تاریخ انتشارجمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۴
کد مطلب : ۹۱
۰
plusresetminus
با پایان سال 2019، شرکت پستی دویچه پست- DHL، نیم قرن فعالیت خود را پشت سر گذاشت. در این پرونده، به برخی از دلایلی اشاره شده که سبب می‌شود تا این شرکت آلمانی همچنان صدرنشین خدمات پستی در جهان باشد.
پادشاه سالخورده آلمانی بازی تاج و تخت را ادامه می‌دهد
"گروه بزرگ آلمانی"، نیاز به رفع یک تناقض دارد: نتیجه خوب از یک ســاختار قدیمی! واقعیت این است که عملکرد عالی دویچه پست- DHL ،باعث می‌شود تا تحلیل‌گران سهام، ساختار سازمانی کهنه و از مد افتاده آن را نادیده بگیرند، اما این وضعیت نمی‌تواند برای همیشه ادامه پیدا کند.

کسب و کاری که امروزه به عنوان گروه پستی دویچه پست-DHL شناخته می شود، فعالیت خود را با نام دویچه پست و به عنوان یک اپراتور پســتی، در بازار انحصاری آلمان آغاز کرد، امــا از اواخر دهه نود قرن میلادی گذشــته، با تصاحــب DHL و تکیه بر دارایی‌های زیرســاختی و دانش فنی خود، تبدیل به کسب وکاری بسیار بزرگتر، با سبد متنوعی از خدمات شد؛کسب و کاری که در مونشن گلادباخ نامه تحویل می‌داد و همزمان محصولاتی که مصرف‌کنندگان از طریق اینترنت خریداری کرده بودند را به دســت آنها در اقصی نقاط جهان می‌رساند.
ارزش
سهام این شرکت، همچون رقبای آمریکایی‌اش، UPS و فدکس، تابعی از نوسانات رشد اقتصاد جهانی است. اما، انتشار گزارش عملکرد سه ماهه دوم سال جاری میلادی(2019)، که نشان داد روند سودآوری شرکت به رغم موانع تجاری ایجاد شده در اثر تنش‌های اقتصاد سیاسی میان ایاالت متحده، چین و اتحادیه اروپا، همچنان حفظ شده است، ارزش ســهام دویچه پست-DHL را با یک جهش ناگهانی 4 درصدی مواجه ساخت.
دو دهه پیش، دویچه‌پست- DHL، توانست گوی سبقت را از رقیبان اروپایی خود برباید، زیرا بر خلاف همتای بریتانیایی‌اش، رویال میل، توانســته بود هم بازار خود را به سراسر جهان توسعه دهد و هم خدمات خود را متنوع‌تر نماید. در آن زمان، این طور به نظر می‌آمد که سرویس پست الکترونیکی، خیلی زود، از سرویس پست کلاسیک، چیزی جز یک خاطره باقی نخواهد گذاشت. در چنین شرایطی بود که مدیران دویچه پست، فرصت‌های نهفته در شکوفایی اینترنت، برای صنعت پست را درک کردند.
دویچه پست به درستی فهمید که توســعه اینترنت، به معنای رشد بسیار ســریع تجارت الکترونیکی و فرصتی استثنایی برای کسب‌وکارهای پستی محسوب می‌شــود تا تمرکز عملیات خود را از نامه رســانی، به حمل و تحویل بسته‌های سفارشات خریدهای اینترنتی تغییر دهند. به این ترتیــب، دویچه پســت در
ســال 1998، با خریداری DHL که شاخصترین ارائه دهنده خدمات حمل اکسپرس بسته‌های پستی بود، وارد این میدان تازه شــد تا توســعه اینترنت را تبدیل به اهرم اصلی سودآوری خود کند.
در حالی که سهام رویال میل از سال 2013 تا امروز، یک بازدهی منفی، در حدود 13 درصد، داشته است؛ گروه دویچه پســت-DHL در همیــن دوره زمانی، ســهامداران خود را با یک بازده مثبت 48 درصدی، راضی و خرســند نگه داشــته اســت. آخرین سطح "شاخص نسبت قیمت به ســودآوری"، برای سهام دویچه پســت، حدود 14 بوده و این شرکت بیش از 5 سال است که توانسته این شاخص را در همین حد نگاه دارد. این در حالی اســت که حتی رقیب جدی آمریکایی دویچه پســت-DHL ،یعنی پست دولتی آمریکا، در حال حاضر، در این شاخص، نمره ای بهتر از 15 ندارد. UPS و فدکس،از مزیت تجاری دسترسی بهتر به بازار بزرگ ایالات متحده برخوردارند؛ همانطور که دویچه پســت-DHL ، این مزیت را، به لطف تسلط بر بازار خدمات پستی آلمان، در این کشور دارد. اما عملکرد این پادشاه ســالخورده بازار نامه و بسته‌های پستی آلمان، در سه ماهه دوم سال 2019 ،فراتر از حد انتظار بود. در این دوره زمانی، افزایش نرخ تعرفه‌های پستی، چشم انداز مثبتی برای سودآوری دویچه پست ترسیم می‌کرد؛ اما، رشــد چشمگیر این شــرکت، به چیزی مهمتر از رشد نرخ تعرفه متکی بود. عملکرد درخشان دویچه پست-DHL ، در سه ماهه دوم سال 2019 ،سبب شــد تا پیش بینی‌ها در مورد حداقل سود سالانه این شــرکت که قبلا چیزی در حدود 3.9 میلیارد یورو
ارزیابی شــده بــود، به رقم 4 میلیارد یــورو افزایش یابد. در صــورت تحقق این عملکرد، ســودآوری دویچه پست-DHL نسبت به سال گذشته، تقریبا 25 درصد افزایش خواهد داشت.
توزیع جغرافیایی بازار و کنترل هزینه، به DHL کمک کرده است تا در شــرایط اقتصادی ناایمن و بازار بی‌ثبات این روزها، همچنان عملکرد موفقی داشته باشد.
با وجود اینکه کشــورهای اروپایی، در دو فصل اخیر، حــال و روز اقتصادی چندان خوبی نداشــته اند؛ اما، مصرف کنندگان اروپایی در بازارهای تجارت الکترونیکی، همچنان حضور بسیار موثری دارند و تقاضا برای تحویل سریع و مطمئن بسته‌های پستی، به همین دلیل، از رونق برخوردار است. کسب و کار اصلی دویچه پست، یعنی تحویل بسته‌های پستی، در طول سه ماهه دوم امسال، سریع‌ترین رشد را در اتحادیه اروپا تجربه کرده است. کسب و کارهای دارای حاشیه سود بالاتر در زنجیره ارزش تجارت الکترونیکی، همچون مراکز لجســتیک، عامل ایجاد چیزی در حدود یک چهارم کل سود عملیاتی دویچه پست، در فصل دوم سال 2019 بوده اند. عملکرد شرکت در این بخش نیز، فراتر از مهمترین رقیبان بین‌المللی خود، یعنی شرکت‌هایی همچون ریکانز-بارکلیز، عمل کرده است. از خلق ارزش برای مشتریان و شرکا تا ســودآوری برای سهامداران، عملکرد پادشاه سالخورده آلمانی نشان می‌دهد؛ قصد ندارد به این زودی ها، با بازی تاج و تخت وداع کند.  
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما