تاریخ انتشارسه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
کد مطلب : ۷۹
۰
plusresetminus
8 تکنولوژی جدید که در سال 2019 صنعت حمل و لجستیک را متحول کردند

پیشران‏‌های تحول بازار لجستیک

بخش‌‏هایی از صنعت لجستیک به مدد موج جدید استارت‏آپ‏‌هایی که بازار نوینی در حوزه زنجیره تامین خلق کرده‌اند، درحال تغییر است. این بازار، پذیرای تکنولوژی‏‌هایی‏ است که صنعت لجستیک و خدمات زنجیره تامین را عمیقا دگرگون می‌کنند.
پیشران‏‌های تحول بازار لجستیک
مانند دیگر عرصه‏‌ها، صنعت لجستیک نیز به مدد تحولات تکنولوژیک در حال دگرگونی است. تکنولوژی‏‌های نوین حالا راه خود را به این بازار پیدا کرده‌‏اند و سبب افزایش سرعت، کیفیت و کارآمدی خدمات آن شده اند.
 
گرچه دست کم 20 سال از فراگیر ‏شدن دسترسی به اینترنت می‏‌گذرد، اما هنوز بسیاری از کسب و کارها برای انجام امور روزانه خود به تکنولوژی‏‌های قدیمی بسنده می‏‌کنند؛ پدیده ای که به ویژه در صنعت لجستیک مشهود است.
در بازار ارسال کالاهای محلی و منطقه‌ای، ارتباطات تا حد زیادی از طریق ایمیل و تلفن و حتی فکس انجام می‌گیرد. کافی است شبکه گسترده نقش‌‏آفرینان یک اکوسیستم زنجیره تامین را همراه با استانداردهای رو به رشد اجرایی در نظر بگیرید؛ بی‏‌درنگ درخواهید یافت که ارتباطات سریع و کارآمد چگونه به پیشران کلیدی و حیاتی عملکرد لجستیک تبدیل شده است.
خوشبختانه بخش‌‏هایی از صنعت لجستیک در حال تغییرات نوآورانه است؛ آن هم به مدد موج جدید استارت‏آپ‏‌هایی که بازار نوینی در حوزه زنجیره تامین خلق کرده‌اند. این بازار، پذیرای تکنولوژی‏‌هایی‏ است که صنعت لجستیک و خدمات زنجیره تامین را عمیقا دگرگون می‌کنند. در ادامه با برخی از این روندهای موفق که در سال 2019 به حمل و نقل و لجستیک سرعت بخشیده است، آشنا می‌‏شوید.
 
تطبیق و مسیریابی کارآمد
به دلیل گستردگی شبکه ذینفعان درگیر در لجستیک، فرآیند جفت و جور کردن یا تطبیق (Maching) و مسیریابی مرسوله‏‌ها به صورت متمرکز و اتوماتیک، چندان ساده نیست؛ اما این روزها شرکت‏‌ها به الگوریتم‏‌های هوشمندی روی آورده اند که با توانایی استفاده بهینه از زمان و بودجه، فرآیند تطبیق محموله ها برای ارسال را به طور خودکار انجام می‏‌دهند.در
حالی که فرآیند تطبیق غیراتوماتیک، به تعداد ارسال‏‌هایی که امکان مدیریت و تنظیم داشته باشند محدود است؛ تطبیق خودکار (برای مثال با یافتن نقاط هم‏خوان و بهترین مسیر) می‏‌تواند به حمل بیشتر، بهتر و سریع‏تر منجر شود. این الگوریتم‏‌های تطبیق و مسیریابی،‌ همچنین سبب کاهش هزینه‏‌های ناشی از "فرسنگ‌های خالی" (Empty miles) شده‌اند؛ یعنی کاهش هزینه فواصلی که رانندگان با تریلرهای خالی طی می‏‌کنند! بدین ترتیب در هزینه سوخت صرفه‌‏جویی می‌‏شود و آلودگی هوا نیز کاهش می‌‏یابد.
 
دیجیتالی‏‌شدن

تا همین چندی قبل، حوزه ساخت و تولید و لجستیک در مقایسه با دیگر بخش‌‏ها به بلوغ دیجیتالی اندکی رسیده بودند. این دو بخش، میراث‏دار سیستم قدیمی و انعطاف ناپذیری مانند پرداخت‏‌های دستی بودند که دریافت دستمزد حاملان را به تاخیر می انداخت.
کاربست سیستم آنلاین پرداخت تنها یکی از مثال‏‌هایی است که نشان می‌‏دهد دیجیتالی شدن تا چه اندازه تراکنش‌های میان دست‏اندرکاران لجستیک را به سرعت متحول و تسریع کرده است. این فرآیند نه فقط رضایت و اعتماد مشتریان را بهبود بخشیده، که با تجمیع پرداخت‏‌ها در یک پلتفرم واحد و کارآمد سبب افزایش کارایی و کاهش هزینه‏‌ها شده است. هرقدر بخش لجستیک به بلوغ دیجیتال برسد؛ فرآیندهای کسب و کار ساده تر می‏‌شود، ریسک‏‌ها کاهش می‏یابد و با افزایش  کارایی، درآمدها بالا می رود. این همه، حاصل دیجیتالی‏‌شدن زنجیره تامین است.
 
تکنولوژی بلاک‏چین
انتظار می‏‌رود تکنولوژی بلاک‏چین به یاری ذی‏نفعان صنعت لجستیک و حمل آمده و در سراسر زنجیره  تامین، سبب شفافیت و پاسخگویی بیشتر در مدیریت و رهگیری مدارک و دارایی‏‌ها شود. با استفاده از تکنولوژی بلاک‏چین نه تنها می‏توان سطح خدمات را با فراهم کردن دید انتها به انتها (end to end visibility) نسبت به وضعیت هر مرسوله بهبود بخشید؛ بلکه می‌‏توان سطح انطباق با برنامه و تعهدات زمانی مدیریت و پیش‏‌کنش‏گرایانه رویدادها را نیز ارتقا داد.
اپلیکیشن‏‌های جدید با استفاده از تکنولوژی
بلاک‏چین، قراردادهای هوشمند را نیز در دسترس متقاضیان قرار می‏‌دهند. هنگامی که سفارش حمل ثبت می‌‏شود، یک قرارداد هوشمند تنظیم‌ شده و به شرط تایید کلیه اعتبارسنجی ها و شرایط،صلاحیت‌ها و تعرفه‌های مربوط به انجام خدمات، به سرعت اجرایی می‌شود.
 
تحلیل داده‏‌ها
برای تمامی ذی‏نفعان اکوسیستم زنجیره توزیع، تصمیم‏‌سازی‏‌های اگاهانه و مبتنی بر داده‌‏ها، به هنجاری در صنعت لجستیک سال 2019 تبدیل شده است. داده‏‌هایی که از عملکرد روزانه شرکت‏ها گردآوری می شود می‏تواند بهترین منبع اطلاعات برای مدیران باشد تا الگوی اوج تقاضا و افت‏‌وخیزهای آن را دریابند و مهم‏تر از آن بتوانند چشم انداز پیشِ روی عرضه و تقاضا را به بهترین شکل پیش‌‏بینی کنند، مسیرها را بهبود ببخشند و زمان را مدیریت کنند؛ هر یک از این اقدامات می‌‏تواند مزیت رقابت‏‌پذیری در بازار لجستیک را برای آنان به ارمغان بیاورد.
داده‌‏های حمل را همچنین می‏توان در انبارها با استفاده از زمان بارگیری و تخلیه بار گردآوری کرد و آن را در فرآیند یکپارچه کنترل صورت اموال و مدیریت ارسال کالاها به کار برد.
 
