Deliv، در حال حاضر به بیش از 4 هزار کسبوکار سرویس میدهد و آماده میشود تا در آینده نزدیک رهبری بازار ارائه خدمات تحویل اختصاصی را (در ایالات متحده) در دست بگیرد.
خدمات حمل و نقل و تحویل، در سراسر جهان با سرعت روزافزونی در حال توسعه است. دلیل اصلی این توسعه خلق مدلهای کسبوکار جدیدی است که برای موفقیت خود نیازمند لجستیک مناسب هستند.
آمار و ارقام زیر نشان دهنده قوت بازار و صنعت خدمات کوریری و تحویل در سراسر جهان است:
- ارزش کل بازار: 272 میلیارد دلار
- تعداد کسبوکارهای فعال در حوزه: بیش از 500 هزار
- میانگین نرخ رشد جهانی: 2 درصد
- شرکتهای برتر فعال: فدکس، UPS و دویچه پست
صنعت خدمات تحویل
به صورت سنتی خدمات کوریری و خدمات تحویل، در قالب یک کسبوکار یکپارچه یا تحت مدیریت واحد انجام میشوند؛ اما، طی یک دهه اخیر، خدمات تحویل، جدا از خدمات کوریری بازار خود را تعریف کرده و در حال حاضر یک صنعت مستقل با ارزش بازار میلیارد دلاری محسوب میشود.
این اتفاق چگونه افتاد؟
این تجارت الکترونیکی بود که مفهوم و الگوی بنیادی عملکرد صنعت تحویل را عمیقا تغییر داد. حذف نظام خردهفروشی و توزیع سنتی در زنجیره ارزش تجارت الکترونیکی سبب شد تا «تحویل» به یک جزء ضروری از کسبوکار و بخشی کلیدی از تجربه مشتری، چه در روابط تجاری B2B و چه در روابط تجاری B2C بدل شود.
دو مدل کسبوکار در صنعت تحویل ظهور کردهاند: در مدل اول، مشتری کالایی را به صورت آنلاین خریداری میکند و خواهان تحویل آن در مکانی مشخص است. در مدل دوم، مشتری میخواهد کالایی در یک نقطه دریافت شود و در نقطه دیگری به اول تحویل گردد.
سناریوی اول در حال حاضر یک بازار توسعهیافته دارد که کسبوکارهای زیادی در آن فعال هستند و سناریوی دوم، یعنی خدمات تحویل اختصاصیسازی شده، یک بازار بزرگ بالقوه برای استارتآپهای نوظهور این حوزه است.
این سرویس، خود در قالب دو مدل کسبوکار متفاوت ارائه میشود: اول: خدمات تحویل اختصاصیشده بر اساس ظرفیتهای عملیاتی و زیرساختهای حمل و نقل داخل شرکت. دوم: خدمات تحویل اختصاصیشده بر اساس ظرفیتهای عملیاتی و زیرساختهای حمل و نقل جوامع محلی میزبان شرکت.
مدل کسب و کار اول تا حد زیادی منطبق بر الگوی عملکرد شرکتهایی همچون DHL، فدکس و UPS است که مزیت رقابتی خود را در تملک و مدیریت ظرفیتهای عملیاتی و زیرساختهای مورد نیاز برای اجرای عملیات لجستیکی تعریف کردهاند. در نوع دوم مدل کسبوکار فعال در این زمینه (که بیشتر در میان کسبوکارهای نوظهور صنعت تحویل فعال است) شرکتها، مزیت رقابتی خود را در دسترسی به فناوری برای جمعآوری و تحلیل کارآمد حجم عظیمی از اطلاعات و ارتقای عملکرد مدیریت تیمی، بر اساس ابزارها و شیوههای نوین ارتباطات سازمانی و کنترل عملکرد، میدانند.
خدمات تحویل اختصاصیسازی شده با استفاده از رانندگان محلی در این کسبوکار، زیرساخت نرمافزاری کلید موفقیت است. برخی از مهمترین مشخصات نرمافزاری که قادر خواهد بود در رقابت برای تسلط بر این بازار، رقبا را پشت سر بگذارد، عبارتند از:
- رابط کاربری ساده
- الگوریتمهای کارآمد برای محاسبه دقیق هزینههای تحویل بر اساس پارامترهایی همچون زمان، مسافت و اولویت
- امکان پایش عملکرد رانندگان با GPS به صورت زنده
- اتصال موثر نرمافزار زیرساختی به یک اپلیکیشن موبایلی
- برخورداری از یک API خوب برای اتصال این زیرساخت به پلتفرمهای تجارت الکترونیکی و سیستم ERP کمپانیها دلیو (Deliv) کیست؟
دلیو، یک شرکت آمریکایی فعال در زمینه خدمات تحویل اختصاصیسازی شده است که مقر مدیریتی آن در منلو پارک کالیفرنیا است. این شرکت در سال 2012 به وسیله دفنه کارملی(Daphne Carmeli )تاسیس شد و اکنون نیز، وی در مقام مدیرعامل، این شرکت را اداره میکند.
وبسایت این شرکت یک رابط کاربری سر راست دارد و یک سیستم محاسبه هزینه خدمات تحویل که بر حسب مکان دریافت و تحویل مرسوله، نوع مرسوله، زمان تقاضای خدمات و ترجیحات زمانی مشتری در مورد پنجره زمانی تحویل، هزینه خدمات تحویل را محاسبه و به مشتری اعلام میکند.
دلیو از رانندگان حاضر در جوامع محلی (بازنشستگان، مادران خانهدار، رانندگان حرفهای و دانشجویان کالج) برای ارائه خدمات لجستیکی استفاده میکند. این رویکرد، یعنی استفاده از رانندگان محلی، عنصر اصلی در معماری کسبوکار دلیو است. البته شرکت دلیو برای خرید خدمت از رانندگان محلی و تعامل با آنها، خط مشیها و استانداردهای روشن و محکمی دارد تا از تضمین کیفیت ارائه خدمات به مشتریان مطمئن شود.
این رانندگان که در ادبیات کسبوکار شرکت دلیو، از آنها به متخصصان مستقل رانندگی تعبیر میشود، برای ورود به ناوگان این شرکت، از یک نظام گزینش چندلایه عبور میکنند که شامل موارد زیر است:
- بررسی پیشینه
- بررسی اعتبار گواهینامه رانندگی و داشتن آدرس سکونت و سابقه مالی معتبر
- بررسی سوابق رانندگی
- بررسی وضعیت اتومبیل مورد نیاز برای ارائه سرویس مورد نظر
دلیو مشتریان خود را تشویق میکند تا به سطح خدمات ارائه شده از سوی رانندگان مستقل همکار با دلیو، نمره دهند. این شرکت، رانندگان را بر اساس روند این امتیازها و همچنین میزان و استمرار فعالیتشان در شبکه کسبوکار دلیو، رتبهبندی میکند.
این شرکت همچنین برای جلب اعتماد مشتریانش، مرسولههایی را که توسط رانندگان مورد تائید دلیو حمل میشود تا مرز 100 هزار دلار بیمه میکند.
دلیو، هم به اشخاص و هم به کسبوکارها سرویس میدهد، همچنین با برخی برندها همچون آدیداس و مکیز به عنوان یکی از کانالهای ارائه خدمات تحویل خریدهای الکترونیکی همکاری میکند؛ اما، به صورت کلی خدمات دلیو در سه حوزه اصلی ارایه میشوند.
سرویسهای دلیو دلیو فرش Deliv Fresh
این سرویس خود را به عنوان «شریک کسبوکارها در گام آخر تحویل» جهت کالاهایی که نیاز به «تحویل تازه» دارند معرفی میکند؛ کالاهایی همچون میوه و سبزیجات و گل.
دلیو آر.ایکس
از طریق این سرویس، دارو، تجهیزات پزشکی و نتایج اقدامات تشخیصی و آزمایشگاهی در حوزه پزشکی توسط دلیو حمل و به دست مشتریان میرسد.
دلیو اینترپرایز
این سرویس، ارائه دهنده API برای خدمات دلیو بر روی وبسایتهای فعال در زمینه تجارت الکترونیکی است که میتواند به سادگی خود را با ساختار وبسایت فروشندگان سازگار کند. از طریق این سرویس، مشتریان پس از انجام خرید به گزینههای متعددی در مورد روش حمل و تحویل دسترسی خواهند داشت.
این موضوع جای انکار ندارد که خدمات حمل اختصاصیسازی شده، یک بازار بزرگ و دارای پتانسیل چشمگیر است. در این بازار شانسهای زیادی برای استارتآپها و کسبوکارهای نوظهور وجود دارد. غولهای خردهفروشی، به رقابت با آمازون علاقمند هستند و تمایل زیادی دارند تا در زمینه لجستیک و به ویژه خدمات تحویل، شرکایی جدی و کارآمد بیابند؛ شرکایی که قادر باشند آنها را در مسیر دشوار و طولانی رقابت با آمازون همراهی کنند.
والمارت، در این حوزه، شراکتی با دلیو ساخت تا امکان ارائه خدمات تحویل اختصاصی به مشتریان خود را به دست بیاورد؛ اما این همکاری و شراکت دیری نپایید؛ زیرا والمارت نتوانست وظایف و عملیات خود را در بخش آمادهسازی سفارشها به خوبی مدیریت کند.
شرکت دلیو تاکنون در پنج دور، موفق به جذب حدود 80 میلیون دلار سرمایه شده است. در دور پنجم سرمایهگذاری این شرکت که منجر به جذب 40 میلیون دلار منابع مالی شده است، شرکتهایی همچون آلفابت گوگل و UPS نیز در لیست سرمایهگذاران دیده میشوند.
این شرکت،در حال حاضر به بیش از 4هزار کسبوکار سرویس میدهد و آماده میشود تا در آینده نزدیک، رهبری بازار ارائه خدمات تحویل اختصاصی را (در ایالات متحده) در دست بگیرد.