اتحادیه جهانی پست، ماموریت داشت تا امکان استفاده سایر شرکای کلیدی صنعت پست به زنجیره یکپارچهای از خدمات پستی را فراهم کند. «پست نت»، شبکه تبادل الکترونیکی دادهها، راهبرد جدید این اتحادیه برای پاسخ به چنین ماموریتی است.
آیا زنجیره تامین خدمات پستی در جهان یکپارچه میشود؟
یک جهان؛ یک شبکه پستی!
30 فروردين 1399 ساعت 14:50
اتحادیه جهانی پست، ماموریت داشت تا امکان استفاده سایر شرکای کلیدی صنعت پست به زنجیره یکپارچهای از خدمات پستی را فراهم کند. «پست نت»، شبکه تبادل الکترونیکی دادهها، راهبرد جدید این اتحادیه برای پاسخ به چنین ماموریتی است.
اتحادیه جهانی پست، شبکه تبادل الکترونیکی دادهها (post net) را در اختیار فعالان پستی قرار میدهد. UPU در تلاش است تا از طریق بهکارگیری اپلیکیشن دادههای پیشرفته الکترونیک (Electronic Advance Data App) برای مشتریان، کل زنجیره تامین خدمات پستی را به شیوه نقطه به نقطه ( (end to end) به یکدیگر متصل کند.
UPU در کنگره جهانی سال 2016 این اتحادیه در استانبول، متعهد شده بود که سیاستهای لازم برای دسترسی بازیگران بخشهای مختلف تولید خدمات و محصولات، به خدمات این اتحادیه را تدوین کند. هدف این بود که بهبود و پیشرفت همکاری میان ذینفعان متعدد صنعت پست، در نهایت بتواند نیازهای در حال تغییر مشتریان را بهتر و سریعتر تامین کند و پوشش این خدمات را نیز گستردهتر سازد.
اکنون، فعالان کلیدی زنجیره تامین خدمات پستی نظیر گمرکات، خطوط هواپیمایی، شرکتهای حمل و نقل زمینی و سایر فعالان این حوزه، قادرند به خدمات IT زنجیره تامین این سازمان دسترسی یابند.
Post net چیست؟
پست نت، شبکه تبادل دادههای الکترونیک (EDI) است که توسط مرکز فناوریهای پستی (PTC) تدوین شده و امکان انتقال اطلاعات مربوط به مرسولات پستی ورودی و خروجی را بین ذینفعان به شیوهای امن و به موقع میسر میسازد و هماکنون در دسترس فعالان پستی قرار گرفته است.
بدین ترتیب، پیوستن طیف گستردهتری از بازیگران بخش پست به شبکه EDI، برای شرکتهای پستی یک مزیت واقعی به شمار میرود. پیش آگهی(PRE-ADVICE) در خصوص نامههای در راه، از طریق سیستم پیام رسان EDI، ضروری و حیاتی است؛ چرا که شرکتهای پستی میتوانند گزارشهای مربوط به پیام رسان الکترونیک را در طراحی شبکه لجستیک خود به کار گیرند، مشکلات کیفی را تشخیص دهند و برای دیگران صورتحساب صادر کنند.
اپلیکیشن دادههای پیشرفته الکترونیک (EAD) امنیت زنجیره تامین را تقویت میکند و سبب پیگیری محتوای مرسولات پستی میشود.
به سوی شبکهای یکپارچه
برای اجرایی شدن مقررات EAD در کشورهای مختلف جهان از سال 2021، باید بیش از گذشته مطمئن شویم که همه شرکتهای پستی برای تبادل این دادهها با سایر فعالان کلیدی در زنجیره تامین خدمات پستی، آمادگی دارند.
UPU نقشه راهی فراهم کرده است تا کل شبکه پستی را با الزامات اجرایی شدن این سیاست تازه هماهنگ کند. توانمندسازی شرکا برای تبادل پیام با اپراتورهای پستی از طریق این شبکه، گامی حیاتی برای بسته شدن هر گونه روزنه و اختلالی در برقراری ارتباطات میان بازیگران این حوزه است.
این سیاست جدید قصد دارد تا با پیوند بهتر فعالان پستی به خدمات پست نوین، به اتحادیه جهانی پست کمک کند و شاخصهای عملکرد کلیدی مانند کیفیت خدمات را نیز پایش نماید. در عین حال، اقدام دیگری هم در دست انجام است تا به جای آن که انبوه دادههای فیلتر نشده به سمت شرکا سرازیر شود، آنها بتوانند دادههای دقیق مورد نیاز خود در سیستم را انتخاب کنند و بدین ترتیب کارایی سیستم افزایش یابد.
مشارکت دادن مشتریان
مرکز فناوریهای پستی همچنین تدبیری اندیشیده تا مشتریان از همان آغاز فرآیند، به شبکه پیوند داده شوند. در واقع اپلیکیشن دادههای پیشرفته الکترونیک (EAD)، پاسخ اتحادیه جهانی پست به نیاز روانتر شدن ترخیص مرسولات از گمرکات، همراه با کاهش محدودیت الزامات امنیتی است، چرا که صنعت پست، امروزه مرسولات تجارت الکترونیکی بیشتری را جابه جا میکند و این روند، با سرعت زیادی رو به رشد است.
اپلیکیشن EAD به فرستندگان نامههای شخصی و تجاری امکان میدهد تا به طور مستقیم، اطلاعات مربوط به محموله خود را بر مبنای فرمهای اظهارنامه گمرکات اتحادیه جهانی پست، در سیستم قرار دهند و بدین ترتیب دادههای پیشرفته الکترونیکی، به طور مستقیم به شرکتهای پستی و گمرکات مربوطه ارسال شود. این امر، ترخیص گمرکی را تسریع میکند و تضمین کننده خدمات سریع و قابل اطمینان به مشتریان است. علاوه بر آن، تضمین میکند که شرکتهای پستی، مقررات آتی EAD را رعایت خواهند کرد.
شرکتهای پستی با برونسپاری فرآیند دریافت اطلاعات به مشتریان خود، از طریق این اپلیکیشن، میتوانند در هزینهها صرفهجویی کنند، کیفیت دادههای جمعآوری شده را بهبود بخشند و جمعآوری اظهارنامهها را برای تمامی مرسولات نظاممندتر کنند.
برای مشتریان نیز با سادهسازی ورود اطلاعات مربوط به فرستنده و گیرنده، امکان مشاهده جزئیات محتوا و مدارک مربوطه در این اپلیکیشن آسان است. کاربران درباره مرسولههای ممنوعه، هشدار دریافت میکنند و از تعرفه خدمات مورد نیاز آگاه شوند.
کد مطلب: 115