تاریخ انتشارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
کد مطلب : ۱۲۸
۰
plusresetminus
بیشتر فعالان و صاحب‌نظران صنعت لجستیک انتظار دارند که با دسترس‌پذیر شدن نسل پنجم شبکه در بازارهای مختلف، ظرف چندسال آینده، شاهد تحولات بسیار جدی در معماری و الگوی مدیریت زنجیره تامین باشیم.
آیا نسل پنجم شبکه، تصویر دیگری از صنعت لجستیک پیش روی ما خواهد گشود؟
نسل پنجم شبکه قرار است دروازه‌ای به سوی دنیایی هوشمندتر و یکپارچه‌تر باشد. صنعت لجستیک نیز طبیعتا از تاثیر تحولات مبتنی بر ظهور نسل پنجم شبکه، برکنار نخواهد بود.
با وعده سرعت بسیار بالا در ارسال و دریافت اطلاعات، پوشش وسیع‌تر و اتصال پایدار‌تر، فناوری نسل پنجم شبکه، بشارتی برای تحول اساسی در ارتباطات سیار است.


فعالان و صاحب‌نظران صنعت لجستیک نیز انتظار دارند که با دسترس‌پذیر شدن نسل پنجم شبکه در بازارهای مختلف، ظرف چند سال آینده، شاهد تحولات بسیار جدی در معماری و الگوی مدیریت زنجیره تامین باشند.
در طول سال‌های اخیر، رویکرد تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری مبتنی بر داده، در حال تبدیل به رویکرد رایج و مسلط مدیریتی است.
برای پیش‌بینی عملکرد آینده و بهینه‌سازی کارایی عملیاتی، سازمان‌ها نیاز به جمع‌آوری و تحلیل حجم زیادی داده دارند. در دنیای پرشتاب صنعت لجستیک امروز، بخش قابل‌توجهی از فرآیند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری بر اساس جمع آوری و پردازش بلادرنگ داده‌ها صورت می‌گیرد.
افزایش سرعت دریافت و ارسال اطلاعات و کاهش تاخیر انتقال داده بین مبدا و مقصد، منجر به شکل‌گیری یک شبکه پاسخگوتر می‌شود که شرایط لازم برای پشتیبانی از تحول نظام‌های مدیریتی به سوی تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری مبتنی بر داده را فراهم می‌کند. 
توسعه چنین شبکه ارتباطی، هم‌چنین موجب رفع موانع از مسیر گسترش کاربرد سیستم‌های هوشمند مبتنی بر اینترنت در عملیات لجستیک و زنجیره تامین می‌شود.
با حضور روزافزون ابزارهای هوشمند در نظام لجستیک، از سیستم‌های پایش دما تا اتومبیل‌های خودران، نیاز برای تبادل داده در صنعت لجستیک چنان رشد کرده است که در آینده نزدیک، نسل‌های قدیمی‌تر شبکه‌های ارتباطی، پهنای باند کافی برای انتقال حجم داده مورد نظر را نخواهند داشت.



اما به زودی، با عملیاتی‌شدن شبکه‌های نسل پنجم، کمبود پهنای باند برای اتصال سیستم‌ها
به شبکه، موضوعی فراموش‌شده و مربوط به گذشته خواهد بود. شبکه نسل پنجم با میانگین سرعت 10 گیگابیت در ثانیه برای هر ابزار، قادر است در هر متر مربع از فضای تحت پوشش خود، اتصال 1000 سیستم را به شبکه انجام دهد. این عدد 100 برابر میزان اتصالی است که در همین سرعت انتقال داده، در شبکه نسل چهارم به ازای هر متر مربع از فضای تحت پوشش شبکه امکان‌پذیر است.

با سرعت بیشتر، زمان تاخیر کمتر، محدوده پوشش وسیع‌تر و مصرف انرژی کمتر، شبکه نسل پنجم نه فقط ابزارهای هوشمند عملیات لجستیک را به سیستم‌های مرکزی تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری متصل می‌کند؛ بلکه هم‌زمان امکان ارتباط و تبادل اطلاعات میان دستگاه‌های هوشمند دخیل در عملیات لجستیکی را فراهم می‌کند تا واکنش‌های بلادرنگ و هوشمندانه این دستگاه‌ها به روند عملیات و تغییرات محیطی، موجب ارتقای کارایی، ایمنی و امنیت در عملیات لجستیکی شود.

تحلیل‌گران فناوری و صاحب‌نظران لجستیک، با توجه به توسعه فناوری اینترنت اشیا در سال‌های اخیر، نسبت به گسترش کاربرد شبکه نسل پنجم در عملیات لجستیکی بسیار خوش‌بین هستند.

وقتی قرار است یک بسته را داخل شهر ارسال یا دریافت کنید، تعقیب لحظه به لحظه روند حمل و تحویل آن کار ساده و نسبتا سر راستی است؛ اما داشتن چنین سطحی از قابلیت رهگیری کالاها در حمل‌و‌نقل بین‌المللی، با توجه به مقیاس عملیات و طبیعت پراکنده و گسترده آن، هم‌چنان یکی از چالش‌های صنعت لجستیک است.
بر اساس پژوهشی که به تازگی توسط موسسه مور اینسایت اند استراتژی (Moor insights & strategy) انجام شده است؛ حدود نود درصد فعالان صنعت لجستیک معتقدند که ضعف "مشاهده‌پذیری زنجیره تامین" یکی از مهم‌ترین چالش‌های مدیریت زنجیره تامین است. در واقع آن‌ها معتقدند که در بیش از نیمی از فرآیند زنجیره تامین، مشاهده‌پذیری عملیات، برای مدیریت ریسک و منابع کافی نیست.

در حال حاضر امیدهای بسیاری وجود دارد که اینترنت اشیا این وضعیت را متحول سازد و سیستم‌های رهگیری متصل به اینترنت قادر به رفع مشکل سیاهچاله‌های اطلاعاتی در مسیر زنجیره تامین باشند.
بر اساس آخرین گزارش رادار درباره روندهای راهبردی DHL مبنی بر کاهش مصرف انرژی در سیستم‌های نسل پنجم، امکان پایش مستمر طیف وسیعی از اطلاعات را در عملیات طولانی مدت لجستیک بین‌المللی، به شکل چشم‌گیری افزایش می‌دهد.
این پایش مستمر، مطمئن و وسیع
اطلاعاتی، علاوه بر بهینه‌سازی مدیریت عملیات در لجستیک، به ارتقای امنیت محموله نیز کمک قابل توجهی می‌کند.

کامیون‌های خودران در جاده‌ها
پیشرفت‌های فناوری حوزه اتوماسیون در تلفیق با امکانات مخابراتی شبکه‌های نسل پنجم، صنعت لجستیک را بیش از هر زمان به استفاده گسترده از کامیون‌های خودران در حمل و نقل جاده‌ای نزدیک ساخته است. این تحول سبب خواهد شد تا حمل‌و‌نقل جاده‌ای از یک فعالیت دارای وابستگی زیاد به نیروی انسانی تبدیل به یک فرآیند اتوماتیک و کارآمد شود.
کاهش تاخیر در پاسخ‌دهی شبکه‌های نسل پنجم، به سطح یک میلی ثانیه، که حدود 50 بار سریع‌تر از شبکه‌های نسل چهارم هستند؛ نقش کلیدی در اتوماسیون راندن کامیون‌های باری در جاده‌ها دارد؛ جایی که برای داشتن واکنش مناسب به تغییرات محیط هر میلی‌ثانیه زمانی حیاتی است.
به تازگی شرکت‌های اریکسون، تلیا و اینراید، اتحادی تجاری برای توسعه نسل جدیدی از کامیون‌های خودران بر پایه فناوری شبکه‌های نسل پنجم ایجاد کرده‌اند. این کامیون‌ها که امروزه در محیطی کنترل شده در تاسیسات لجستکی یانگشاپینگ واقع در سوئد در حال آزمایش هستند؛ قرار است در نهایت به عنوان ستون فقرات نظام حمل بار یک اکوسیستم لجستیک هوشمند، در جاده‌ها و فضاهای عمومی مورد استفاده قرار بگیرند.
 
عملیات بندری سریع‌تر،ایمن‌تر و کاراتر
بندر لینوو، دروازه ورود به توسکانی، تبدیل به بستری برای آزمایش پلتفرم مدیریت هوشمند بنادر بر اساس فناوری  شبکه نسل پنحم شده است.
در این بندر همه تجهیزات بارگیری، حمل و سیستم انبار، به سنسور و عملگرهای خودکار مجهز شده و قادر به برقراری ارتباط با یکدیگرند تا عملیات بارگیری، پیاده‌سازی، انتقال و مدیریت موجودی کالاهای ورودی و خروجی به انبار به صورت خودکار و با حداکثر سرعت، ایمنی و قابلیت اطمینان انجام شود. در اینجا نیز کلید حل مسئله اتصال سریع و مطمئن ابزارهای اتوماسیون به یک سیستم تصمیم‌گیری مبتنی بر هوش مصنوعی است. این اتصال بر بستر یک نسل پنجم ممکن شده است.

نسل پنجم شبکه و واقعیت افزوده در لجستیک
نرم افزارهای پیشرفته واقعیت افزوده مورد استفاده در صنعت لجستیک، هم چون ویژن پیکینگ به شدت وابسته به  شبکه‌های نسل پنجم  هستند. کاهش زمان تاخیر پاسخ در این سیستم‌های مخابراتی کمک می‌کند تا اپراتورهای عملیات لجستیکی بتوانند از سیستم‌های واقعیت افزوده برای مدیریت بهره‌ور و ایمن عملیات به خصوص در بخش آماده‌سازی سفارش‌ها و مدیریت انبار استفاده کنند.
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما