کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واکنش صنعت باربری هوایی به همه‌گیری کرونا

10 آبان 1399 ساعت 11:58

دبیرکل اتحادیۀ جهانی باربری هوایی (TIACA) در مصاحبه‌ای اختصاصی با نشریۀ International Airport Review دربارۀ همه‌گیری کرونا و تأثیر آن بر صنعت جهانی باربری هوایی توضیحاتی داده است.
 



ولادیمیر زوبکوف (Vladimir Zubkov)، دبیرکل اتحادیۀ جهانی باربری هوایی (TIACA) در مصاحبه‌ای اختصاصی با نشریۀ International Airport Review دربارۀ همه‌گیری کرونا و تأثیر آن بر صنعت جهانی باربری هوایی صحبت کرده است.
 
کرونا چه تأثیری بر صنعت باربری هوایی دارد؟

داده‌های اقتصادی تأثیر کرونا بر حمل ‌و نقل هوایی از منابع مختلفی به دست آمده‌اند. علاوه بر آن، سازمان بین‌المللی هوانوردی (ICAO) ارزیابی‌های اختصاصی خود را نیز انجام می‌دهد که به ‌صورت هفتگی به‌ روز رسانی و با دیگر شرکای آن به اشتراک گذاشته می‎شود.
البته در اغلب این تخمین‌ها، تأثیرات احتمالی کرونا بر جابه‌جایی بار با هواپیماهای باربری و به صورت بین‌المللی در نظر گرفته نمی‎شود که دلیل آن نبود داده‌های قابل اتکا در این زمینه است. یک مورد بسیار چشم‌گیر از ارزیابی‌های اخیر Seabury شامل این داده‌هاست:

- ظرفیت باربری هوایی جهانی تا 35 درصد کاهش پیدا کرده است
- فقط  20 درصد از بارهایی که با هواپیماهای مسافربری جابه‌جا می‌شدند، هنوز هم جابه‌جا می‌شوند.

در فرودگاه‌ها هم این تأثیرات را  می‌شود احساس کرد؛ زیرا بخش بسیار مهمی از کل سازوکار باربری، هوایی است. حتی در زمان بسته شدن کامل فرودگاه‌ها به روی ترافیک مسافری، بخش ثابتی از فرودگاه و زیرساخت‌های حاشیه‌ای آن باز بودند؛ یعنی هزینه‌های پایه عملیاتی فرودگاه هم‌چنان و مانند هزینه‌های ثابت فرودگاهی بدون تغییر باقی ماندند.
اگر از این هم فراتر برویم و موقعیت را با در نظر گرفتن مسائلی مانند مدیریت زمینی، شرکت‌های حمل و نقل و لجستیک در نظر بگیریم، می‌بینیم که بخش‌های وابستۀ زیادی برای فعالیت عادی و طبیعی با مشکل مواجه شده‌اند. این بخش‌ها معمولاً برای باز نگه داشتن خطوط حمل‌ و نقل داخلی و زمینی به و از فرودگاه‌ها، هم در بخش مسافر و هم در بخش بار، تلاش زیادی می‌کنند. در غیر این صورت، گلوگاه‌های متعددی در انبارهای فرودگاهی و هواپیماهای باربری ایجاد می‌شدند که امکان توزیع محلی آن‌ها و یا برعکس، تحویل و انتقال هوایی آن‌ها وجود نمی‎داشت.
 
 تیاکا (TIACA) چطور از این صنعت حمایت می‌کند و چرا این مسئله اهمیت دارد؟
تمرکز این سازمان بر  تعامل با دولت‌ها و خاطرنشان کردن این مسئله است که حمل و نقل هوایی یکی از عوامل مهم در اقتصاد جهانی است.
تیاکا نقش خود را در توسعۀ مداوم صنعت باربری هوایی می‌بیند. تمرکز این سازمان بر تعامل با دولت‌ها و خاطرنشان کردن این مسئله است که  صنعت باربری هوایی، بازیگر مهمی در اقتصاد جهانی و تجارت بین‌الملل به شمار می‌رود و نقش بسیار مهمی در جلوگیری از تأثیرات فاجعه‌بار کرونا و مبارزه با آن دارد. ارزش باربری هوایی برای فرودگاه‌ها، دولت‌ها، شرکت‌های حمل و نقل و صاحبان محموله‌ها در واکنش به بحران کرونا بسیار روشن‌تر شده است.
می‌توان انتظار داشت که تقاضا برای انتقال محموله‌های پزشکی، به دلیل شیوع کرونا، در آیندۀ نزدیک افزایش یابد. بسیار مهم است که خدمات باربری در مرحله پایانی و گام آخر تحویل همگام با تقاضا برای محموله‌های حیاتی دارویی و غذایی در دوران بحران کرونا بتواند کارکرد خود را حفظ کنند.
 
عملیات باربری بر اثر کرونا چه تغییراتی کرد؟
تأثیر این مسئله بر صنعت لجستیک باربری هوایی بسیار مهم بوده است و می‌تواند بر توانایی این صنعت برای نجات پیدا کردن از بحران کرونا تأثیر بگذارد. استفاده از هواپیماهای مسافری، استفادۀ گسترده از پروازهای چارتری، تقاضا برای انعطاف در مقررات دو جانبه و چند جانبه، استانداردهای جدید برای عملیات، حفاظت از کارکنان، شاهد تغییر روزمره روندها و شرایط لجستیکی است. جمع‌آوری این اطلاعات کاری بسیار مهم و توزیع آن در میان شرکت‌های مربوطه برای یکپارچگی و سازگاری بیشتر حتی از این هم مهم‌تر است.
ما می‌خواهیم هم‌چنان این تغییرات را ادامه بدهیم. اکنون برنامه‌ای وجود دارد که بر اساس آن، تیاکا برای ایجاد یک "سند کاری" دربارۀ مسیر احیا بعد از کرونا فعالیت خواهد کرد. این روند با مداخلۀ همۀ سازمان‌های هوانوردی مربوطه آغاز می‌شود؛ و این سند می‌تواند به ابهام در باره میزان تغییرات عملیات باربری هوایی در نتیجۀ ویروس کرونا پاسخ بدهد. این سند هم‌چنین راهنمای مناسبی را برای احیای صنعت هوانوردی (به‌ صورت کوتاه، متوسط و بلند مدت) با چشم‌انداز تأثیرگذاری بر چالش‌های پیش‌بینی‌پذیر ارائه خواهد کرد.
 
محدودیت‌های مرزی و سفری اعمال‌ شده چه تأثیری بر حرکت حمل و نقل بار هوایی خواهند داشت؟
محدودیت‌های بسیاری در مسیر فعالان صنعت حمل و نقل هوایی به وجود آمده است. توقف پروازهای مسافری و حذف ظرفیت حمل بار، جریان باربری هوایی را مختل کرده است؛ اما این بخش به‌ سرعت در حال انطباق خود با شرایط جدید است و به‌ زودی و با افزایش تقاضا برای ارسال محموله می‌تواند به ظرفیت پیش از کرونا برگردد.
اما مسئله صرفاً محدودیت‌های سفر نیست؛ محدودیت‌های متعدد دیگری هم وجود دارند که مانع حرکت روان و به موقع بارها می‌شوند. این همان بخشی است که  درخواست تغییرات ما مورد توجه جامعۀ جهانی هوانوردی قرار گرفته است:
- ساختار کنونی تعاملات میان شرکت‌ها، مشکلات بسیاری را برای جابه جایی کالاهای ضروری ایجاد کرده است./ محدودیت‌ها باید کم شوند.
- خطوط هوایی باید مسیر پروازها را تغییر دهند./ این کار باید تسهیل شود.
- اسلات‌های فرودگاهی هم یک مشکل هستند./باید اهمیت عملیات باربری درک شود.
- خطر قرنطینه شدن کارکنان پروازی وجود دارد./ باید کارمندان کلیدی شامل استثنا شوند.
- برخی کشورها امکان ترانزیت کالاهایی خاص را از قلمروی خود نمی‌دهند./ پیام‌ها باید از طریق WCO منتقل شوند.
 
دولت‌ها چه اقداماتی را برای تسهیل روند باربری در زمان همه‌‎گیری کرونا می‌توانند انجام دهند؟
ما هم‌چنان بر این پیام تأکید داریم : "تسهیل دسترسی به مقاصدی که پروازهای باری قرار است به آنجا اعزام شوند، کاهش محدودیت‌ها و آزاد کردن حرکت‌ها."
ما قدردان بسیاری از دولت‌ها در سراسر جهان به خاطر اقداماتشان برای مبارزه با همه‌گیری کرونا هستیم. اما در عین حال، بسیاری از فعالیت‌هایی که قرار است به نفع جریان باربری تمام شوند، تأثیرات منفی گذاشته‌اند. ما به این مقررات اشاره و توجه شورای ایکائو را به آن‌ها جلب کردیم. ما هم‌چنان این پیام را منتقل می‌کنیم: تسهیل دسترسی به مقاصدی که پروازهای باری قرار است به آن‌جا اعزام شوند، کاهش محدودیت‌ها و آزاد کردن حرکت‌ها.
افزون بر این، ما با تمامی سازمان‌های مرتبط با هوانوردی در داخل «گروه کرونا» که توسط ایکائو ایجاد شده بود ارتباط داشتیم؛ از جمله اتحادیۀ بین‌المللی حمل‌ و نقل هوایی (IATA)، شورای بین‌المللی فرودگاه‌ها (ACI)، اتحادیۀ جهانی اکسپرس (GEA)، سازمان جهانی گمرکات (WCO)، شورای بین‌المللی هماهنگی اتحادیه‌های صنایع هوافضا (ICCAIA)، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان خدمات مسیریابی هوایی غیرنظامی (CANSO). همۀ ما از دولت‌ها می‌خواهیم که مسائل پیشِ رو را به ‌صورت مناسب مدیریت کنند. تأکید ما بر کارآمدی، درک اهمیت نقش هوانوردی و برداشتن محدودیت‌های عملیاتی است؛ و ما از قدرت این اتحادیه برای تأثیرگذاری بر دولت‌ها استفاده می‌کنیم. ما هم‌چنین برای طراحی و توسعۀ سازوکارهای احیایی و برنامه‌های اقدامی به‌ منظور ایجاد ثبات و خروج از این شرایط سخت اقتصادی مصمم هستیم.
یک تحول بسیار دلگرم‌کننده اینکه WCO اعلام کرده است دبیرکل منابع اختصاصی را برای مبارزه با کرونا توسط سازمان‌های گمرکاتی تصویب کرده است. WCO یک صفحۀ اختصاصی را برای اطلاع‌رسانی به اعضا و عموم مردم دربارۀ ابزارهای WCO و پیشنهاد‌های آن و هم‌چنین یک صفحۀ مرجع برای طبقه‌بندی‌های سازمان بهداشت برای محموله‌های پزشکی مرتبط با کرونا ایجاد کرده است. این قدمی بسیار مهم برای هماهنگی در سطح عام در حوزۀ اقدامات در این دوران پُر از چالش است.
 
این صنعت در صورت بروز یک همه‌گیری دیگر، چطور می‌تواند دستورالعمل‌های مدیریت بحران خود را برای جلوگیری از یک ‌چنین تأثیرپذیری گسترده‌ای به ‌روز رسانی کند؟
واضح است که باید از تجربۀ کنونی خود درس بگیریم؛ و باید این دستورالعمل‌ها را داخل صنعت خودمان و با هدف آمادگی مناسب برای بحران‌های آینده اجرا کنیم.
اول آن‌که می‌خواهیم از دولت‌ها تقاضا کنیم تلاش‌هایشان را هماهنگ‌تر و همکارانه‌تر کنند. اتحادیۀ اروپا یک مثال خوب در این زمینه است.
ورای مقررات، واضح است که باید از تجربۀ کنونی خود درس بگیریم؛ و باید این دستورالعمل‌ها را داخل صنعت خودمان و با هدف آمادگی مناسب برای بحران‌های آینده اجرا کنیم. کمتر به ‌صورت خاص به دستورالعمل‌های مرتبط با کارمندان و ایمنی و بهداشت آن‌ها فکر می‌کنم. بسیار ضروری است که شرکت‌های مختلفی که در حوزۀ ما قرار می‌گیرند –مانند صنایع دیگر– بتوانند برنامه‌هایی را برای پیش‌بینی و مقابله با این نوع بحران‌ها طراحی کنند. این برنامه‌ها فراتر از توان تحلیل و مدیریت، آموزش کارمندان و اجرای دستورالعمل‌های مصوب برای واکنش سریع خواهد بود؛ انبار و استفاده از تجهیزات حفاظتی، نظارت بر سلامت کارکنان، مدیریت زمان‌بندی‌ها، ایجاد گروه‌های اضطرار داخلی، مدیریت سیستم‌های IT برای دورکاری و حفاظت از داده‌های کارکنان. به‌طور خاص‌تر برای حوزۀ هوانوردی، باید اهمیت بیشتری به باربری هوایی و دستورالعمل‌هایی خاص مثلاً برای حفظ فعالیت در عین کاهش ظرفیت داده شود (برگشت پروازهای چارتری و متناسب‌سازی هواپیما برای حمل بار در زمانی که پروازهای مسافری وجود ندارد).
کمتر قانع شده‌ام که تغییراتی در نوع کار افراد بعد از این بحران ایجاد خواهد شد؛ و باربری هوایی باید بتواند روندهایش را با آن‌ها هماهنگ کند. ما شاهد بوده‌ایم که طرف‌هایی توانسته‌اند خیلی سریع خود را وفق بدهند. تأمین و اشتراک‌گذاری بازخوردها برای خروج ما از این‌ بحران ضروری است تا همۀ تجارت‌ها بتوانند خیلی زود روندهایشان را متناسب با فعالیت‌هایشان و در راستای بهینه کردن موقعیت‌های بی‌سابقۀ کنونی تغییر دهند.
 
آیا آیندۀ صنعت باربری هوایی با این همه‌گیری تغییر خواهد کرد؟
باربری هوایی نقش مهمی در حمایت از احیای زنجیرۀ تأمین و اقتصاد جهانی خواهد داشت.
یکی از کارهای مهم، حفاظت از فعالیت‌های زنجیرۀ تأمین باربری جهانی در حداکثر سطح ممکن است. باربری هوایی به‌ عنوان یک عنصر احتمالاً پایدار در سناریوهای احیای زنجیرۀ تأمین و اقتصاد جهانی، نقشی مهم خواهد داشت. یک شرط مهم تسهیل و انعطاف قوانین است.
من پیش‌تر به "سند کاری در مسیر احیا در دوران پساکرونا" اشاره کردم. امیدوارم در آن‌جا بتوانیم شرایط پس از این همه‌گیری را (به‌صورت کوتاه، متوسط یا بلندمدت) به‌خوبی پیش‌بینی کنیم. من به‌صورت خاص می‌خواهم که همه در کنار هم به درکی از عوامل مؤثر و چالش‌های قابل حل برسیم.
 
 
 


کد مطلب: 221

آدرس مطلب :
http://www.postenovin.ir/news/221/واکنش-صنعت-باربری-هوایی-همه-گیری-کرونا

پست نوین
  http://www.postenovin.ir