کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حضور دی اچ ال در بازار نفت و انرژی

کشتیرانی در آب های خروشان

13 مهر 1398 ساعت 17:24

دی.اچ.ال برای ارائه خدمات به فعالان بازار نفت، بر تجربه و تخصص خود در حوزه مدیریت زنجیره تامین، خدمات لجستیکی در شرایط خاص و دشوار و در نهایت برنامه ریزی و جابجایی اشیای سنگین و غول پیکر تمرکز کرده است.


نفت در طول پنجاه سال گذشته؛ عرصه انرژی جهانی را در تسخیر خود داشته است. از اوایل دهه شصت قرن میلادی گذشته، نفت جایگاه نخست بازیگران صنعت انرژی را، از ذغال سنگ گرفت و تا آغاز دهه هفتاد،موقعیت خود را، بعنوان یک حامل انرژی مقرون به صرفه و در دسترس، برای مصارف مختلف صنعتی و تجاری، کاملا تثبیت کرده بود. به این ترتیب تا اواسط دهه هفتاد، نفت به پراولویت ترین موضوع راهبردی در اقتصاد، سیاست و روابط بین الملل بدل شده بود.

همچنین در دهه هفتاد میلادی، عربستان سعودی، جایگاه بزرگترین تولید کننده نفت راکه پیش از آن در اختیار ایالات متحده بود، بدست آورد و این کشور و سایر اعضای اتحادیه کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، با مدیریت هماهنگ عرضه توانستند در عمل، کنترل بازار نفت را در دست بگیرند.
در همین دوران، بروز مجموعه ای از بحران سیاسی که بر عرضه نفت، بویژه نفت کشورهای خاورمیانه و اعضای اوپک، اثرات بسیار بدی داشت و قیمت نفت را در یک فاصله زمانی کوتاه، تقریبا چهار برابر کرد. این پدیده، کشورهای صنعتی (بعنوان مصرف کنندگان اصلی نفت جهان) را، به این نتیجه رساند که برای ایمن سازی اقتصاد خود در برابر نوسان عملکرد کشورهای صادرکننده، باید به متنوع سازی منابع استخراج و تولید نفت روی بیاورند.به این ترتیب جستجوهای گسترده ای برای یافتن منابع نفتی تازه آغاز شد.
این تحولات، سبب شد تا توسعه میدان نفتی دریای شمال و میادین گازی در اروپا که از اواسط دهه 60 قرن بیستم آغاز شده بود، به صورت چشمگیری شتاب بگیردو میدان نفتی دریای شمال، در سال 1990، به بالاترین میزان تولید سالانه خود یعنی 389 میلیون بشکه برسد.

نفت و دی.اچ.ال ؟
توسعه فعالیت های استخراج نفت و گاز یک شانس و فرصت درخشان برای توسعه فعالیت های دی.اچ.ال بود. این شرکت، در موقعیت ها و مسیرهایی که ارائه خدمات در آنها برای کمتر کوریری ممکن بود، با سرعت، سهولت و اطمینان، مدارک فنی و تجاری و نوارهای مغناطیسی حاوی اطلاعات و تحلیل های زمین شناختی را میان شبکه بسیار گسترده ای از سکوهای اکتشاف و استخراج نفت و دفاتر ستادی شرکت های نفتی بزرگ جابجا می کرد.

تا سال 1977، دی.اچ.ال در عمل به بخشی از قلب صنعت نفت جهان بدل شده بود و در حالی که با گشودن دفتری در اوبردین اسکاتلند، امکان ارائه خدمات به شرکت های نفتی فعال در دریای شمال را فراهم می کرد؛ برای آغاز همکاری با عربستان سعودی نیز در حال مذاکره بود.

حضور دی.اچ.ال در صنعت انرژی به طور عام و صنعت نفت به طور خاص، چیزی شبیه کشتیرانی در آب های خروشان است. به جز تحولات و تنش های سیاسی که در تمام این سال ها همراه و همزاد صنعت نفت بوده است، به جز دست به دست شدن بازار میان بخش های دولتی و خصوصی و به جز تحولات فناورانه ای که برخی شرکت ها را از بازار جهانی نفت بیرون کرده  و برعکس پای برخی شرکت های تازه وارد را به این عرصه کشانده (و دی.اچ.ال برای ادامه حضور در این بازار، باید با همه آنها کنار می آمده است) تحولی که بیش از هر چیز این بازار را دچار تغییر کرد؛ شکوفایی صنعت مخابرات بود که جابجا کردن اسناد فیزیکی برای انتقال اطلاعات در مسیرهای صعب العبور بین مراکز اکتشاف و استخراج را بلاموضوع کرده و این کار را به سیگنال های رادیویی و فیبرهای نوری سپرده است.



در این شرایط، دی.اچ.ال برای ارائه خدمات به فعالان بازار نفت، بر تجربه و تخصص خود در حوزه مدیریت زنجیره تامین، خدمات لجستیکی در شرایط خاص و دشوار و در نهایت برنامه ریزی و اجرای عملیات جابجایی اشیای سنگین و غول پیکر تمرکز کرده است و برای انطباق هر چه بیشتر این خدمات تخصصی با نیازهای مشتریان خود در صنعت نفت؛ در سال 2012، مرکز تخصصی خدمات دی.اچ .ال به صنعت انرژی را در هیوستن تگزاس افتتاح نموده.
این شرکت همچنین در قالب برنامه راهبردی خود برای سازگار شدن با الزامات کسب و کار پایدار (موسوم به Go Green)، سرمایه گذاری های عمده ای را در زیرساخت های ذخیره سازی، انتقال و دیسپچینگ برق تجدید پذیر، در شبکه میان انبارها و مراکز خدمات لجستیکی خود انجام می دهد.
با توجه به اینکه به نظر می رسد در عرصه انرژی های تجدید پذیر، موقعیت رهبری بازار نه در اختیار تولید کنندگان، بلکه در تملک صاحبان شبکه ها، تجهیزات ذخیره سازی و نظام های دیسپچینگ خواهد بود؛ این سرمایه گذاری های گسترده، می تواند دی.اچ.ال را  به یکی از بازیگران پیشرو در حوزه انرژی های تجدید پذیر بدل سازد.
 


کد مطلب: 37

آدرس مطلب :
http://www.postenovin.ir/news/37/کشتیرانی-آب-های-خروشان

پست نوین
  http://www.postenovin.ir