تاریخ انتشارجمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۴
کد مطلب : ۵۱
۰
plusresetminus
همه چیز در باره پروژه ملیGNAF

همه به دنبال یک نشانی می‌گردند

پروژه بازنمایی نشانی ها در یک بستر ملی یکپارچه، سال هاست که در ایران دنبال می شود. این پروژه،"فایل ملی اطلاعات مکان نمای مرجع" یا GNAF نام دارد و اجرای آن با موانع زیادی روبرو بوده است.
همه به دنبال یک نشانی می‌گردند
در بسیاری از کشورهای جهان، اطلاع از موقعیت مکانی هر شهروند در شمار پایه ای ترین اطلاعات ملی است. پلیس، سیستم‌های امنیتی و نهادهای ارایه دهنده خدمات عمومی، به طور مستمر به اطلاعات محل سکونت افراد دسترسی دارند. یک نشانی که در سیستمی یکپارچه و ملی ثبت شده است، بخشی از هویت اجتماعی افراد در بسیاری از کشورها به شمار می رود.

GNAF چیست؟
GNAF، یک سیستم متمرکز نمایش اطلاعات موقعیت مکانی افراد شامل شهر و محله محل سکونت، پلاک و شماره واحد مسکونی و اطلاعات پیرامونی متعددی مثل معابر اطراف، انواع دسترسی ها، تعداد ساکنان ساختمان و میزان بهره مندی ساختمان از خدمات شهری مثل آب و برق است.
این اطلاعات، فقط  دسترسی شرکت های پستی یا سرویس های خدمات شهری  به شهروندان را ساده نمی کند، بلکه با تجمیع اطلاعات مربوط به اینکه در هر کوچه، چند پلاک با چه تعداد ساکن و چه کاربری هایی(مسکونی، تجاری یا آموزشی ) وجود دارد، برنامه ریزی شهری، تامین و توسعه نیازهای زیرساختی مثل شبکه آب و برق و تلفن، پشتیبانی‌های امنیتی و ایمنی در هنگام بروز سوانح، دسترسی ساده تر آمبولانس و آتش نشانی به کانون خطر، پیش بینی تعداد ساختمان های قدیمی و... امکان پذیرتر و سهل تر می شود و بنابر این ذینفعان متعددی از این اطلاعات سود می برند.
علاوه بر آن، شمار
زیادی از مدیران کسب و کارها یا ارایه دهندگان خدمات برای راه اندازی یک مهدکودک یا یک رستوران یا مرکز ورزشی می توانند از اطلاعات جمعیتی و موقعیت کسب و کارهای مشابه در این بانک اطلاعاتی جامع بهره گیرند.
 GNAF یا فایل ملی اطلاعات مکان نمای مرجع، یک کلان پروژه ملی است که زیرساختی مهم در توسعه و بهبود بسیاری از خدمات اقتصادی، امنیتی و اجتماعی محسوب می شود. به این ترتیب، نشانی ها می توانند خیلی ها را به مقصد برسانند: مدیران شهری، سرمایه گذاران، ارایه دهندگان خدمات و در نهایت مردم به عنوان مشتری همه این سرویس ها.

فرق کد پستی و جی نف چیست ؟
هر یک از نشانی‌های پستی با دقت بالا اعتبارسنجی شده و شامل جزئیاتی همچون نام محله، نام معبر، شماره پلاک و مختصات جغرافیایی منحصر به فرد ملک است. از این رو GNAF از طریق ایجاد ارتباط بین داده‌های متنی و مکانی نشانی‌های معتبر، دوباره کاری‌ها و خطاهای مرتبط با نشانی‌های جعلی و باطل را حذف کرده و یا کاهش می‌دهد.
این پروژه، امکان بررسی و صحت‌سنجی یک نشانی فیزیکی به همراه موقعیت و مختصات جغرافیایی آن را در  سراسر کشور مقدور می‌کند.
با دستور رییس جمهور، از سال 93، شرکت ملی پست ماموریت یافت تا با همکاری 13 دستگاه اجرایی دیگر، این پروژه را در کشور به سامان برساند. وزارت کشور و سازمان نقشه برداری، دو پای اصلی اجرای این طرح به شمار می روند. 
  
موانع اجرای پروژه
کشور ایران، نوزدهمین کشور پهناور جهان و بیست و دومین کشور از حیث تعداد جمعیت است. از سویی، حدود 60 هزار روستا و آبادی ثبت شده در کشور وجود دارد و نزدیک  یک چهارم از جمعیت کشور  ساکن این روستاهای پراکنده هستند.
این آمار، به تنهایی بخشی از دشواری جمع آوری اطلاعات مربوط به نشانی ها در کشور ایران را نشان می دهد. علاوه بر آن در طول سال های اجرای پروژه، ایران در معرض انواعی از محدودیت ها و تحریم ها در تبادل اطلاعات با مراجع بین المللی قرار داشته است.
فقدان همگرایی راهبردی میان دستگاه های اجرایی و کندی روند تصمیم گیری در دولت نیز از جمله دشواری های اجرای پروژه ای است که اجرای آن تنها از طریق تعاملات میان بخشی امکان پذیر است. نشانی GNAF بر روی سه بخش متمرکز است که عبارتند از محله، معبر و پلاک.
پلاک های غیر ثبتی در ایران، معضل بزرگی در اجرای این پروژه به شمار می رود. به گفته حسن جوادی صادق، مدیرکل جغرافیایی و اطلاعات مکانی شرکت ملی پست ایران، در کشور بیش از 28 میلیون ساختمان وجود دارد که 16 میلیون از آنها، فاقد پلاک ثبتی است.
همچنین از میان 31 مرکز استان در کشور، تنها 16 شهر، دارای محلاتی با مرزبندی مشخص و ثبت شده اند. علاوه بر آن اجرای پروژه GNAF به نقشه هایی نیاز دارد که باید توسط سازمان نقشه برداری در کشور تهیه شوند. شرکت پست، به عنوان مجری پروژه GNAF، علاوه بر سازمان نقشه برداری به اطلاعات شهرداری های کلانشهرها نیز نیاز دارد. همچنین، جمع آوری اطلاعات در برخی شهرها نظیر زاهدان، به نقشه برداری هوایی توسط پهبادها نیاز دارد که خود مستلزم هماهنگی با دستگاه های بیشتری است.

وضعیت کنونی  اجرای GNAF
 تا نیمه سال 98، اطلاعات مربوط به 78 شهر جمع آوری شده که شامل شهرهای اصلی کشور بوده و می توان گفت که حدود 70 درصد اطلاعات مورد نیاز جمع آوری شده اند، اما واقعیت این است که هنوز اطلاعات مربوط به 220 شهر کشور، در این سامانه کامل نشده است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما