کلورون، به عنوان شرکت تولید و فروش مبلمان، ارایه دهنده سرویسی است که در آن میتوان با یک کلیک، مرسوله پستی خود را در مبدأ انتخاب شده، به کوریر تحویل داد و از سوی دیگر منتظر دریافت مرسوله در مقصد بود.
کلورون (Cleveron) فعالیت خود را با شعار «ما برای تغییر جهان تلاش میکنیم» آغاز کرد. این شرکت که در ابتدا و در سال 1993 به عنوان شرکت تولید و فروش مبلمان کار خود را آغاز کرده بود، اکنون ارائه دهنده سرویسی است که در آن میتوان با یک کلیک، مرسوله پستی خود را در مبدأ انتخاب شده، به کوریر تحویل داد و از سوی دیگر منتظر دریافت مرسوله در مقصد انتخابشده بود و تمرکز ویژه آن بر افزایش بهرهوری گام آخر تحویل است.
کلورون خود را شرکتی پیشرو در ایجاد پایانههای رباتیکِ پستی و توسعه دهنده در بخش گام آخر تحویل در صنعت پست لجستیک و خردهفروشی میداند. محصولات این شرکت از لاکرهای هوشمند خودکار گرفته تا نخستین ربات تمامخودکار پستی در جهان را شامل میشود. کلورون مدعی است که صاحب بزرگترین پایانه رباتیکِ پستی در دنیا با عنوان Cleveron 402 است.
کلورون به عنوان یک شرکت فنآورانه که هسته اصلی آن بر نوآوری بنا شده، مدعی است که به دلیل رشد تجارت الکترونیکی و تعداد بالای تراکنشهای حمل مرسوله، راهحلهای منحصر به فردی برای دغدغههای مختلف در صنعت خردهفروشی و پست لجستیک در اختیار دارد. شعار شرکت در این بخش این است: «پیچیدگی اقدامات انجام شده توسط رباتهای ما در داخل شرکت رابطه معکوسی با فرآیند استفاده از خدمات ارائه شده برای مشتری دارد».
شعار دیگر آنها خطاب به مشتریان شرکت نیز چنین است:
«هدف اصلی ما، صرفهجویی در زمان به عنوان یکی از ارزشمندترین منابع مصرفکنندگان و مشاغل مختلف است».
کلورون ادعا میکند که در حال ساخت جهانی بر پایهٔ استفاده از روشهای نوآورانهٔ رباتیک با کوتاه کردن فرآیند گام نخست حمل و گام آخر تحویل است و کلمات کلیدی خود را نوآوری، کارایی، سادگی و تجربهٔ مثبت کاربری عنوان کرده است. «ما در حال ایجاد راهحلهایی هستیم که شما شاید هنوز هم نمیدانید که به آنها نیاز دارید و روزی که به این نیاز پی بردید ما توانایی پاسخگویی کامل به آن را خواهیم داشت».
کلورون فلسفهٔ ایجاد خود را کارآمدی بیشتر پست لجستیک در فرآیند گام آخر تحویل برای مشتریها و کسب و کارهای مختلف نیازمند لجستیک میداند. در سال 1993 آرنو کوت (Arno Kütt)، یکی از بنیانگذاران کلورون، شرکت AS Eerung را در زمینهٔ تولید و فروش مبلمان تأسیس کرد. پس از آن و در سال 2000 صاحبان کنونی کلورون تصمیم به راهاندازی یک خردهفروشی مبلمان با نام ON24 گرفتند. آنها کار خود را با ایدهای که در آن زمان پیشرو محسوب میشد، شروع کردند. به این شکل که مشتریان میتوانستند به صورت آنلاین مبلمان مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کرده و در نشانی مورد نظر تحویل بگیرند.
در سال 2009، شرکت ON24 به بزرگترین خردهفروشی مبلمان در استونی تبدیل شد و تا امروز نیز جایگاه خود را حفظ کرده است. ایده ورود به بخش پست لجستیک توسط ON24 از آنجا آغاز شد که این شرکت در همکاری با شرکتهای مختلف لجستیکی، نه تنها بیشتر آنها را ناکارآمد و انحصارطلب یافت، بلکه غالب مشتریان نیز تجربه خوبی از روند حمل و نقل و تحویل نداشتند و این موضوع، کسبوکار ON24 را تحت تاثیر قرار میداد.
این موضوع سبب شد تا کلورون در سال 2006، یک شرکت لجستیکی با عنوان شرکت "پست هوشمند" راهاندازی کند. کلورون رمز پیروزی خود را توسعه راهحلهای اختصاصی در فرآیند گام آخر تحویل و توسعه شبکه سختافزاری و نرمافزاری پایانههای خودکار پستی میداند.
در سال 2009، سرویس تحویل «پست هوشمند» این شرکت که بر پایهٔ شبکه پایانهٔ پستی ایجاد شده است، عنوان بهترین شرکت لجستیکی استونی را از آن خود کرد. در سال 2010 نیز، شبکه و برند پست هوشمند این شرکت یعنی «SmartPost» به اپراتور پست ملی فنلاند یعنی Itella Corporation فروخته شد؛ زیرا صاحبان کلورون تصمیم گرفتند فقط بر روی راهحلهای ابتکاری گام آخر تحویل متمرکز شوند تا بتوانند برای سادهتر شدن زندگی دیگران تغییرات مهمی در پست لجستیک به وجود بیاورند. در همین سال، نام تجاری شرکت یعنی Cleveron در اتحادیه اروپا ثبت شد.
کلورون امروزه مالکیت معنوی شرکتهای متنوع بسیاری را در حوزههای مختلفی همچون حق چاپ، حق ثبت اختراع، راهحلهای طراحی و برندهای تجاری و خدماتی در اختیار دارد و در 10 کشور مختلف جهان، ثبت بیش از 100مورد مالکیت را به سرانجام رسانده است.