فعالان اقتصادی ارتقای کارایی عملیات را بهعنوان یکی از اهرمهای اصلی افزایش سود عملیاتی میشناسند و از این منظر سرمایهگذاری برای ارتقای کارایی همواره گزینهای قابل تأمل برای افزایش رقابتپذیری بنگاه و تامین منافع سهامداران است.
راهاندازی سه سایت لجستیکی جدید آمازون در شمال شرق ایتالیا، نکات جالبی در مورد نحوه مدیریت چالشهای اجتماعی و سیاسی حضور شرکتهای بین المللی در بازارهای محلی و منطقهای به ما میآموزد.
رشد سریع تجارت الکترونیکی در دوران کرونا، ظرفیت ارائه خدمات پست لجستیک را تبدیل به یکی از گلوگاههای کلیدی توسعه تجارت الکترونیکی کرده است. فناوری اطلاعات چگونه به حل این بحران کمک کرده و می کند؟
«کلورون»، شرکت توسعهدهنده راهحلهای تحویل مرسوله، از جدیدترین محصول خود، موسوم به «کلورون ۷۰۱»، که یک وسیله نقلیه نیمهخودکار و بدون سرنشین برای اجرای عملیات گام آخر تحویل است، رونمایی کرد.
تحویل ایمن واکسنهای کووید-19، مأموریت قرن در صنعت جهانی حمل و نقل هوایی خواهد بود؛ اما انجام این مأموریت بدون برنامهریزی دقیق ممکن نخواهد شد.حالا که صدها میلیون نفر از مردم جهان واکسن زده اند، میتوان قدرت صنعت لجستیک را در مواجهه با این پدیده بهتر ارزیابی کرد.
این یادداشت به معرفی برخی از راهکارهایی میپردازد که به فعالان صنعت پست لجستیک امکان میدهد ضمن رعایت الزامات کیفی مورد نظر مصرفکنندگان نهایی، کارایی عملیات و بهای تمام شده خدمات خود را در سطحی قابل قبول نگاه دارند.
ارائه خدمات با قیمت اقتصادی و در عین حال منطبق بر مدل کیفیت مصرفکنندگان نهایی، با ابزارها و روشهای قدیمی صنعت پست لجستیک امکانپذیر نیست و عرضه خدمات در این بخش از بازار نیازمند یک بازنگری اساسی در الگوهای ارائه سرویس پست لجستیک است.
این سؤال برای متخصصان حوزه سرمایهگذاری خطرپذیر همچنان باقی است که چه میزان از تقاضای ایجاد شده برای خریدهای آنلاین و تغییر الگوی رفتار خرید، با فروکش کردن بحران پاندمی کرونا به همین شکل باقی میماند؟
تغییر مدل کیفیت ارائه خدمات پست لجستیک در تناسب با مقتضیات حضور در بازارهای B2C، فشار بسیار سنگینی به بهای خدمات پست لجستیک وارد میکند. فعالان پست لجستیک در دو راهی افزایش قیمت یا چشمپوشی از ارائه سرویسی با کیفیت ممتاز و متمایز، چه میکنند؟
بنگاههای فعال در صنعت پست لجستیک با این خطر راهبردی مواجهاند که در دوران شکوفایی تقاضا، از مدیریت رضایتمندی مشتریان غفلت کنند و فرصت برآمده از همهگیری کرونا به سادگی از دست رفته، یا حتی با ظهور رقبای تازه نفس در این بازار پرظرفیت، تبدیل به تهدید شود. این مهمترین درسی است که از سه دهه حضور فراگیر تجارت الکترونیکی در صنعت خردهفروشی باید آموخت ...
سنگاپور به دلیل وابستگی بالا به تجارت جهانی و زنجیرهٔ تأمین، پس از پاندمی کرونا، با مشکلات بسیاری مواجه شده است. پست ملی سنگاپور برای مواجهه با این چالش چه تدبیرهایی به کار بسته است؟
کلورون، به عنوان شرکت تولید و فروش مبلمان، ارایه دهنده سرویسی است که در آن میتوان با یک کلیک، مرسوله پستی خود را در مبدأ انتخاب شده، به کوریر تحویل داد و از سوی دیگر منتظر دریافت مرسوله در مقصد بود.
تجارت الکترونیکی در ایران به طور کلی در مسیر رشد قرار دارد اما همچنان با موانعی از قبیل شرایط اقتصادی پر نوسان، ایجاد محدودیتهای متعدد، سیاستگذاریهای نادرست و عدم آموزش و اطلاعرسانی کافی به عموم در خصوص تجارت الکترونیکی روبهروست.
مهم نیست کسب و کار پست لجستیکی شما در حال ساخته شدن باشد یا در نیمهٔ راه؛ در هر حال باید به فکر بازاریابی برای آن باشید. امروزه استراتژیهای بازاریابی متنوعی برای شرکتهای فعال در حوزهٔ پست لجستیک طراحیشده که تا 10 سال پیش خبری از آنها نبود.
به تازگی، صندوقهای پوشش ریسک (Hedge Fund) بزرگ به معامله سهام مجوز کربن تمایل نشان دادهاند و این موضوع موجب بالا رفتن قیمت سهام مجوز کربن شده است. این موضوع فرصتی قابل تأمل برای بازیگران پست لجستیک است تا از اوراق کربن برای سرمایهگذاری در نوسازی ناوگان و زیرساخت خود در مسیر کاهش آلایندگی استفاده کنند.
علاقه مردم به دریافت "خدمات بوم" ( برداشت و واسپاری مرسوله)در گام آخر تحویل، رو به افزایش است و بنا به آمارهای موجود، سهم دریافت مرسولات خارج از خانه در کل عملیات گام آخر تحویل که در می 2019 ، حدود 22 درصد بوده تا سپتامبر 2020 به 35 درصد کل مرسولات رسیده است.
به نظر میرسد که در شهرهای بزرگ، اتکا به "خدمات بوم"( برداشت و واسپاری مرسوله) و شبکۀ لاکرها، تنها راه تامین ظرفیت موثر کافی برای نظام پست لجستیک جهت ارائه خدمات با کیفیت مطلوب به صنعت رو به گسترش تجارت الکترونیکی باشد و ترکیه با سرعت در این مسیر به پیش میرود.
در این یادداشت پست نوین، بر اساس یادداشتی با عنوان مشابه در نشریه بینالمللی فناوری پست و پست لجستیک، به بررسی تجربه کشور ترکیه در زمینه برداشت و واسپاری مرسوله میپردازد که از آن با عنوان "خدمات بوم" یاد خواهیمکرد.
سهم عمده نیروهای سیاسی در شکل دادن محیط کسب و کار خدمات مدیریت زنجیرۀ تامین در سال 2021 نشان میدهد که فعالان صنعت در طول سال پیشرو باید بیش از پیش آماده گفتوگو با افکار عمومی و سیاستگذاران باشند.