برای اینکه بدانیم چگونه باید یک شرکت لجستیک طرف ثالث مناسب را برای دریافت خدمات لجستیک موردنیاز کسبوکار خود انتخاب کنیم، باید بدانیم که شرکتهای لجستیک طرف ثالث بهراستی چه کارهایی انجام میدهند و امکانات و زیرساختهای آنها برای انجام دادن این فعالیتها چگونه بر کیفیت نهایی خدماتی که ارائه میکنند، اثر میگذارند.
در قسمتهای پیشین این سلسله یادداشتها، به بررسی مفهوم شرکتهای لجستیک طرف ثالث و الگوی خلق ارزش آنها پرداختیم. در این بخش به بررسی روش ارزیابی ارائه دهندگان خدمات مدیریت لجستیک 3PL میپردازیم. برای اینکه بدانیم چگونه باید یک شرکت لجستیک طرف ثالث مناسب را برای دریافت خدمات لجستیک مورد نیاز کسبوکار خود انتخاب کنیم، باید بدانیم که شرکتهای لجستیک طرف ثالث به راستی چه کارهایی انجام میدهند و امکانات و زیرساختهای آنها برای انجام دادن این فعالیتها چگونه بر کیفیت نهایی خدماتی که ارائه میکنند، اثر میگذارند.
دریافت
شرکت 3PL بدون موجود داشتن کالا در انبار نمیتواند فرایند سفارشگردانی را آغاز کند. اما وجود کالا در انبار یک شرکت لجستیک طرف ثالث چیزی فراتر از «موجودیت فیزیکی» کالا در انبار است. فرایند دریافت شامل باراندازی کالای ارسال شده به انبار، بازرسیهای اولیۀ تحویل، منتقل کردن به بخش مناسب در انبار و درنهایت، ثبت در فهرست موجودی انبار است.
بدیهی است که بدون پایان یافتن این فرایند، کالا با وجود حضور فیزیکی در انبار نمیتواند برای سفارشگردانی و پاسخگویی به تقاضای مشتریان استفاده شود.
یکی از گلوگاههای عملیات هر شرکت لجستیک طرف ثالث فرایند دریافت است، زمان مورد نیاز برای تکمیل عملیات دریافت، در واقع زمان مردۀ سرمایه در گردش فروشندۀ مالک کالا است؛ و درنتیجه، هرچه این فاصلۀ زمانی کوتاهتر باشد، فروشندۀ کالا بیشتر میتواند از سرمایۀ در گردش خود بازدهی دریافت کند.
برای کوتاه کردن زمان فرایند دریافت، بهجز ظرفیت و کارایی بالا، شرکتهای لجستیک طرف ثالث پیشرو از طریق ارتباط با نظام تأمین مشتری، فعالانه در برنامهریزی فرایند تأمین مشارکت میکنند تا زمانبندی فرایند دریافت را بهینهسازی کنند.
این تبادل اطلاعات و برنامهریزی مشترک سبب میشود که زمان انتظار کالا در فرایند دریافت به حداقل برسد و فرایند دریافت با حداقل خطا و بدون تحمیل هزینههای اضافه به زنجیرۀ تأمین کسبوکارهای آنلاین انجام شود.
انبارداری
کالاها پس از دریافت، برای نگهداری در بخشهای گوناگون انبار قرار میگیرند. بدیهی است یکی از مهمترین نکتههایی که در ارزیابی ظرفیت و کیفیت کار یک شرکت لجستیک طرف ثالث باید مورد توجه قرار گیرد، برخورداری از ظرفیت کافی در انبار برای پاسخگویی به نیازهای در حال رشد کسبوکارهای مشتریان است.
اما تمام موضوع این نیست؛ برای انتخاب یک سرویس 3PL مناسب و قابلاتکا باید کیفیت عملیات انبارداری نیز مورد توجه باشد.
بسته به نوع محصولات، شاید به انباری با قابلیت کنترل دما یا یخچال نیاز داشته باشید. شرکتهای مختلف 3PL سطح امکانات متفاوتی را برای برآورده کردن چنین نیازهایی در اختیار دارند.
اما در حالت کلیتر، تهویۀ مناسب با کنترل دما و رطوبت هم برای حفظ سلامت بسیاری از محصولات نقش کلیدی دارد. سیستمهای آشکارسازی و اطفای حریق، ایمنی فضای انبار در برابر حوادث طبیعی، سرقت و درنهایت، بهداشت و نظافت انبار و محافظت از آن در برابر آلودگیها و جانوران موذی، همه و همه، بخشی از کیفیت خدمات انبارداری هستند که باید در ارزیابی وضعیت کیفیت خدمات یک شرکت لجستیک طرف ثالث مورد توجه قرار گیرند.
برداشت
وقتی فروشگاه آنلاین متصل به یک شرکت لجستیک طرف ثالث یک سفارش دریافت میکند، روند سفارشگردانی در سیستم 3PL با عملیات برداشت آغاز میشود. احتمالاً پیش از این چیزهایی در مورد سفارشگردانی به روش برداشت و بستهبندی شنیدهاید. رویۀ برداشت، در واقع نیمۀ اول فرایند سفارشگردانی است که شامل دریافت اطلاعات سفارش از فروشگاه، شناسایی محل موجودی کالاهای سفارش داده شده در انبار و انتقال آنها به بخش بستهبندی است.
بخش مهمی از مشکلات ناشی از عدم تطابق بستههای ارسالی با سفارش اعلام شده مربوط به نقص و خطا در فرایند برداشت است؛ و از اینرو، در انتخاب یک ارائه دهندۀ خدمات 3PL باید از این نکته مطمئن شوید که شرکت مورد نظر فرایندی کارآمد و قابلاتکا در بخش برداشت داشته باشد.
یکی از گلوگاههای بخش برداشت موضوع انتقال اطلاعات از سیستم فروشگاه آنلاین به سیستم مدیریت عملیات شرکت لجستیک طرف ثالث است. برخی 3PLها از شما میخواهند تا به صورت دستی سفارش مشتری را در سیستم آنها بارگذاری کنید. این کار، گاهی از طریق فایلهایی انجام میشود که جزئیات سفارش، نشانی دریافت مشتری و غیره را در خود دارند. چنین روشی احتمالاً برای مدیریت سفارشها ناکارآمد و پیچیده خواهد بود.
3PLها فناوریهای پیچیدۀ دیگری دارند که به صورت مستقیم با پلتفرمهای کسبوکار یا بازارگاه آنلاین شما تلفیق میشوند. به این ترتیب، با تلفیق نرمافزار تأمین سفارش 3PL مراحل سفارش، حمل کالا، رهگیری ورودی کالا به انبار، موجودی انبار و بسیاری موارد دیگر در یکجا جمع و روند تأمین برای حمل خودکار سفارشها کاملاً بهینهسازی میشود. این کار شامل انتقال سفارش آنلاین مشتری به 3PL به محض تأیید نهایی آن است.
باید به این نکته نیز توجه داشت که زمان و حجم کار مورد نیاز برای انجام دادن فرایند برداشت به شدت با نحوۀ توزیع کالاها در فضای انبار و به تبع آن نحوۀ استفاده از فضای انبار و هزینۀ انبارداری ارتباط دارد. از اینرو، در ارزیابی میزان کارایی یک شرکت لجستیک طرف ثالث یا یک شرکت ارائه خدمات انبارداری و سفارشگردانی باید به ترکیب هزینۀ انبارداری و هزینه و زمان فرایند برداشت سفارش توجه ویژهای داشت.
بستهبندی
وقتی همۀ کالاهای سفارششده برداشته شوند، زمان بستهبندی ایمن آنها برای حمل فرا میرسد. مواد بستهبندی مورد استفاده به توانمندیهای 3PL، سلیقۀ برند شما و کالاهای موضوع حمل بستگی خواهند داشت.
در زمینۀ بستهبندی باید به سه نکتۀ کلیدی توجه داشت:
- -بستهبندی مناسب برای ایمنی حمل کالا و جلوگیری از آسیب دیدن آن اهمیت فراوان دارد. تحویل محصول آسیب دیده به مشتری، افزون بر هزینههای تعویض و لجستیک آن، از طریق ایجاد نارضایتی در مشتری نیز به کسبوکار فروشگاههای آنلاین آسیب میزند.
-نحوۀ بستهبندی بر ابعاد نهایی بسته و در نتیجه هزینۀ حمل آن مؤثر است.
در تجارت الکترونیکی و به ویژه کسبوکارهای D2C، بستهبندی بخش مهمی از تجربۀ مشتری از برند است. رعایت اصول زیباییشناسی در انجام دادن بستهبندی و تواناییهای شرکت لجستیک طرف ثالثی که با آن برای اختصاصیسازی بستهبندی محصولات فروشگاه آنلاین خود کار میکنید، نقش مهمی در شکلگیری تصویر برند شما در ذهن مشتریان دارند.
افزون بر کارایی و هزینۀ بستهبندی، اینکه یک شرکت لجستیک طرف ثالث چه گزینهها و امکاناتی را در مورد سه ملاحظۀ یاد شده در اختیار شما میگذارد؛ تأثیر مهمی در ارزیابی کیفیت خدمات یک شرکت 3PL دارد.
حمل
قدم بعدی، حمل سفارش است. اغلب 3PLها به نیابت از شما برچسبهای حمل را خریداری یا چاپ میکنند. برخی 3PLها شرکتهای باربری مخصوص خودشان را دارند؛ در حالی که بقیه هزینههای حمل باربریهای مختلف را با هم مقایسه میکنند و تصمیم میگیرند. این روش دوم به 3PLها کمک میکند تا بهترین قیمت ممکن را برای سرعت تحویل مورد انتظار مشتری به او ارائه دهند.
حمل کنندههایی مانند DHL، USPS و UPS سفارشها را برای تحویل از انبارهای 3PL دریافت میکنند. باربر و سرعت حمل در هر سفارش به سیاستهای 3PL و همچنین گزینههای حمل پیشنهاد شده توسط شرکت و مشتری نهایی او بستگی دارد.
وقتی حمل سفارش آغاز میشود، 3PLهای پیش گفته که سیستم خودکار دارند، به جزئیات رهگیری مرسوله را روی فروشگاه آنلاین کسبوکار به صورت خودکار، نشان خواهند داد.
ظرفیت و میزان پوشش حمل ناوگان اختصاصی شرکت لجستیک طرف ثالثی که با آن کار میکنید یا تنوع و ظرفیت شرکتهای حمل طرف قرارداد آن، از پارامترهای مهمی هستند که باید در ارزیابی یک شرکت لجستیک طرف ثالث مورد توجه قرار گیرند.
مرجوع کردن کالا
مرجوع کردن کالا، بخشی جداییناپذیر از خدمات لجستیک تجارت الکترونیکی است. کیفیت خدمات لجستیک کالاهای مرجوعی افزون بر تأثیر مستقیمی که بر بهای تمام شدۀ عملیات یک تجارت آنلاین دارد، میتواند رضایت و اعتماد مشتریان را نیز به شدت تحت تأثیر قرار دهد. نکتۀ مهم و به نسبت پیچیده در حوزۀ خدمات لجستیک این بخش، نحوۀ یکپارچهسازی این خدمات با خدمات انبارداری و مدیریت موجودی از یک سو و خدمات پس از فروش به مشتریان از سوی دیگر است. بسیاری از 3PLها خدمات مرجوع کردن سفارش را هم ارائه میکنند. اما آنچه در این میان مهم است و باید در ارزیابی یک شرکت 3PL موردتوجه قرار گیرد، نحوۀ یکپارچهسازی سیستم اطلاعاتی مدیریت عملیات لجستیک شرکت لجستیک طرف ثالث با سیستمهای اطلاعاتی مدیریت موجودی و ارتباط با مشتریان فروشگاه آنلاین است.