تاریخ انتشارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
کد مطلب : ۱۵۶
۰
plusresetminus
هر چند کنترل و مدیریت به‌هنگام و بهینه زنجیره تامین برای هر کسب و کاری می‌تواند یک مزیت رقابتی باشد؛ اما، حساسیت همه کسب و کارها نسبت به کارآمدی نظام مدیریت زنجیره تامین به یک اندازه نیست.
آن‌چه باید از یک پلتفرم مدرن مدیریت زنجیره تامین انتظار داشت
 کسب و کارهای ارائه خدمات و کالاهای «بهینه‌سازی استفاده از فضای خانه» از جمله کسب و کارهایی هستند که موضوع مدیریت بهینه زنجیره تامین در آن‌ها از اهمیت و اثرگذاری بسیار زیادی برخوردار است.

با توجه به تنوع مسائل و خواسته‌های مشتریان این قبیل کسب و کارها و با در نظر گرفتن سلایق متنوع و گوناگون اشخاص در نحوه مدیریت و بازآرایی فضای زندگی، می‌توان تصور کرد که کسب و کارهای فعال در این حوزه، بخش مهمی از مزیت رقابتی و پیشگامی خود در بازار را، به ناچار، در تنوع محصولات و راه‌حل‌های پیشنهادی جستجو می‌کنند.

فرصت‌ها و تهدیدهای تنوع بالا
بررسی برخی از پیشتازان این صنعت نشان می‌دهد که ارائه‌دهندگان کالاها و خدمات این حوزه، بعضا تا 80 هزار قلم کالا را در معرض دید و انتخاب مشتریان قرار می‌دهند.
طبیعی است که در چنین شرایطی موضوع هماهنگی با طیف وسیعی از تامین کنندگان، که عرضه مطمئن و به‌هنگام این تنوع باورنکردنی از محصولات را امکان‌پذیر کنند؛ نیازمند یک نظام تبادل اطلاعات کارآمد و قابل اتکا است که سیستم‌های
فروش و انبار را در سمت عرضه این کالاها و خدمات، با شبکه توزیع و نظام برنامه‌ریزی تولید تامین کنندگان، هماهنگ و یکپارچه سازد.
این موضوع وقتی پیچیده‌تر می‌شود که در نظر بگیرید؛ الگوی موفق عرضه و فروش این دست از کالاها و خدمات، بنا به ماهیت، از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای با پراکندگی جغرافیایی بالا صورت می‌گیرد و در نتیجه این هماهنگی باید در نظام پخش مویرگی چند صد فروشگاه، با دقت‌بالا، برای جلوگیری از بروز مشکل فقدان موجودی و در عین حال اجتناب از هزینه انباشت موجودی راکد صورت بگیرد و به قاعده در چنین سیستمی، بار لجستیک نظام زنجیره تامین بر دوش یک شبکه گسترده LTL(خرده بار)  است که باید قادر باشد تا تنوع، سرعت، انعطاف‌پذیری و قابلیت اتکا را در خود جمع کند تا بتوان یک نظام فروش بهینه در سمت عرضه را با یک برنامه بهینه در سمت تولید و تامین تلفیق کرد.
در واقع برای این گروه از فعالان اقتصادی، حفظ برتری‌ در بازار، بدون تکیه بر یک نرم‌افزار هوشمند مدیریت زنجیره تامین، به قیمت افزایش چشم‌گیر هزینه‌های ناشی از پیچیدگی فرآیند تمام خواهد شد.

یکپارچگی در اطلاعات، سرعت در تصمیم‌گیری
اما پلتفرم‌های نوین مدیریت زنجیره تامین که امکان یکپارچه‌سازی نظام اطلاعاتی سمت فروش و عرضه را فراهم می‌کنند، چگونه در رفع این چالش‌ها ایفای نقش می‌کنند؟
اطلاع لحظه‌ای از میزان فروش خرده‌فروشی‌ها به تامین‌کنندگان امکان می‌دهد تا اطلاعات مورد نیاز خود برای تصمیم‌گیری بهتر درباره موجودی انبار، عملیات تولید، و برنامه‌ریزی فروش و عملیات (S&OP) را بهتر انجام دهند. با هماهنگ‌تر شدن تامین کنندگان با عملیات روزمره خرده‌فروشی‌ها، این امکان
فراهم می‌شود تا میزان موجودی انبار را بهینه‌سازی کرده، در عین حال از نبود موجودی در انبار هم جلوگیری شود. این مسئله، جریان نقدینگی را بهبود می دهد و در نتیجه، نقدینگی کمتری در انبار معطل می‌ماند. در عین حال به تامین‌کنندگان هم امکان بیشتری برای درک نیازهای بازار و هماهنگ کردن تبلیغات با روند تقاضا، می‌دهد.
علاوه بر آن، گزارش‌هایی که آماده‌سازی آن‌ها هفته‌ها و شاید ماه‌ها به طول می‌انجامید، در عرض چند دقیقه تولید شده و به صورت آنی به تامین‌کننده مربوطه می‌رسد. با استفاده از این پلتفرم‌ها، تامین‌کننده می‌تواند اطلاعات این گزارش‌ها را در کل بدنه شرکت توزیع کرده و در نتیجه به کمک داده‌های کلیدی ، دلایل افزایش یا ناموفق بودن فروش یک محصول را شناسایی کند.

چه به دست می‌آوریم؟
مهم‌ترین قابلیت‌های مورد انتظار از یک پلتفرم مدرن و یکپارچه مدیریت زنجیره تامین عبارتند از:
- داده‌های فروش به صورت مستمر جمع ‎آوری و تقریبا به صورت آنی به تامین‌کننده تحویل داده شود.
- مجموعه‌ای ثابت از شاخص های کلیدی را شامل شود که روابط با تامین کننده بر اساس آن مدیریت شده و امکان مقایسه تامین کنندگان را فراهم ‌کند.
-گزارش‌های دقیق‌تر و سریع‌تری به تامین‌کنندگان ارایه کند تا در نظارت بر شاخص‌های عملکردی و بهبود،به آن‌ها کمک شود.
- استفاده بهینه از منابع مالی شرکت را از طریق کاهش هزینه‌ها و بهینه‌سازی میزان موجودی انبار، امکان‌پذیر کند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما