مدیرعامل بخش اروپایی دی.اچ.ال اکسپرس میگوید که ما آموختهایم در شرایط بحرانی لجستیک اولین بازیگری است که باید پا به میدان بگذارد و آخرین بازیگری است که میدان را ترک خواهد کرد.
در طول پاندمی کرونا یکی از کشورهایی که شدت شیوع و مرگ و میر بالایی را در اثر این بیماری تجربه کرد ایتالیا بود.
در اثر شیوع این بیماری، بسیاری از فعالیتهای روزمره مردم و کسب و کارها در ایتالیا با توقف و تعطیلی مواجه شد و این فشارها برای شرکتهای پست لجستیک، از جمله دی.اچ.ال، به نوعی مضاعف نیز بود. پست نوین در این سلسله یادداشت، که برداشتی از مقاله مجله دی اچ ال با عنوان «بخت در خدمت شجاعان» است، به بررسی اقدامات دی.اچ.ال در مواجهه با بحران کرونا در ایتالیا پرداخته است.
از روزهای دشوار بحران تا طلیعه امید فردا
بهار 2020، شمال ایتالیا در پنجه ابلیس کووید 19 گرفتار بود. در این ایام، شهر کوچک برگامو یکی از مراکز اصلی شیوع کووید 19 در ایتالیا شناخته میشد.
در روزهایی که مردم و کسب و کارها در برگامو، مانند بسیاری از شهرهای دیگر ایتالیا و اروپا، برای فرار از ضربات سهمگین و مرگبار ویروس کرونا به پناهگاه "قرنطینه" خزیده بودند؛ هاب دی.اچ.ال در برگامو، سخت درگیر افزایش فعالیت خود، به رغم همه محدودیتها، برای ایجاد و تقویت و توسعه زنجیره تامین "عملیات نجات" بود.
امروز اما، با عبور از آن دوره دشوار، به رغم ادامه وضعیت فوقالعاده ناشی از همهگیری جهانی کرونا، کادر دی.اچ.ال در برگامو، درس آموخته و تجربه اندوخته از روزهای سختی که گذشت، به آیندهای روشن و پرامید مینگرند.
آژیرها هرگز خاموش نمیشدند
درگیری برگامو با ویروس کووید 19 از فوریه 2020 آغاز شد و با شدت گرفتن شیوع بیماری در شهر، از 10 مارس 2020، برگامو تحت قرنطینه قرار گرفت. فرانچسکو کاپلو، مدیر عملیات هاب دی.اچ.ال در برگامو، وضعیت این شهر کوچک در دامنههای جنوبی آلپ را در آن دوران چنین توصیف میکند:
"خاموشی در خیابانهای شهر فرمانروایی میکرد. آنچه میشنیدیم تنها صدای اخطار از بلندگوی خودروهای نظامی بود که مردم را به ماندن در خانه فرا میخواند و صدای آژیر آمبولانسها، که انگار قرار نبود هرگز خاموش شود."
گرچه قرنطینه خیابانهای شهر را از رفت و آمدهای معمول خالی کرده بود؛ اما، خودروهای حمل مرسوله دی.اچ.ال قصد نداشتند میدان را برای حریف مرگبار و رعبانگیز خود خالی کنند.
مواجهه صنعت لجستیک با بحران، از شعار تا واقعیت آلبرتو نوبیس مدیرعامل بخش اروپایی دی.اچ.ال اکسپرس، که از قضا خود یک ایتالیایی است، در مورد سیاست مواجهه دی.اچ.ال با شرایط بحرانی میگوید: "دی.اچ.ال به خوبی میداند در مواجهه با شرایط بحرانی، لجستیک اولین بازیگری است که باید پا به میدان بگذارد و آخرین بازیگری است که میدان را ترک خواهد کرد."
مدیرعامل اروپایی دی.اچ.ال اکسپرس، که این روزها محل کارش را برای فرماندهی بهتر میدان و افزایش چابکی شبکه، به شمال ایتالیا منتقل کرده است، میگوید:"این موضوع فقط مختص بحران کووید 19 نبوده و نیست. در بحران آتشفشانی ایسلند در سال 2019 یا در زمان اصابت طوفانهای حارهای به سواحل کاراییب در 2018 نیز، شما میتوانید همین مشی و رویکرد را در عملکرد تیمهای عملیاتی و مدیریتی دی.اچ.ال ببینید."
او میافزاید: "تسلیم نشدن در برابر بحران و به کارگیری همه توان برای نجات انسانها از عواقب تلخ و بعضا مرگبار حوادث و فجایع طبیعی، بخشی از هویت و برند و شهرت ماست."
تیمهای محلی و منطقهای دی.اچ.ال، با دریافت پشتیبانیهای ستادی لازم، در مواجهه با بحرانهایی از این دست، به رغم همه موانع، دشواریها و پیچیدگیها، ظرفیت عملیاتی خود را در مدت کوتاهی تا دو برابر افزایش دادهاند!
باید به این نکته توجه داشت که آنچه نوبیس در مورد عملکرد دی.اچ.ال در برابر بحران میگوید؛ فراتر از یک جهتگیری کلی در فلسفه سازمان و برند، باید تا اعماق ملاحظات مدیریت عملیاتی رسوخ کند تا چیزی بیش از یک شعار تو خالی باشد.
الزامات ارتقای تابآوری شبکۀ لجستیک در برابر شرایط بحرانی
شبکه لجستیک به طور قطع یکی از کلیدیترین زیربناهای هر کشور و جامعه جهانی برای مواجهه با شرایط بحرانی است و به نوعی بخشی از نظام بیمه کشورها و جامعه بشری در شرایط دشوار محسوب میشود؛ اما، قرارگرفتن در این جایگاه الزاماتی هم دارد.
ایجاد الاستیسیته مناسب در شبکه لجستیک برای پاسخگویی به تقاضای سنگین و پیشبینی نشده روزهای بحرانی، از یک سو وابسته به هوشمندی و انعطافپذیری شبکه لجستیک و از سوی دیگر متکی به یکپارچهسازی ظرفیتهای لجستیکی در صنایع گوناگون و بخشهای مختلف تولید و تجارت است؛ تا توانایی مواجهه موفقیتآمیز شبکه با بحران، با حداقل هزینه سربار و حداکثر کارایی کسب شود.
در واقع ایجاد اپراتورهای لجستیک ملی و بینالمللی، با دامنه فعالیت گسترده و متنوع، یکی از پیشنیازهای آمادهسازی شبکه لجستیک برای نقشآفرینی شایسته در شرایط بحرانی است. اما در عین حال ضروری است که این اپراتورها، آموزشهای لازم برای مواجهه با شرایط بحرانی را نیز به نیروهای ستادی و عملیاتی خود ارائه کنند و به طور ویژه نظام مدیریت عملکرد و مدیریت سرمایه انسانی آنها، انعطافپذیری، ظرفیت و انگیزه مورد نیاز سازمان برای نقشآفرینی فعال و موثر در فضای بحرانی را تامین نماید.