیرهٔ تأمین قابل اعتماد برای مردم، در مسیر رشد تجارت الکترونیکی مطرح کند.