اتوماسیون و اینترنت اشیا
ظهور این دو نوآوری و کاربرد آنها در صنعت حمل بدین معناست که فرآیندهای پیچیده که اغلب در نقاط خاصی از چرخه لجستیک وجود داشت، حالا به فرآیندهایی آسان‏‌تر و کارآمدتری تبدیل شده است. نر‏م‌‏افزارها و سخت‏‌افزارهای جدید مانند حسگرها یا برچسب‏‌زن‌‏ها، محیطی قابل اعتماد و یکپارچه فراهم کرده که کنترل دارایی را به صرفه‌‏تر و مطمئن کرده است.
سیستم‏‌های مبتنی بر اینترنت اشیا هم به نگهداری پیش‌گویانه (predictive maintenance) و آگاهی بلادرنگ از عملکرد لجستیک (مثلاً از طریق استفاده از سنسورهای صوتی یا بصری در مسیرها، ریل‏‌ها و جاده‌‏ها) کمک می‏‌کند.

کشش‌‏پذیری (Elasticity)
ضرورت سرعت عمل و انطباق سریع با تقاضای فصلی، بر اهمیت کشش‏‌پذیری زنجیره عرضه افزوده است. برای لجستیک، توانایی کاهش یا افزایش ظرفیت مورد نیاز بسته به زمان اوج، ضمن حفظ بهترین کارایی در خدمات مشتریان، بسیار حیاتی است. بسیاری از شرکت‏‌ها برای
حفظ چابکی در عین کوچک‌‏ماندن، به شرکای لجستکی شخص ثالث و رابع (3pl,4pl) روی آورده اند تا از منابع و تخصص دیگران بهره ببرند. پیش‏‌بینی می‌شود بین سال های 2016 تا 2024، بازار لجستیک شخص ثالث در جهان با نرخ سالانه مرکب حدود 5 درصد رشد پیدا کند و ارزش این بازار در سال 2024 به 1054 میلیارد دلار برسد.

رباتیک‏‌کردن انبارداری
با ظهور مراکز پردازش سفارشات در عصر جدید، مانند آنچه آمازون و زلاندو راه اندازی کرده اند و ورود تکنولوژی روباتیک به تفکیک، انتخاب و حمل محصولات و کارگو، سبب تحول فرآیند انبارداری در لجستیک شده است. علاوه بر اتوماسیون روباتیک که جایگزین نیروی کار شده‌است، تلاش‏‌های زیادی صورت می‌گیرد تا روباتیک در خدمت نیروی کار کنونی قرار گیرد؛ در خدمت نیروی انسانی که معمولاً در برابر نوآوری مقاومت می‏‌کند.
بد نیست بدانید در حالی که شرکت‏‌های سرمایه‏‌گذاری در سال 2010، 30 میلیون دلار برای راه اندازی استارت‏آپ‏‌های روباتیک در ایالات متحده سرمایه‌‏گذاری کردند، این رقم در سال 2013 به مجموع 170 میلیون دلار رسید.
 
تکنولوژی جاده‌‏های هوشمند
گرچه این تحقیقات در مراحل اولیه خط قرار دارد اما، استارت‏آپ‏‌هایی در ایالات متحده در حال ظهور هستند که هدف آنها تجهیز جاده‏‌ها و بزرگراه‌‏ها به نوآوری‏‌های تکنولوژیک است. برای مثال، تجهیز صدها کیلومتر از جاده‏‌های آسفالت به پنل‏‌های خورشیدی، امکان تولید انرژی، آب کردن برف، کنترل ترافیک و حتی هدایت وسایط نقلیه خودکار را میسر می‏‌سازد. بزرگراه‌‏هایی از این دست قادر خواهند بود برای خیابان‏‌ها و چراغ‌‏های اطراف انرژی تامین کنند و همچنین، اختلالات یا فعالیت‏‌های ترافیکی را به سرعت تشخیص داده و علایم هشداردهنده را برای رانندگانِ در راه ارسال کنند. این همه می تواند به روان‏‌سازی ترافیک و مسیریابی بهتر کمک کند که خود به کارآمدی لجستیک و حمل و نقل جاده‏ای در آینده منجر خواهد شد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما