تاریخ انتشارجمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰
کد مطلب : ۵۰
۰
plusresetminus
فناوری بلاکچین، بازار خدمات پستی را توسعه می دهد

انقلاب سوییسی در لجستیک دارو

سوییس پست، برای اینکه بتواند همزمان پاسخگوی دو چالش، یعنی حمل دارو با رعایت شرایط استاندارد اتحادیه اروپا و در عین حال، تعریف یک کانال سریع،آسان و مقرون به صرفه برای انجام این عملیات باشد، نسل جدیدی از محفظه های حمل بار با دمای قابل کنترل را طراحی کرد.
انقلاب سوییسی در لجستیک دارو
چگونه می توان محموله های دارویی را بوسیله پست عادی ارسال کرد و در عین حال، مطمئن بود که وقتی داروها به مقصد می رسند، هنوز قابل استفاده هستند؟
این پرسش، چالش مهمی بود که پیش روی مدیران شرکت پست آگیستیک قرار داشت. شرکت پست آگیستیک یکی از زیر مجموعه های سوئیس پست است و لجستیک اقلام دارویی، یکی از مهم ترین بخش های کسب و کار لجستیک سوییس پست است.

چالش های حمل دارو در شبکه پستی
توماس والشی، رییس اگیستیک می گوید: "چالش حمل دارو از طریق شبکه عادی پست، پیدا کردن راه حلی بود که علاوه بر سازگاری با مقررات و استانداردهای اتحادیه اروپا در زمینه حمل دارو، روشی سریع و ارزان و مطمئن باشد و در عین حال، استفاده از آن برای تولید کنندگان و عمده فروشان دارو نیز، راحت باشد."
مقررات توزیع دارو در اتحادیه اروپا، حمل کنندگان را ملزم کرده است که دارو را به گونه ای حمل کنند که در طول مدت انتقال، دمای محیط اطراف آن، برای داروهای معمولی، بین 15 تا 25 و برای داروهای یخچالی (cold band)، بین 2 تا 8 درجه سانتیگراد باشد. این الزام قانونی سبب شده است که بیشتر شرکت های پستی، به ناچار، از حوزه حمل دارو عقب نشینی کنند و این بازار پرسود را به ارائه دهندگان خدمات کوریری ویژه  بسپارند که مجهز به محفظه های حمل بار، با دمای کنترل
شده اند. 
 والشی می گوید:"ما می دانستیم که برای تامین دسترسی پزشکان و بیماران به دارو، در سراسر سوییس، آن هم با یک الگوی کارآمد و مقرون به صرفه، باید راهی پیدا کنیم تا بتوان از طریق آن، محموله های دارویی را، بوسیله شبکه گسترده و قدرتمند حمل بسته های پستی در شرکت سوییس پست، جابجا کنیم." 


راه حل سوییسی
سوییس پست، برای اینکه بتواند همزمان پاسخگوی دو چالش، یعنی حمل دارو با رعایت شرایط استاندارد اتحادیه اروپا و در عین حال، تعریف یک کانال سریع، آسان و مقرون به صرفه برای انجام این عملیات باشد، نسل جدیدی از محفظه های حمل بار با دمای کنترل شده را طراحی کرد. این محفظه ها می توانستند از طریق شبکه عادی حمل بسته های پستی، به اقصی نقاط سوییس و جهان حمل شوند و به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند پس از تنظیم شرایط دما در آنها، ایزوله شده و توسط سیستم پست عادی حمل شوند.
والشی می گوید: "ظرفیت دمایی محفظه ها به گونه ای انتخاب می شود که تنها تعداد اندکی از مرسولات، نیاز به استفاده از تمام ظرفیت دمایی محفظه داشتند. استفاده از محفظه های دارای کنترل دمای غیرفعال، سبب شد تا حمل و نقل بسته ها آسان و فرآیند حمل و نقل، ارزان و ایمن باشد. همچنین این بسته ها قابل استفاده مجدد و دوستدار محیط زیست هستند."
چالش حمل دارو، از طریق محفظه های مجهز به سیستم کنترل دمای غیر فعال، حصول اطمینان از آن است که دارو، در تمام طول مدت حمل، در شرایط دمایی مورد نظر، باقی می ماند.
رومن استدلر (مدیر تحقیق و توسعه شرکت آگیستیک پست) می گوید: "برای این منظور، شرکت سوییس
پست، یک سیستم پایش دمای مبتنی بر فناوری بلاکچین (BlockChain) و اینترنت اشیا را طراحی کرده و آن را توسعه داده است."
سوییس پست، از فناوری بلاکچین، برای اطمینان از وضعیت تغییرات دمای محفظه های حمل دارو، در طول مسیر استفاده کرد. از آنجا که بازیگران لجستیکی متعددی در طول زنجیره حمل وجود دارند و همه آنها باید در یک نظام یکپارچه و مطمئن، شرایط دمایی مورد نیاز را رعایت می کردند، سوییس پست، یک راه حل (Solution) مبتنی بر فناوری بلاکچین را ارایه کرد.
این راه حل، قرار دادن سنسورهای کنترل دما در درون محفظه های حمل دارو بود. سنسورها، داده های دریافتی از دمای درون محفظه را، از طریق یک سیستم مبتنی بر بلاکچین و با استفاده از بستر ارتباطات اینترنتی، به یک بانک داده، انتقال می دهند تا اطلاعات به صورت قابل نظارتی، بتواند مورد بررسی و استناد مدیران کنترل کیفیت در صنعت مراقبت های پزشکی، بیمه گران و سایر مشتریان قرار بگیرد.

بازارهای دیگری در راهند...
سوییس پست به توسعه نوآوری در این زمینه ادامه می دهد. بر پایه تجربه به دست آمده از حوزه حمل دارو، سوییس پست می تواند وارد بازار ارائه خدمات لجستیک به حوزه های دیگری، همچون غذا شود.
والشی می گوید: "ما در سوییس پست، بابت اینکه توانسته ایم پلتفرم محفظه های دارای سنسور را، با نظام مدیریت حمل و نقل بسته های پستی یکپارچه کنیم؛ بسیار خوشحال و هیجان زده ایم. حالا که این زیرساخت ایجاد شده است، دیگر چندان مهم نیست که چه چیزی با آن حمل شود، می تواند یک محموله دارویی باشد که به بیمارستان می رود، یا یک بسته پنیر سوییسی باشد که برای یک خانواده ارسال می شود."
 با استفاده از ترکیب فناوری های اینترنت اشیا و بلاکچین، سوییس پست، آماده ارائه نسل جدیدی از خدمات لجستیک با دمای قابل کنترل، به مشتریان خود است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما