تاریخ انتشارشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۴
کد مطلب : ۹۳
۰
plusresetminus
مدیران شرکت‌های پستی اروپایی، از نقش‌ آفرینی این صنعت در توسعه پایدار می‌گویند

تلاش پایدار/ بخش اول: تجربه‌های پست نروژ

پست نروژ در حال حاضر، با 1200 خودروی الکتریکی، صاحب بزرگترین ناوگان خودروهای الکتریکی در این کشور است و به تازگی استفاده آزمایشی از انواع سوخت‌های زیستی را نیز در وسایل حمل و نقل مورد استفاده آغاز کرده است.
تلاش پایدار/ بخش اول: تجربه‌های پست نروژ

 

در ماه می سال 2019، مدیران ارشد اجرایی ده‌ها اپراتور پیشرو پستی، از سراسر جهان، در شهر بن آلمان، گرد آمدند تا در کنفرانس سالانه شرکت‌های پستی، چالش‌ها و نگرانی‌هایی را که این صنعت، ظرف ده سال آینده، در حوزه توسعه پایدار با آن مواجه خواهد بود مورد بحث و بررسی قرار دهند.
در ماه می‌سال 2019، مدیران ارشد اجرایی ده‌ها اپراتور پیشرو پستی، از سراسر جهان، در شهر بن آلمان، گرد آمدند تا در کنفرانس سالانه شرکت‌های پستی، چالش‌ها و نگرانی‌هایی را که این صنعت، ظرف ده سال آینده، در حوزه توسعه پایدار با آن مواجه خواهد بود را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

در این کنفرانس، مسائلی همچون سازگاری ارایه خدمات تحویل در شبکه فراگیر شرکت‌های پستی با استانداردهای دوستدار محیط زیست و همچنین نقش بالقوه روش‌های نوآورانه ارائه خدمات تحویل در ایجاد یک اکوسیستم لجستیک مبتنی بر استانداردهای سازگار با محیط زیست، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
این گزارش به بررسی تجربیات چهار شرکت پستی اروپایی پیشرو و نوآور در مواجهه با چالش‌های زیست محیطی در ارائه خدمات پستی پرداخته است و به پرسش‌های مختلفی پاسخ می‌دهد از جمله آن‌که:
شرکت‌های پستی پیشرو، چگونه اهداف زیست محیطی خود را تعریف می‌کنند و برای رسیدن به این اهداف، چگونه از اهرم‌های نوآوری، آموزش، سرمایه‌گذاری در فناوری و نوسازی ناوگان خود بهره می‌برند؟


تجربه نخست: پست نروژ
 تن ویل، مدیر عامل پست نروژ معتقد است که رویکردها و پیشرفت‌های اخیر جهانی در حوزه توسعه،همچون پذیرش گسترده توافقنامه پاریس از سوی کشورهای مختلف و همچنین توجه ویژه کشورها و دولت‌ها به اهداف توسعه‌ای سازمان ملل، به جامعه بین‌المللی فعالان کسب و کار، از جمله در صنعت پست، این پیام روشن را مخابره می‌کند
که باید اقدامات موثرتر و فوری‌تری را برای سازگاری فعالیت‌های خود با معیارهای توسعه پایدار و بویژه استانداردهای زیست محیطی، انجام دهند.
وی می‌گوید: 
"حمل و نقل در حال حاضر منشا حدود 15 درصد از حجم انتشار گازهای گلخانه‌ای است و بنابراین، صنعت پست، بعنوان یکی از اصلی‌ترین کاربران سیستم‌های حمل و نقل، در این زمینه نقشی حیاتی بر عهده دارد."
سال گذشته، فعالان صنعت پست،5 مورد از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل که بیشترین ارتباط را با فعالیت‌های صنعت پست داشت، یعنی اهداف 8، 9، 11، 12 و 13 را برگزیده و کوشیدند با تعریف اقداماتی در جهت رسیدن به این اهداف، نقش خود را در پیشرفت جهان به سوی توسعه پایدار و بطور ویژه، مقابله با تغییرات آب و هوایی ایفا کنند.
کاهش انتشار آلاینده‌ها، ایجاد محیط کار پاک، ارتقای نوآوری، ساخت شهرها و اجتماعات پایدار و در نهایت کمک به حصول اطمینان از رویکرد مسؤولانه در تولید و مصرف محصولات، اهداف و رویکردهایی بودند که در طول یک سال گذشته، با جدیت از سوی فعالان صنعت پست، بعنوان اولویت‌های راهبردی تعقیب شدند.
 جهان با سرعت روزافزونی در حال تغییر است و توجه بیشتری نسب به دغدغه‌های توسعه پایدار نشان می دهد و این بدان معنا است که اتخاذ یک موضع استراتژیک روشن برای خلق ارزش هایی که در درازمدت با معیارهای توسعه پایدار سازگارتر  باشند؛ اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند.
ویل معتقد است که یکی از مهم‌ترین چالش‌ها، روند تغییر مسیر صنعت به سمت استفاده از سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر است که به گفته مدیرعامل پست نروژ، هنوز از سرعت مطلوبی برخوردار نیست.
ویل می‌گوید: «حالا دیگر برای همه روشن است که ما برای جلوگیری از رسیدن به مرز عواقب فاجعه‌بار گرمایش زمین، باید تا سال 2030، انتشار آلاینده‌های دخیل در روند تغییرات اقلیمی را به نصف برسانیم.»
وی می‌افزاید: «حمل و نقل، در حال حاضر منشا حدود 15 درصد از حجم انتشار گازهای گلخانه‌ای است و بنابراین، صنعت پست، بعنوان یکی از اصلی‌ترین کاربران سیستم‌های حمل و نقل، در این زمینه نقشی حیاتی بر عهده دارد. ما بخشی از مساله هستیم؛ پس لاجرم باید بخشی از راه حل نیز باشیم.»

رویکردهای زیست محیطی پست نروژ 
هدف‌گذاری کلیدی پست نروژ، برای مقابله با تغییرات
اقلیمی، تبدیل تمام منابع انرژی مورد استفاده، به منابع انرژی تجدیدپذیر تا سال 2025 است .برای تحقق این هدف، پست نروژ به صورت ویژه‌ای، با تامین کنندگان عمده سوخت و وسایل نقلیه سنگین، همکاری‌های نزدیکی را تعریف کرده تا نیازهای خود را به صورت شفاف و روشن به بازار منتقل کند.
 شرکت پست نروژ بر جایگزینی ناوگان حمل و نقل متکی به سوخت‌های فسیلی، با سیستم‌های مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر، تمرکز کرده است. 
پست نروژ در حال حاضر، با 1200 خودروی الکتریکی، صاحب بزرگترین ناوگان خودروهای الکتریکی در این کشور است و به تازگی استفاده آزمایشی از انواع سوخت‌های زیستی در وسایل حمل و نقل را نیز مورد استفاده آغاز نموده است.
به گفته ویل، پست نروژ، به تازگی، سفارش‌هایی برای ساخت کامیون‌های الکتریکی به شرکت‌های نیکلا و تسلا داده و در 50 شهر نیز سیستم توزیع  مرسولات پاک یا بدون آلودگی را راه انداخته است.
پست نروژ، همچنین، یک سیستم رباتیک خودکار و الکتریکی را برای توزیع نامه‌ها و بسته‌های مشتریان به‌کار گرفته که موجب بهبود شاخص‌های زیست محیطی عملکرد این مجموعه در بخش آخرین گام تحویل می‌شود. ایجاد ترمینال‌هایی برای دریافت شارژ الکتریکی با استفاده از سلول‌های خورشیدی برای سیستم‌های رباتیک و اتومبیل‌های الکتریکی، همچنین امکان تعویض باتری خالی با باتری شارژشده در این ترمینال، یکی دیگر از اقدامات پست نروژ، برای سازگاری عملیات خود با استانداردهای دوستدار محیط زیست است. پست نروژ همچنین در پروژه‌های تامین روشنایی معابر از طریق برق تجدید پذیر، در این کشور، مشارکت فعالی دارد.
ویل می‌افزاید: «ما در حال آزمایش فناوری‌ها و وسایل نقلیه جدید بدون آلودگی هستیم؛ برای مثال ون‌های الکتریکی و سیستم‌های جدید گام آخر تحویل با هاب‌های شهری و دوچرخه‌های حمل بار الکتریکی توسعه پیدا کرده‌اند. علاوه بر آن با هدف ارتقای بهره‌وری انرژی، تا حد ممکن وظیفه حمل بار را از ناوگان خودرویی به ناوگان ریلی منتقل کرده و تمام انرژی مورد نیاز ساختمان‌ها و تاسیسات خود را نیز، از منابع تجدید پذیر تامین می‌کنیم.» 
کار، اما، این‌جا به پایان نمی‌رسد و پست نروژ و شخص تون ویل علاقه بسیار زیادی به جایگزین کردن سیستم فعلی در بخش خودروهای
سنگین حمل بار، با سیستم‌های مبتنی بر انرژی تجدید پذیر دارند. 
پست نروژ در حال حاضر، با 1200 خودروی الکتریکی، صاحب بزرگترین ناوگان خودروهای الکتریکی در این کشور است و به تازگی استفاده آزمایشی از انواع سوخت‌های زیستی را نیز در وسایل حمل و نقل مورد استفاده آغاز کرده است.اما در این زمینه، هنوز هیچ راه حل تجاری‌شده و قابل اتکایی در دسترس نیست. 
ویل می‌افزاید: "البته بر سر راه اجرایی کردن این راه حل‌ها و به کارگیری این سیستم‌ها، پیچیدگی‌ها و دشواری‌هایی هم وجود دارد؛ برای مثال، استفاده گسترده از خودروهای الکتریکی، مستلزم ایجاد و توسعه زیرساخت‌هایی برای تامین انرژی الکتریکی تجدیدپذی، به میزان کافی است؛ که این کار هم پیچیدگی‌ها و هزینه‌های خود را دارد."

هم‌افزایی و همکاری جمعی برای حفظ محیط زیست
به عقیده ویل، همکاری و هم‌افزایی میان اپراتورهای پستی، کلید حرکت سریع و موفق به سوی اهداف توسعه پایدار است. او برنامه «اندازه گیری و پایش اثرات زیست محیطی» شرکت پست بین‌الملل را که در سال 2008 آغاز به کار کرد، مثال خوبی از این همکاری‌ها و هم‌افزایی‌ها می‌داند. او می‌گوید که این برنامه، یک ابتکار عمل فراگیر در میان کلیه بازیگران کلیدی صنعت پست، برای مواجهه با مخاطرات تغییرات اقلیمی و کاهش انتشار آلودگی‌های کربنی و براساس یک رویکرد همکارانه و هم‌افزایانه بود.  
این رویکرد هم‌افزایانه در «برنامه اندازه گیری و پایش اثرات زیست محیطی شرکت پست بین‌الملل» که به اپراتورها و سازمان‌های پستی امکان می‌داد تا از تجربیات سایر فعالان صنعت برای بهینه‌سازی عملیات خود استفاده کنند؛ حرکت صنعت پست به سمت انطباق با معیارهای توسعه پایدار را به شدت شتاب داد. ویل معتقد است که موضوع مقابله با تغییرات اقلیمی چنان اهمیتی دارد که باید در این حوزه، رویکردهای مشارکتی و به اشتراک‌گذاری دانش،اطلاعات و تجربیات، جایگزین رویکرد رقابتی شود. او می‌گوید: «اپراتورهای پستی می‌توانند در این زمینه چیزهای زیادی از هم بیاموزند؛ حتی اگر محیط فعالیت آن‌ها از نظر جغرافیا یا مقررات‌گذاری دارای تفاوت‌های عمده‌ای باشد.»
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما