تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۶
کد مطلب : ۱۰۲
۰
plusresetminus
برخورداری صنعت لجستیک از طیف وسیعی از فرصت‌های شغلی با مزایای متنوع ظرفیت برای خلق مشاغل مولد و پربازده و در نهایت تاثیر بر افزایش بهره‌وری اقتصادی، مهم‌ترین دلایل اهمیت این صنعت در «اقتصاد کار» (labor economy) است.  
6 دلیل برای انتخاب یک مسیر شغلی در صنعت لجستیک
حوزه لجستیک یکی از کلیدی‌ترین زمینه‌های حرفه‌ای در دنیای امروز است. بدون وجود خدمات لجستیک و برنامه‌ریزی و اجرای عملیات گسترده توزیع منابع، جامعه به شکلی که امروز می‌شناسیم از کار و حرکت باز می‌ایستد و کمبود منابع ضروری، به ویژه غذا، جهان را در آشفتگی فرو خواهد برد.
صنعت لجستیک همچنین، از اهمیت ویژه‌ای نیز در بازار کار برخوردار است. طیف وسیعی از فرصت‌های شغلی با مزایای متنوع در درون این حوزه، ظرفیت آن برای خلق مشاغل مولد و پر بازده و در نهایت تاثیر  لجستیک بر افزایش بهره‌وری اقتصادی که در نهایت منجر به رشد پایدار و خلق مشاغل جدید می‌شود، مهم‌ترین دلایل اهمیت این صنعت در «اقتصاد کار» (labor economy) است.
 
هر بنگاهی قطعا، از خدمات حوزه لجستیک استفاده می‌کند؛ حتی اگر، یک مدیر تمام وقت یا یک پست سازمانی مشخص، برای اداره و اجرای عملیات لجستیکی نداشته باشد. لجستیک در بنگاه با تامین مواد اولیه و نهاده‌‌های ضروری برای تولید کالا یا عرضه خدمات، آغاز می‌شود و تا رسیدن محصول یا سرویس به مصرف‌ کننده نهایی، با یک ریتم منظم و در یک روند هماهنگ ادامه می‌یابد.
اگر به فکر تغییر کارراهه شغلی خود هستید، صنعت لجستیک از مزایای چشم‌گیری به عنوان یک گزینه برخوردار است.
  
صنعت لجستیک، سرشار از فرصت‌های تازه است
با گسترش اقتصاد جهانی و تقویت روند جهانی شدن اقتصاد، روز به روز بر اهمیت صنعت لجستیک افزوده می‌شود. برون‌سپاری، به عنوان یک الگوی رایج در تولید و تجارت مدرن، چالش‌ها و فرصت‌های تازه‌ای را پیش روی صنعت لجستیک  قرار داده است. فقط در بازار ایالات متحده (به گزارش اداره کار این کشور) از سال 2010 تا سال 2020، تعداد مشاغل لجستیک با یک افزایش حدود 25 درصدی رو به‌ رو خواهد بود. این به معنای ایجاد 27800 شغل جدید است. در نظر داشته باشید که حجم تجارت جهانی (که وابستگی عمیقی به عملیات لجستیک دارد) در طول 30 سال گذشته به طور میانگین رشدی دو برابر میزان رشد اقتصاد جهانی داشته است.
   
فرصت‌های متنوع شغلی برای همه 

ممکن است مدیریت عملیات لجستیک یک شغل پیچیده به نظر برسد که به سطح بسیار بالایی از دانش و مدارک دانشگاهی عالی نیازمند است؛ اما، تمام مشاغل صنعت لجستیک چنین نیستند؛ هرچند صنعت لجستیک فرصت‌های شغلی فوق‌العاده‌ای برای متخصصان فن‌آوری‌های نوین و اشخاص مسلط به تکنیک‌های پیشرفته مدیریت برنامه‌ریزی دارد، نقش‌هایی همچون رانندگی کامیون، اپراتوری لیفتراک یا انبارداری نیز در صنعت لجستیک وجود دارند که نیاز به تحصیلات عالی و یا مهارت‌های پیچیده ندارند. به این ترتیب رشد صنعت لجستیک به ایجاد فرصت‌های شغلی در طبقات و اقشار مختلف جامعه کمک می‌کند. بررسی بازار کار صنعت لجستیک در طول دو دهه گذشته نشان‌دهنده رشد قابل توجه سطح دستمزد در مشاغل این حوزه است. این پدیده نمایانگر ظرفیت لجستیک، برای ایجاد مشاغل پربازده و مولد است.
  
راه پیشرفت باز است
از آن‌جا که صنعت لجستیک بخش‌های گوناگون و سطوح متفاوتی از مشاغل را در خود دارد، فرصت و پتانسیل رشد، در کارراهه‌های شغلی این صنعت بسیار زیاد است. به علاوه پیچیدگی حساسیت مناسبات و روابط در صنعت لجستیک سبب می‌شود، به صورت سنتی، مدیران و کارفرمایان، آموزش و ارتقای سطح مسئولیت شغلی فعالان با تجربه صنعت را، به جذب نیرو از بیرون این حوزه کاری ترجیح می‌دهند. لذا در این صنعت افراد سخت‌کوش و خلاق، همیشه فرصت‌های بسیار زیادی برای رشد و توسعه دارند.
 
پراکندگی جغرافیایی بالا
بر خلاف بعضی مشاغل، که فعالیت در آن‌ها، نیازمند حضور در یک شهر یا منطقه معین است، فعالیت در صنعت لجستیک را تقریبا در هر جایی می‌توان پی گرفت. می‌توان گفت تقریبا همه شرکت‌ها به کارگران، متخصصان و مدیران صنعت لجستیک نیاز دارند و فراتر از آن، کسب و کارهای تخصصی لجستیک، در هر منطقه و بازاری می‌توانند نیازهای تازه‌ای را در مشتریان کشف کرده، فرصت‌هایی برای کسب درآمد ایجاد کنند. البته طبیعتا حضور در مناطقی که به عنوان هاب‌های لجستیکی کشورها شناخته می‌شود، شانس دست‌یابی به بهترین فرصت‌های شغلی در این زمینه را افزایش می‌دهد.
  
توسعه فرصت‌های شغلی برای زنان
کارراهه‌های شغلی صنعت لجستیک به صورت سنتی بیشتر در اختیار مردان بوده است؛ اما به‌تازگی، زنان، در سطوح و حوزه‌های مختلفی به نقش آفرینی در صنعت لجستیک پرداخته‌اند. امروزه، زنان بسیاری در بازار بین‌المللی لجستیک، به موقعیت‌های مدیریتی عالی در این صنعت دست یافته‌اند.
 
لجستیک، سنگ بنای تجارت بین‌المللی است 
بسیاری از افرادی که کارراهه شغلی خود را در صنعت لجستیک آغاز کرده‌اند، به فرصت‌ها و موقعیت‌هایی برای آموختن مهارت‌های تازه و کسب تجربه‌های حرفه‌ای ارزشمند در حوزه دیگر، دست یافته‌اند که آن‌ها را آماده حضور در تجارت‌های بین‌المللی کرده است؛ برای مثال آموختن یک زبان دوم، بسیار ساده‌تر خواهد بود وقتی شما روزانه با کسانی سر و کار دارید که به آن زبان سخن می‌گویند. صنعت لجستیک سرشار از چنین فرصت‌هایی برای آموزش و کسب تجربه است. همچنین حضور در عرصه لجستیک، برای بسیاری از افراد، زمینه‌ساز مهاجرت شغلی دائم یا موقت، به بازارهای بزرگ‌تر و مستعدتر، در کشورهای دیگر شده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما