ترکیبی از پلتفرمیزه شدن بازارهای B2B و ایجاد واحدهای تولیدکننده پیمانی یا کارمزدی که بر نظام منسجمی از قراردادهای هوشمند و یک سیستم قابلاتکای لجستیک و بازرسی متکی است، یک بازار آزاد ساختیافته و طبعا دارای هزینه مبادله اندک میسازد تا مصرفکننده نهایی خدا و خرما را با هم داشته باشد.
اگر مراکز سفارش گردانی بتوانند به کاهش هزینههای عملیاتی کسب و کارهای آنلاین و تمرکز آنها بر فروش و بازاریابی کمک کنند، در واقع به رونق بیشتر اقتصاد کسب و کارهای آنلاین و همزمان، به توسعه صنعت پست لجستیک، کمک شایانی میکنند.
نقشهای سنتی بازیگران اکوسیستم اقتصاد، با سرعت حیرتآوری در حال تغییر است. بسیاری از بازیگران پیرو که فعالیت خود را وامدار بخشهای دیگری بودند، در حال تغییر جایگاه خود و ارتقا به گروه پیشروی بازار هستند. صنعت لجستیک یکی از این عرصههاست.
کوریر سرویسها و استارتآپهای لجستیک شهری، همسو با تحولات ناشی از شیوع کرونا، علاوه بر تاثیراتی که در مقیاس کسب و کارهای خود پذیرفتند (فارغ از نتایج اقتصادی آن بر رشد یا کاهش خدمات خود)، مسوولیتهایی را هم در برابر شرکای کلیدی خود اعم از کارکنان، مشتریان و عموم جامعه بر عهده گرفتند.
اتحادیه جهانی پست، ماموریت داشت تا امکان استفاده سایر شرکای کلیدی صنعت پست به زنجیره یکپارچهای از خدمات پستی را فراهم کند. «پست نت»، شبکه تبادل الکترونیکی دادهها، راهبرد جدید این اتحادیه برای پاسخ به چنین ماموریتی است.
بر اساس برخی گزارشها، در حال حاضر، سهم خریدهای آنلاین از کل میزان خردهفروشی در سطح جهان، حدود ۱۵ درصد است و پیشبینی میشود که این میزان تا سال 2023 به حدود 22 درصد افزایش یابد. خردهفروشانی بزرگی همچون علی بابا و آمازون می خواهند رهبری لجستیک این بازار بزرگ را خود برعهده داشته باشند و فعالان سنتی این بخش را بیرون برانند.
توسعه تجارت الکترونیکی در بازار بزرگ کشورهای آمریکای لاتین، رشد پرشتاب تری از متوسط جهانی را طی میکند و میتواند جذابیتهای زیادی برای سیستمهای پرداخت الکترونیکی داشته باشد، اما ویژگی های این منطقه سبب شده تا بازیگران محلی به روشهای خلاقانهای روی آورند تا دست تامین کنندگان بینالمللی را تا حدی از این بازار کوتاه کنند
این روزها که همه نگران تعطیلی کسب و کارها، ناکارآمدی نظام زنجیره تامین در بخش های مختلف و عدم نظارت کافی بر کیفیت کالاها و خدمات تحت تاثیر شرایط اقتصادی هستند، فرصت خوبی فراهم شده است تا یکبار دیگر جای خالی اپراتورهای بخش خصوصی در اقتصاد ایران را یادآور شویم. آنها بهترین شرکای دولت، بازار و جامعه در یکی از بحرانیترین شرایط اقتصادی کشور هستند.
Deliv، در حال حاضر به بیش از 4 هزار کسبوکار سرویس میدهد و آماده میشود تا در آینده نزدیک، رهبری بازار ارائه خدمات تحویل اختصاصی را (در ایالات متحده) در دست بگیرد.
مهمترین و سادهترین درسی که از موفقترینهای جهان در زمینه ساخت اکوسیستم نوآوری میتوان گرفت، این است که تمرکز روی اهداف بلند مدت برای رسیدن به موفقیت در ساخت یک اکوسیستم نوآوری، ضروری و اساسی است.
این روزها، سخنان زیادی در مورد ساختن اکوسیستمهای کسبوکار و اکوسیستمهای نوآوری به گوش میرسد؛ اما، متاسفانه شرایط و لوازم ارتقای اثربخشی و کارایی این اکوسیستمهای نوآوری کمتر مورد توجه قرار میگیرد.
بیماری واگیردار پست لجستیک ایران، برخلاف کرونا، با قرنطینه مهار نخواهد شد. چاره مهار این بیماری تلاش دوشادوش دولت و بخش خصوصی، برای ایجاد یک بازار ساختاریافته و شفاف، بر پایه پلتفرمهای فراگیر و یکپارچه کسبوکارهای شبکهای در صنعت پست لجستیک است.
اگر شرکتهای فعال در زمینه پست لجستیک قصد سرمایهگذاری در این حوزه را داشته باشند، بهترین شرکای مستقیم خود را در صنعت دارو و صنعت غذا خواهند یافت. سرمایهگذاری زیرساختی در فناوریهای کنترلی که در طیف وسیعی از صنایع کاربرد دارند، از طریق صندوقهای سرمایهگذاری توسعهای و صندوقهای سرمایهگذاری خطرپذیر نیز در این مسیر راهگشا خواهد بود.
کرونا، اثرات متعددی بر صنعت پست لجستیک گذاشته است. پست نوین در این پرونده، فارغ از نحوه اثرپذیری فعالان پستی، به اثرات کلان کرونا بر این صنعت نگاه انداخته است.
علاوه بر آن، نویسندگان پست نوین به راهکارهایی برای عبور ایمن تر از این شرایط و یا استفاده از فرصت هایی که خلق شدند نیز اشاره کرده اند.
پاندمی کرونا، مثل هر پدیده جهانی دیگری، تهدیدها ...
خوشخوراکیها یا گورمتفودها، بازار رو به رشدی در صنعت غذا هستند که تجربه طعمها و خوراکیهای مختلف را برای مخاطبان خود فراهم میکنند. در سالهای اخیر، کسبوکارهای آنلاین به این صنعت جانی تازه دادند، اما فعالان آن با مشکلات متعددی روبهرو هستند، مشکلاتی مثل حمل صحیح، سالم و مناسب برای یک محصول ویژه!
دقت آزمایش کرونا به شدت تحت تاثیر سرعت رسیدن نمونه به آزمایشگاه و فاصله کوتاه تا زمان آغاز فرآیند تست است. برای آزمایش موفق، در مقیاس وسیع،علاوه بر کیت آزمایشگاه، به یک شبکه پست لجستیک کارآمد هم نیاز است.
وال استریت ژورنال در این ویدئو در باره اهمیت زمان در درمان کرونا، گزارش داده است.
تقریبا برای همه یقین شده است که آمازون در حال تبدیل شدن به یک بازیگر راهبردی در صحنه بازار لجستیک است؛ هر چند پنج سال پیش، شرکتهایی مثل فدکس و UPS، هرگز آمازون را به عنوان یک رقیب بالقوه در نظر نمیگرفتند.
همین روزها، آمازون به جمع یونیکورن ها اضافه شد. بسیاری معتقدند رویکردهای لجستیکی آمازون در کسب این موفقیت، سهم زیادی داشته است. با سرمایه گذاری های کلان در این حوزه، آیا آمازون سودای تبدیل شدن به یک شرکت لجستیکی را دارد؟
برخورداری صنعت لجستیک از طیف وسیعی از فرصتهای شغلی با مزایای متنوع ظرفیت برای خلق مشاغل مولد و پربازده و در نهایت تاثیر بر افزایش بهرهوری اقتصادی، مهمترین دلایل اهمیت این صنعت در «اقتصاد کار» (labor economy) است.