تاریخ انتشاردوشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
کد مطلب : ۱۱۸
۰
plusresetminus
کوریر سرویس‌ها و استارت‌آپ‌های لجستیک شهری، هم‌سو با تحولات ناشی از شیوع کرونا، علاوه بر تاثیراتی که در مقیاس کسب و کارهای خود پذیرفتند (فارغ از نتایج اقتصادی آن بر رشد یا کاهش خدمات خود)، مسوولیت‌هایی را هم در برابر شرکای کلیدی خود اعم از کارکنان، مشتریان و عموم جامعه بر عهده گرفتند.
مسوولیت‌های اجتماعی فعالان لجستیک شهری در روزگار کرونایی ایرانی‌ها
کرونا، آنقدر غافلگیر کننده، پرزور و ترسناک بود که به یک میدان جنگ همگانی و خانه به خانه بدل شد. خانه‌نشینی و تغییر سبک زندگی و شغلی، یک تاکتیک مبارزه عمومی بود. به جز آن، بسیاری از کسب و کارها، تغییراتی بنیادین را در رویکرد، تولید، سازماندهی و تعامل با مشتری تجربه کردند.
کوریر سرویس‌ها و استارت‌آپ‌های لجستیک شهری، هم‌سو با تحولات ناشی از شیوع کرونا، علاوه بر تاثیراتی که در مقیاس کسب و کارهای خود پذیرفتند (فارغ از نتایج اقتصادی آن بر رشد یا کاهش خدمات خود)، مسوولیت‌هایی را هم در برابر شرکای کلیدی خود اعم از کارکنان، مشتریان و عموم جامعه بر عهده گرفتند.
گرچه هنوز هم اطلاعات چندانی در‌باره  خدمات و فعالیت‌های اجتماعی این شرکت‌ها در دسترس نیست، ولی از لابه‌لای آنچه منتشر شده می‌توان دریافت که کمک این شرکت‌ها به توزیع مواد و تجهیزات بهداشتی و درمانی، فوری‌ترین و مهم‌ترین تلاش ارزشمندی است که تاکنون انجام شده است.

تیپاکس در این مدت در چارچوب همکاری مستمر خود با برنامه غذای سازمان ملل، بسته‌های غذایی را در 20 مهمان‌شهر توزیع کرده است. همکاری با سازمان داوطلبان هلال احمر برای توزیع مواد غذایی، تجهیزات بیمارستانی و همچنین ماسک و دستکش به نقاط محروم سراسر کشور، مشارکت در ارسال تجهیزات برای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، همراهی با بنیاد باران عشق در ارسال 7 هزار مرسوله به بیمارستان‌های کشور و  سرانجام کمک به هلال مهربانی، در توزیع این مرسولات در استان‌های شرقی کشور از جمله اقدامات این شرکت بوده است.


چاپار نیز در همراهی با اتاق ایران در کمپین نفس و توزیع مرسولات و کالاهای بهداشتی این کمپین به مراکز درمانی مشارکت داشته است. البسه مورد نیاز کادر درمان و تجهیزاتی مانند تب‌سنج، کپسول اکسیژن و دستگاه‌هایی همچون ونتیلاتور که برای درمان مبتلایان به کرونا بسیار حیاتی است، در انبار مرکزی این شرکت به صورت متمرکز جمع‌آوری و به حدود 200 بیمارستان و مرکز درمانی مختلف در ۲۱ استان کشور ارسال شده‌اند.


اسنپ اعلام کرده است که به حدود 5000 نفر از رانندگان خود، وام قرض‌الحسنه دو میلیون تومانی اهدا می‌کند و به رانندگان مبتلا به کرونا نیز وام پنج میلیون تومانی بدون بهره می‌پردازد. این امتیازها شامل رانندگان اسنپ باکس نیز شده است که نقش مهمی در جابه‌جایی مرسولات در این دوره داشتند. علاوه بر آن توزیع رایگان مواد ضدعفونی کننده و ماسک بین رانندگان نیز از دیگر اقدامات این شرکت برای حفاظت از جان رانندگان و مسافران در این دوره بوده است.

تی‌نکست، دیگر فعال حمل بار موتوری، با مشارکت داوطلبانه و رایگان‌ کردن توزیع کالاهای بهداشتی شامل ماسک و دستکش، به ایفای مسوولیت اجتماعی شرکت خود پرداخت.


تپسی، فعال لجستیک آنلاین شهری نیز در یک رویکرد خلاقانه، تعدادی از خودروهای خود را با رعایت ضوابط و شرایط ویژه‌، به حمل و نقل تخصصی کادر درمان اختصاص داد. ضدعفونی شدن محیط داخل این خودروها، با شرایط سختگیرانه‌تری اعمال می‌شود و این امر با هدف حفاظت بیشتر از کادر درمان در جابه‌جایی به محیط کار، صورت می‌گیرد.
در کنار تمام این فعالیت‌ها، حمایت و حفاظت از کارکنان از طریق اشاعه فرهنگ دورکاری تا حد ممکن، تجهیز کارکنان و ناوگان حمل‌ و نقل به تجهیزات بهداشتی، مشارکت در تامین هزینه درمان کارکنان و ضدعفونی کردن مرسولات از جمله اقدامات این شرکت‌ها برای پیشگیری از ابتلا به کرونا بوده است.


کرونا، همچنین فرصتی ساخت تا یک ‌بار دیگر ارزش‌ها و مزیت‌های حضور فعالان بزرگ و سازمان‌یافته در حوزه لجستیک بیشتر عیان شود. بسیاری از این فعالیت‌ها، همچون ضدعفونی‌کردن سیستمی مرسولات، تنها در مقیاس‌های بزرگ، قابل انجام است و برخی دیگر از خدمات و حمایت‌ها، مثل توزیع مرسولات بهداشتی نیز، به شرایط استانداردی نیاز دارد که تامین آن از عهده فعالان کوچک و غیر رسمی و سنتی بازار خارج است.
علاوه بر آن‌، اگر بر اساس آن‌چه در قانون مقرر شده بود، اپراتورهای خصوصی پست توانسته بودند از سد مشکلات اجرایی عبور کرده و مجموعه فعالان این عرصه را سازماندهی کنند، اکنون ما می‌توانستیم شاهد سرعت و کیفیت بیشتری در دسترسی به این امکانات در سراسر ایران باشیم.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما