تاریخ انتشارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵
کد مطلب : ۳۶
۰
plusresetminus
چگونه دی.اچ.ال، بر تهدیدهای فناوری غلبه کرد؟

ماموریت غیر ممکن!

در طول سال ۱۹۶۹، ناسا از مرکز فضایی کندی، در فلوریدا، چهار موشک به فضا پرتاب کرد. درست در همان زمان که مهندسان و دانشمندان ناسا، در پایگاه کندی با ماموریت دشوار رساندن انسان به سطح ماه دست و پنجه نرم می کردند؛ در سمت دیگر ایالات متحده، آدریان دلزی، لری هیل بلام و رابرت لین کسب و کار کوریری کوچکی را ساخته بودند؛ که ماموریت بسیار ساده تری داشت: رساندن بسته های کوچک، حاوی اسناد حقوقی مشتریان، از سانفرانسیسکو به هونولولو. DHL، چنین متولد شد.
ماموریت غیر ممکن!
در سال ۱۹۷۲، پروازهای سرنشین‌ دار به ماه، با تغییر تمرکز منابع ناسا بر پروژه های دیگری، همچون ایستگاه فضایی «آزمایشگاه آسمان»، پایان یافت؛ و از آن زمان هیچ انسانی به سطح ماه بازنگشته است؛ اما، دی.اچ.ال، در این ۵۰ سال زنده ماند؛ و تحولات بسیاری را از سر گذراند.

امروز، این شرکت، بخشی از گروه دوچه پست- دی.اچ.ال است؛ که ارزشی معادل ۶۱ میلیارد یورو دارد و حدود ۵۵۰ هزار کارمند آن در ۲۲۰ کشور و منطقه آزاد، در سراسر جهان، به ارایه خدمات مشغولند. این شرکت هنوز هم مدارک حقوقی را از سانفرانسیسکو به بندر هونولولو و بالعکس حمل می کند؛ اما، در کنار مأموریت اولیه خود، دامنه فعالیتی با تنوع و گستردگی مافوق تصور پیدا کرده است.
 
دی.اچ.ال در بازارهای مالی، الهام بخش و پیشرو
اولین مشتریان دی.اچ.ال از صنایعی آمده اند که در طول 50 سال گذشته، نه فقط خود به صورت ریشه ای تغییر کرده اند؛ بلکه پروسه تغییرات در آن ها، چهره نظام تولید و تجارت و نیز سیمای جهانی را که در آن زندگی می کنیم را نیز، به شدت تغییر داده است.
با توسعه دامنه فعالیت شرکت های چند ملیتی به بازارهای تازه، در طول دهه 70 قرن میلادی گذشته؛ این کسب و کارها، نیاز روزافزونی به تبادل و اشتراک گذاری اطلاعات، میان بخش های درونی خود در سراسر جهان، یا بین سازمان و تامین کنندگان و شرکای بیرونی، پیدا کردند.

در آن زمان، این فرآیند، به جابجایی اسناد کاغذی، میکروفیلم ها یا نوارها و دیسک های ضبط الکترونیکی اطلاعات متکی بود. از این رو، این شرکت ها، نیازمند دسترسی به یک سیستم حمل بین المللی پاکت های کوچک با سرعت زیاد و قابلیت اطمینان بالا شدند.
دلزی، هیل
بلام و لین، این وضعیت، یعنی نیاز شرکت های بزرگ، به حمل بسته های کوچک را، به مثابه یک فرصت، برای خلق و توسعه یک کسب و کار تازه، یافتند و یک سرویس حمل نقطه به نقطه مرسوله (و در واقع اولین سرویس حمل نقطه به نقطه اکسپرس در مقیاس جهانی) را بنا کردند؛ که عملکردش، نسبت به خدمات سایر رقبا، هم سریع تر و هم قابل اطمینان تر بود.

اولین مشتریان شرکت دی.اچ.ال، از میان چهار صنعتی برآمدند که به نوعی ستون های دنیای مدرن محسوب می‌شوند. تمرکز DHL در روزهای آغازین فعالیت بر چهار صنعت کلیدی سبب شد؛ تا سنت بازاریابی متمرکز، با تکیه بر قابلیت های ویژه و اختصاصی مورد نیاز هر صنعت، در DHL ایجاد شده و باقی نیز بماند؛ به گونه ای که امروز نیز، این شرکت در حوزه صنایع مختلف، با تکیه بر مشاوران خبره، طیف وسیعی از خدمات زنجیره تامین و لجستیک را، در قالب سرویس های اختصاصی سازی شده، ارائه می دهد.
مشتریان قدیمی DHL در طول این سال ها، دقیقا مانند خود DHL، رشد و تغییرات زیادی را تجربه کرده اند؛ و دی.اچ.ال کوشیده در تمام این مدت، خود را با تغییرات مدل کسب و کار، دامنه فعالیت، و به تبع آن نیازهای جدید مشتریان، قدیمی سازگار کند.

خدمات مالی و بانکی
هر جا اثری از تجارت باشد؛ لاجرم خدمات بانکی هم در آنجا حضور دارد. یکی از اولین قراردادهای دی.اچ.ال، با بانک هاوایی، برای انتقال مستمر اسناد این بانک به فدرال رزرو بود. در فاصله ای کوتاه، بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا، خود نیز به یکی از مشتریان دی.اچ.ال بدل شد؛ و ظرف دو سال، بخش بزرگی از موسسات مالی و بانک ها به مجموعه مشتریان DHL پیوستند؛ و با اتکا به سرویس حمل و نقل شبانه DHL، سرعت و قابلیت اطمینان بیشتری را در سیستم انتقال بین المللی اسناد خود ایجاد کردند.
با گسترش روابط این موسسات به سمت آسیا، DHL نیز توانست؛ جامعه مشتریان خود در صنعت مالی را، با حضور فعالان بانکداری شرق آسیا، بزرگتر و متنوع تر کند.
پس از جنگ جهانی دوم، روابط
تجاری میان ایالات متحده، اروپا، کانادا، ژاپن و استرالیا، تحت پیمان پولی "برتون وودز" اداره می شد. با خروج ایالات متحده از برتون وودز، در دهه شصت قرن میلادی گذشته، و به تبع آن قطع همبستگی ارزی سایر کشورهای عضو پیمان با دلار، موج عظیمی از مقررات زدایی و آزادسازی، در صنعت مالی قدرت های بزرگ اقتصادی جهان بوقوع پیوست؛ که سبب گسترش دامنه فعالیت بین المللی موسسات مالی و بانک های بزرگ شد.
این گسترش فعالیت، زمینه مناسبی برای توسعه فعالیت های DHL بود. برای مثال، بعد از فروپاشی برتون وودز، صنعت مالی بریتانیا تبدیل به رقیبی بزرگ و جدی برای بانک‌ها و موسسات مالی ایالات متحده شد و لندن در جایگاه یک مرکز مالی بین المللی مهم مانند نیویورک قرار گرفت. به این ترتیب بانک های بریتانیایی و البته بسیاری از بانک های بزرگ دیگر در کشورهای صنعتی، که تا پیش از این، بواسطه ارتباط با بانک های آمریکایی، صرفا نقاط قبول و تحویل برای شبکه خدمات پست مالی دی.اچ.ال بودند؛ خود تبدیل به مشتریانی بزرگ و مستقل برای این شرکت شدند.
پیشرفت ها و تحولات صنعت مالی، البته همیشه برای DHL در قامت فرصت ظاهر نشده است؛ و در بسیاری از موارد، عامل تهدید آن نیز بوده است.
در آغاز دهه 70 قرن بیستم، بانک ها برای ارتباطات آنی به استفاده از تلفن و فاکس متکی بودند که البته از امنیت کافی برخوردار نبود؛ و همچنان تراکنش های با ارقام بالا و مستندسازی کلیه تراکنش ها، از طریق تبادل اسناد کاغذی صورت می پذیرفت؛ اما، در سال 1977، انجمن جهانی پیام رسانی مالی بین المللی بانک ها (SWIFT)، یک سیستم ارتباطی ایمن پیام رسانی الکترونیکی بین بانک ها ابداع کرد؛ که طبیعتا بخش مهمی از تقاضا برای تبادل اسناد فیزیکی بین بانکی را از میان برد؛ و به این ترتیب به بازار DHLدر صنعت مالی ضربه زد.

ارتباط بانک ها با مصرف کنندگان نهایی خدمات (مشتریان) نیز، تحت تاثیر فناوری، با تحولات چشمگیری روبرو شد. راه اندازی شبکه ای از ماشین های خودپرداز، در طول دهه های پایانی قرن بیستم، مسئله دسترسی به وجه نقد را آسان تر از همیشه ساخت؛ و سرویس
های خدمات آنلاینی مثل "پرستل" در بریتانیا و "مینی تل" در فرانسه، رابطه مشتریان و بانک را از تبادل اسناد فیزیکی مستقل کرد.

همچنین توسعه اینترنت و سرویس های آنلاین تحت وب، بعنوان یک پلتفرم فراگیر و امن و ارزان، سبب شد؛ تا بانکداری مبتنی بر ارتباطات الکترونیکی، از یک سرویس ویژه، به استانداردی جاری و عمومی در صنعت مالی تبدیل شود؛ و نیاز به جابه جایی اسناد کاغذی و فیزیکی در این بازار بیش از همیشه کاهش یابد. با وجود همه این تغییرات DHL به حضور اثربخش و نقش آفرینی مثبت در صنعت مالی ادامه می دهد.

تجربه خدمات مالی با اتکا به دی.اچ.ال
در کشورهای توسعه یافته، و در عرصه ارتباطات بین بانکی، خدمات ارسال و دریافت سریع و امن اوراق بهادار یا اشیا قیمتی، بعنوان یک نیاز ویژه، اما قابل توجه، هنوز موضوع ارائه خدمات DHL است. برای مثال این شرکت در شهرهای لندن، نیویورک و لس انجلس خدمات سرویس اکسپرس هوایی، برای اتصال فرودگاه بین المللی به بخش مالی شهر ارائه می دهد.

دی.اچ.ال در سال های گذشته، تجربیات ارزشمند خود در زمینه جابجایی اسناد فیزیکی بانک را، به نقاط کمتر توسعه یافته و غیربرخوردار جهان برده؛ و موجب توسعه بانک پذیری در جوامع فقیر شده است؛ و بخش بزرگی از مردم کشورهایی، در شرق آسیا و آفریقا، با تکیه بر خدمات دی.اچ.ال، از دسترسی به خدمات مالی بهره مند شدند.
همچنین با وجود توسعه ارتباطات الکترونیکی بر بستر اینترنت، هنوز آدرس محل اقامت قانونی افراد، بخش مهمی از هویت اعتباری آنها محسوب می شود؛ و در این شرایط، بسیاری از صورتحساب ها، اعلامیه ها و ابلاغیه های مالی و بانکی، باید به صورت فیزیکی به آدرس محل اقامت قانونی ایشان حمل شود. این موضوع سبب شده است خدمات DHL و شرکت های مشابه، هنوز بخش مهمی از ارتباط بانک ها و موسسات مالی با مشتریان باشد.
حضور پنجاه ساله دی.اچ.ال در صنعت مالی، نمونه روشن و الهام بخشی است؛ از تلاش یک شرکت بزرگ برای باقی ماندن در بازاری که تحت تاثیر فناوری و روندهای اقتصادی و اجتماعی به سرعت در حال تغییر است. 
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما