تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲
کد مطلب : ۳۵
۰
plusresetminus
شرکت‌های پستی، برای پیشتازی در عرصه کسب و کار پایدار، با یکدیگر همکاری می‌کنند

فراتر از کربن ...

عملکرد فعالان صنعت پست نشان می‌دهد که آنان در مجموع به پیشتازی و خلاقیت در حوزه مسئولیت اجتماعی بنگاه و کسب و کار پایدار، در سطح بین‌المللی متعهدند. IPC (شرکت پست بین‌الملل) با اجرای برنامه اندازه‌گیری و پایش اثرات محیطی کسب و کار، موجب شده تا شرکت‌های عضو این برنامه، از سال 2008 (زمان آغاز برنامه) تا امروز، پیشرفت‌های تحسین برانگیزی، در زمینه مدیریت کربن و کاهش آلودگی، داشته باشند. اهدافی که قرار بود شرکت‌های عضو این برنامه تا سال 2020 به آن برسند؛ یعنی کاهش 20 درصدی آلودگی‌های محیطی، تولید شده در اثر فعالیت‌های کسب و کار، شش سال زودتر از پایان برنامه و در سال 2014 محقق شد.
فراتر از کربن ...

عملکرد فعالان صنعت پست نشان می‌دهد که آنان در مجموع به پیشتازی و خلاقیت در حوزه مسئولیت اجتماعی بنگاه و کسب و کار پایدار، در سطح بین‌المللی متعهدند. 

IPC (شرکت پست بین‌الملل) با اجرای برنامه اندازه‌گیری و پایش اثرات محیطی کسب و کار، موجب شده تا شرکت‌های عضو این برنامه، از سال 2008 (زمان آغاز برنامه) تا امروز، پیشرفت‌های تحسین برانگیزی، در زمینه مدیریت کربن و کاهش آلودگی، داشته باشند.
اهدافی که قرار بود شرکت‌های عضو این برنامه تا سال 2020 به آن برسند؛ یعنی کاهش 20 درصدی آلودگی‌های محیطی، تولید شده در اثر فعالیت‌های کسب و کار، شش سال زودتر از پایان برنامه و در سال 2014 محقق شد.
اکنون نیز، بیشتر شرکت‌های عضو این برنامه برای مدیریت کربن در کسب و کار خود تا سطح 90 درصد، فاصله بسیار کمی در حد دو درصد دارند.
هم اکنون، شرکت‌های حاضر در این پروژه، کاملا از برنامه زمانی تعیین شده برای ارتقای کارایی تحویل(parcel delivery efficiency) بسته‌ها در سال 2025، جلوتر هستند. کلید این موفقیت مستمر، تلاش متمرکز و مصرانه، توانایی سازگاری و قابلیت نوآوری در شرکت‌های عضو برنامه است.

همه با هم به سوی جهانی سبزتر
تعهد نسبتا فراگیر کشورهای جهان به معاهده تغییرات آب و هوایی پاریس و ارتقای سطح اهداف توسعه پایدار سازمان ملل، این پیام روشن را به جامعه بین‌المللی فعالان کسب و کار می دهد که باید اقدامات فوری تر و موثرتری را در حوزه پایداری کسب و کارها انجام داد.
بر اساس همین نگاه، شرکت پست بین‌الملل برنامه سال 2019 خود در "اندازه‌گیری و پایش اثرات محیطی کسب و کار" را از مدیریت کربن فراتر برده و به تمام حوزه‌های مربوط به "پایداری" تسری داده است.
شرکت پست بین‌الملل، در حوزه‌های گوناگون کسب و کار
پایدار، برنامه‌ای با اهداف بلند پروازانه تدوین کرده است.  اجرای این برنامه توسط شرکت‌های عضو، موجب ارتقای چشمگیر آن‌ها در شاخص‌های پایداری کسب و کار آنها خواهد شد و سبب می‌شود تا صنعت پست همچنان در عرصه کسب و کار پایدار در سطح بین‌المللی پیشتاز باشد.
سال گذشته شرکت‌های عضو این برنامه، از میان اهداف توسعه پایدار سازمان ملل ، 5 هدفی که ارتباط بیشتری با صنعت پست و کسب و کار  آنان داشت را برگزیدند.
تعقیب اهداف، رویکردهایی همچون مبارزه با تغییر اقلیم، تضمین محیط کار سالم، ارتقای نوآوری، ساختن جوامع و شهرهای پایدار و تضمین تولید و مصرف مسئولانه را در بر می‌گیرد.
در آغاز سال 2018، شرکت پست بین‌الملل، پژوهش مروری جامع بر ادبیات موضوع کسب و کار پایدار را اجرا کرد که هدف از انجام آن، دستیابی به رویکردهای انطباق میان استراتژی‌های تجاری در کسب و کارهای پستی با اهداف توسعه‌ای سازمان ملل بود.
مجموعه‌ای از تعاملات و گفت‌و‌گوهای چند جانبه میان اعضای این برنامه نیز منجر به تعیین پنج محور کلیدی برای برنامه کسب و کار پایدار صنعت پست، بر اساس اهداف توسعه‌ای سازمان ملل شد.
تعیین این محورها، در واقع زیربنای اصلی توسعه برنامه اندازه‌گیری و پایش کربن و تبدیل آن از یک "برنامه مدیریت کربن" به یک "برنامه جامع کسب و کار پایدار" بود.
بر اساس این الگوی تازه، شرکت‌ها به جای اندازه‌گیری ردپای کربنی فعالیت‌های خود، به اندازه‌گیری و ارزیابی عملکرد و شایستگی‌های مدیریتی خود، در هر پنج حوزه منتخب می‌پردازند. به این ترتیب، می‌توان به تصویر روشنی از سهم و نقش صنعت پست در تحقق اهداف توسعه پایدار سازمان ملل دست یافت.

راه حل‌های خلاقانه در برابر تهدیدها
روندهای فعلی کسب و کار در صنعت پست، نیاز ویژه‌ای به خلاقیت و همکاری میان بازیگران کلیدی صنعت، برای حفظ سطح سودآوری، دارد. با کاهش تقاضا برای ارسال نامه و افزایش تقاضا برای ارسال بسته‌های پستی، شرکت‌های فعال در صنعت پست به تغییر ساختار، کاهش هزینه‌ها و توسعه راه حل‌های خلاقانه برای ارتقای کارایی تحویل نیاز مبرمی دارند.
هر ساله، با انتشار گزارش
عملکرد اعضای شرکت پست بین‌الملل، همگان تحت تاثیر سختکوشی و ابتکار اعضا، برای غلبه بر چالش‌های موجود در صنعت قرار می‌گیرند.
اعضای شرکت پست بین‌الملل، در سال 2017 حدود 11 میلیارد بسته به مشتریان خود تحویل داده‌اند. این رقم، نسبت به سال 2016، با افزایش 9 درصدی مواجه بوده است. اما افزایش تعداد بسته‌های پستی، مسائل زیست محیطی تازه‌ای را نیز با خود به همراه دارد.

شرکت‌های مسئولیت‌پذیر فعال در صنعت پست، علاوه بر تلاش برای مدیریت ردپای کربنی، ناشی از افزایش تقاضا برای تحویل بسته، تلاش می‌کنند تا مساله پسماندهای ناشی از بسته‌بندی، بویژه در مورد بسته‌های کوچک را نیز به صورت بهینه‌ای مدیریت کنند.
شرکت پست بین‌الملل، اعضای خود را به ترسیم یک تصویر جامع از موضوع مدیریت پسماند در پست لجستیک و همکاری میان تمام ذینفعان زنجیره ارزش این صنعت برای جست‌و‌جوی راه حل‌های مشترک تشویق می‌کند. حاصل این رویکرد تازه را می‌توان در نتایج چشمگیر ارزیابی وضعیت پایداری کسب و کار شرکت‌های عضو که در ماه مارس 2018 انجام شد، به وضوح دید.
صنعت پست بنا به ماهیت خود، دارای یک رد پای زیست محیطی بسیار گسترده به لحاظ جغرافیایی و بسیار پیچیده، از نظر ارتباط با بخش‌های گوناگون زنجیره تامین بین‌المللی است.
شرکت پست بین‌الملل، تحت تاثیر ابتکار عمل هوشمندانه اعضای برنامه پایش و اندازه‌گیری اثرات محیطی کسب و کار، در طول سال‌های 2017 و 2018، برای مدیریت سیستمی ردپای زیست محیطی فعالیت‌های حوزه کسب و کار قرار گرفتیم؛ که صنعت پست را، به اهداف تعیین شده برای کسب و کار پایدار (در سال 2025) بسیار نزدیک ساخته است.
توسعه استفاده از وسائل نقلیه با سوخت‌های جایگزین و ادغام موثر این وسایل در ناوگان‌های فعلی شرکت‌های پستی، یکی دیگر از اقدامات مهم صورت گرفته برای مهار آلودگی‌های محیطی در صنعت پست بوده است.
از ناوگان 643 هزار فروندی مجموع وسایل نقلیه مورد استفاده شرکت‌های عضو در این برنامه، سهم قابل توجهی معادل 23 درصد به وسائل نقلیه با سوخت‌های جایگزین تعلق دارد و 70 هزار فروند از از این تعداد را خودروهای الکتریکی تشکیل می‌دهند.
بعضی از اعضای شرکت پست بین‌الملل، راهبری بزرگترین ناوگان‌های
خودروهای الکتریکی را در کشور خود، بر عهده دارند. همچنین، بعنوان بخشی از روند همکاری میان شرکت‌های عضو برنامه، به اشتراک گذاشتن بهترین الگوهای رانندگی دوستدار محیط زیست، در سال 2018، به برنامه پایش و اندازه‌گیری اثرات محیط کسب و کار شرکت پست بین‌الملل اضافه شده است.

در آوریل 2018، رویدادی در پیست مسابقه استوری، در کشور پرتغال برگزار شد، که در آن 9 شرکت از اعضای این برنامه، بهترین تجربه‌ها و دستاوردهای خود را، در حوزه رانندگی دوستدار محیط زیست خوردروهای متعارف و الکتریکی به نمایش گذاشتند، اما برگزاری این رقابت‌ها، به مثابه نمایش نوک یک کوه یخ و در واقع بهانه و ابزاری است برای هشیار کردن مدیران شرکت‌ها، نسبت به تغییرات بزرگ و ارزشمندی که می‌توانند در نحوه استفاده از وسایل نقلیه در ناوگان خود ایجاد کنند. اگر چه زمینه‌ای برای گسترش آگاهی و توجه نسبت به این موضوع، در میان کارکنان شرکت‌ها نیز به شمار می‌روند.
کارگاه سالانه کسب و کار پایدار شرکت پست بین‌الملل، یک فرصت همکاری ارزشمند دیگر، میان اعضای آن است. در کارگاه سال 2018، یازده شرکت حاضر در رویداد، علاوه بر به اشتراک گذاشتن تجربیات خود، در زمینه مدیریت کربن را مورد بحث و بررسی قرار دادند. این بررسی‌ها، پس زمینه ارزشمندی برای تدوین فازهای تازه در برنامه پایش و اندازه‌گیری اثرات محیطی کسب‌وکارهای پستی، در شرکت پست بین‌الملل خواهد بود.

پست، همچنان پیشتاز 
به رغم روندهای پرچالشی که امروز بر محیط راهبردی صنعت پست سایه افکنده است؛ اعضای برنامه پایش و اندازه‌گیری اثرات محیطی شرکت پست بین‌الملل، از طریق شبکه‌سازی، تعامل با یکدیگر و به اشتراک‌گذاری دانش و منابع میکوشند تا استراتژی‌های تجاری خود را با اصول و مبانی کسب‌وکار پایدار و اهداف توسعه پایدار توسط سازمان ملل، منطبق کنند.
به این ترتیب، صنعت پست ضمن غلبه بر چالش‌های تجاری، همچنان پیشتاز ساختن مسیری برای یک جهان توسعه‌یافته و پایدار خواهد ماند. 
این اقدامات و تلاشها، فقط پاسخ فعالان صنعت به انتظارات روزافزون ذینفعان بیرونی، برای رعایت الزامات کسب‌وکار پایدار نیست، بلکه بازتاب میل و تعهد صنعت پست به ایفای نقشی شایسته، در ساختن دنیایی بهتر و فردایی پایدارتر است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما