بخشهایی از صنعت لجستیک به مدد موج جدید استارتآپهایی که بازار نوینی در حوزه زنجیره تامین خلق کردهاند، درحال تغییر است. این بازار، پذیرای تکنولوژیهایی است که صنعت لجستیک و خدمات زنجیره تامین را عمیقا دگرگون میکنند.
8 تکنولوژی جدید که در سال 2019 صنعت حمل و لجستیک را متحول کردند
پیشرانهای تحول بازار لجستیک
19 آذر 1398 ساعت 12:25
بخشهایی از صنعت لجستیک به مدد موج جدید استارتآپهایی که بازار نوینی در حوزه زنجیره تامین خلق کردهاند، درحال تغییر است. این بازار، پذیرای تکنولوژیهایی است که صنعت لجستیک و خدمات زنجیره تامین را عمیقا دگرگون میکنند.
مانند دیگر عرصهها، صنعت لجستیک نیز به مدد تحولات تکنولوژیک در حال دگرگونی است. تکنولوژیهای نوین حالا راه خود را به این بازار پیدا کردهاند و سبب افزایش سرعت، کیفیت و کارآمدی خدمات آن شده اند.
گرچه دست کم 20 سال از فراگیر شدن دسترسی به اینترنت میگذرد، اما هنوز بسیاری از کسب و کارها برای انجام امور روزانه خود به تکنولوژیهای قدیمی بسنده میکنند؛ پدیده ای که به ویژه در صنعت لجستیک مشهود است.
در بازار ارسال کالاهای محلی و منطقهای، ارتباطات تا حد زیادی از طریق ایمیل و تلفن و حتی فکس انجام میگیرد. کافی است شبکه گسترده نقشآفرینان یک اکوسیستم زنجیره تامین را همراه با استانداردهای رو به رشد اجرایی در نظر بگیرید؛ بیدرنگ درخواهید یافت که ارتباطات سریع و کارآمد چگونه به پیشران کلیدی و حیاتی عملکرد لجستیک تبدیل شده است.
خوشبختانه بخشهایی از صنعت لجستیک در حال تغییرات نوآورانه است؛ آن هم به مدد موج جدید استارتآپهایی که بازار نوینی در حوزه زنجیره تامین خلق کردهاند. این بازار، پذیرای تکنولوژیهایی است که صنعت لجستیک و خدمات زنجیره تامین را عمیقا دگرگون میکنند. در ادامه با برخی از این روندهای موفق که در سال 2019 به حمل و نقل و لجستیک سرعت بخشیده است، آشنا میشوید.
تطبیق و مسیریابی کارآمد
به دلیل گستردگی شبکه ذینفعان درگیر در لجستیک، فرآیند جفت و جور کردن یا تطبیق (Maching) و مسیریابی مرسولهها به صورت متمرکز و اتوماتیک، چندان ساده نیست؛ اما این روزها شرکتها به الگوریتمهای هوشمندی روی آورده اند که با توانایی استفاده بهینه از زمان و بودجه، فرآیند تطبیق محموله ها برای ارسال را به طور خودکار انجام میدهند.در حالی که فرآیند تطبیق غیراتوماتیک، به تعداد ارسالهایی که امکان مدیریت و تنظیم داشته باشند محدود است؛ تطبیق خودکار (برای مثال با یافتن نقاط همخوان و بهترین مسیر) میتواند به حمل بیشتر، بهتر و سریعتر منجر شود. این الگوریتمهای تطبیق و مسیریابی، همچنین سبب کاهش هزینههای ناشی از "فرسنگهای خالی" (Empty miles) شدهاند؛ یعنی کاهش هزینه فواصلی که رانندگان با تریلرهای خالی طی میکنند! بدین ترتیب در هزینه سوخت صرفهجویی میشود و آلودگی هوا نیز کاهش مییابد.
دیجیتالیشدن
تا همین چندی قبل، حوزه ساخت و تولید و لجستیک در مقایسه با دیگر بخشها به بلوغ دیجیتالی اندکی رسیده بودند. این دو بخش، میراثدار سیستم قدیمی و انعطاف ناپذیری مانند پرداختهای دستی بودند که دریافت دستمزد حاملان را به تاخیر می انداخت.
کاربست سیستم آنلاین پرداخت تنها یکی از مثالهایی است که نشان میدهد دیجیتالی شدن تا چه اندازه تراکنشهای میان دستاندرکاران لجستیک را به سرعت متحول و تسریع کرده است. این فرآیند نه فقط رضایت و اعتماد مشتریان را بهبود بخشیده، که با تجمیع پرداختها در یک پلتفرم واحد و کارآمد سبب افزایش کارایی و کاهش هزینهها شده است. هرقدر بخش لجستیک به بلوغ دیجیتال برسد؛ فرآیندهای کسب و کار ساده تر میشود، ریسکها کاهش مییابد و با افزایش کارایی، درآمدها بالا می رود. این همه، حاصل دیجیتالیشدن زنجیره تامین است.
تکنولوژی بلاکچین
انتظار میرود تکنولوژی بلاکچین به یاری ذینفعان صنعت لجستیک و حمل آمده و در سراسر زنجیره تامین، سبب شفافیت و پاسخگویی بیشتر در مدیریت و رهگیری مدارک و داراییها شود. با استفاده از تکنولوژی بلاکچین نه تنها میتوان سطح خدمات را با فراهم کردن دید انتها به انتها (end to end visibility) نسبت به وضعیت هر مرسوله بهبود بخشید؛ بلکه میتوان سطح انطباق با برنامه و تعهدات زمانی مدیریت و پیشکنشگرایانه رویدادها را نیز ارتقا داد.
اپلیکیشنهای جدید با استفاده از تکنولوژی بلاکچین، قراردادهای هوشمند را نیز در دسترس متقاضیان قرار میدهند. هنگامی که سفارش حمل ثبت میشود، یک قرارداد هوشمند تنظیم شده و به شرط تایید کلیه اعتبارسنجی ها و شرایط،صلاحیتها و تعرفههای مربوط به انجام خدمات، به سرعت اجرایی میشود.
تحلیل دادهها
برای تمامی ذینفعان اکوسیستم زنجیره توزیع، تصمیمسازیهای اگاهانه و مبتنی بر دادهها، به هنجاری در صنعت لجستیک سال 2019 تبدیل شده است. دادههایی که از عملکرد روزانه شرکتها گردآوری می شود میتواند بهترین منبع اطلاعات برای مدیران باشد تا الگوی اوج تقاضا و افتوخیزهای آن را دریابند و مهمتر از آن بتوانند چشم انداز پیشِ روی عرضه و تقاضا را به بهترین شکل پیشبینی کنند، مسیرها را بهبود ببخشند و زمان را مدیریت کنند؛ هر یک از این اقدامات میتواند مزیت رقابتپذیری در بازار لجستیک را برای آنان به ارمغان بیاورد.
دادههای حمل را همچنین میتوان در انبارها با استفاده از زمان بارگیری و تخلیه بار گردآوری کرد و آن را در فرآیند یکپارچه کنترل صورت اموال و مدیریت ارسال کالاها به کار برد.
اتوماسیون و اینترنت اشیا
ظهور این دو نوآوری و کاربرد آنها در صنعت حمل بدین معناست که فرآیندهای پیچیده که اغلب در نقاط خاصی از چرخه لجستیک وجود داشت، حالا به فرآیندهایی آسانتر و کارآمدتری تبدیل شده است. نرمافزارها و سختافزارهای جدید مانند حسگرها یا برچسبزنها، محیطی قابل اعتماد و یکپارچه فراهم کرده که کنترل دارایی را به صرفهتر و مطمئن کرده است.
سیستمهای مبتنی بر اینترنت اشیا هم به نگهداری پیشگویانه (predictive maintenance) و آگاهی بلادرنگ از عملکرد لجستیک (مثلاً از طریق استفاده از سنسورهای صوتی یا بصری در مسیرها، ریلها و جادهها) کمک میکند.
کششپذیری (Elasticity)
ضرورت سرعت عمل و انطباق سریع با تقاضای فصلی، بر اهمیت کششپذیری زنجیره عرضه افزوده است. برای لجستیک، توانایی کاهش یا افزایش ظرفیت مورد نیاز بسته به زمان اوج، ضمن حفظ بهترین کارایی در خدمات مشتریان، بسیار حیاتی است. بسیاری از شرکتها برای حفظ چابکی در عین کوچکماندن، به شرکای لجستکی شخص ثالث و رابع (3pl,4pl) روی آورده اند تا از منابع و تخصص دیگران بهره ببرند. پیشبینی میشود بین سال های 2016 تا 2024، بازار لجستیک شخص ثالث در جهان با نرخ سالانه مرکب حدود 5 درصد رشد پیدا کند و ارزش این بازار در سال 2024 به 1054 میلیارد دلار برسد.
رباتیککردن انبارداری
با ظهور مراکز پردازش سفارشات در عصر جدید، مانند آنچه آمازون و زلاندو راه اندازی کرده اند و ورود تکنولوژی روباتیک به تفکیک، انتخاب و حمل محصولات و کارگو، سبب تحول فرآیند انبارداری در لجستیک شده است. علاوه بر اتوماسیون روباتیک که جایگزین نیروی کار شدهاست، تلاشهای زیادی صورت میگیرد تا روباتیک در خدمت نیروی کار کنونی قرار گیرد؛ در خدمت نیروی انسانی که معمولاً در برابر نوآوری مقاومت میکند.
بد نیست بدانید در حالی که شرکتهای سرمایهگذاری در سال 2010، 30 میلیون دلار برای راه اندازی استارتآپهای روباتیک در ایالات متحده سرمایهگذاری کردند، این رقم در سال 2013 به مجموع 170 میلیون دلار رسید.
تکنولوژی جادههای هوشمند
گرچه این تحقیقات در مراحل اولیه خط قرار دارد اما، استارتآپهایی در ایالات متحده در حال ظهور هستند که هدف آنها تجهیز جادهها و بزرگراهها به نوآوریهای تکنولوژیک است. برای مثال، تجهیز صدها کیلومتر از جادههای آسفالت به پنلهای خورشیدی، امکان تولید انرژی، آب کردن برف، کنترل ترافیک و حتی هدایت وسایط نقلیه خودکار را میسر میسازد. بزرگراههایی از این دست قادر خواهند بود برای خیابانها و چراغهای اطراف انرژی تامین کنند و همچنین، اختلالات یا فعالیتهای ترافیکی را به سرعت تشخیص داده و علایم هشداردهنده را برای رانندگانِ در راه ارسال کنند. این همه می تواند به روانسازی ترافیک و مسیریابی بهتر کمک کند که خود به کارآمدی لجستیک و حمل و نقل جادهای در آینده منجر خواهد شد.
کد مطلب: 79