فعالان صنعت تجارتالکترونیکی، گرچه هر روز بیشتر از قبل نسبت به برونسپاری خدمات سفارشگردانی خود علاقهمند و متقاعد میشوند؛ اما درعینحال دریافتهاند که کلید موفقیت در تجارت الکترونیکی استفاده از راهکار مناسب مدیریت زنجیرۀ تامین است که قادرند مشاهدهپذیری انتها به انتها در زنجیرۀ را برای فعالان تجارت الکترونیکی تامین نمایند.
سفارشگردانی در سالهای اخیر، به یکی از حلقههای کلیدی صنعت پستلجستیک و تجارتالکترونیکی بدل شده است. پیش از این در پست نوین مطالب متعددی در مورد نقش سفارشگردانی در اکوسیستم پستلجستیک و تجارتالکترونیکی و فناوریهای مورد استفاده در حوزه سفارشگردانی منتشر شدهاست.
در این یادداشت بر اساس مقالهای که در نشریه "زنجیره تامین دیجیتال" به بررسی روندهای راهبردی حاکم بر سفارشگردانی در سال 2021 میپردازیم. مقاله زنجیره تامین دیجیتال نیز بر اساس یافتههای یک نظرسنجی از 300 مدیر و متخصص اکوسیستم پستلجستیک و تجارتالکترونیکی تنظیم شدهاست که بوسیله شرکت بلو یاندر انجام شده است.
اد وانگ، معاون ارشد واحد خرده فروشی بین الملل بلو یاندر در مورد خلاصه یافتههای این نظر سنجی میگوید:
"در حال حاضر فعالان حوزه تجارت الکترونیکی بیش از هر زمان دیگری بر ارتقا و توسعه مراکز، زیرساختها و شبکه خدمات سفارشگردانی خود متمرکز شدهاند. این تمرکز راهبردی قصد دارد در کوتاه مدت چالش رشد سریع تقاضا برای استفاده از خدمات خردهفروشی الکترونیکی را مرتفع سازد و در درازمدت منجر به ارتقای کیفیت تجربه مشتریان از خدمات گام آخر تحویل شود."
وی می افزاید که بر اساس یافتههای این گزارش، گلوگاه اصلی در بهرهبرداری از ظرفیتهای ارزشآفرین یک سرویس سفارشگردانی متصل به کانال جامع فروش (omni chanel fulfilment)، توانایی بنگاههای فعال در حوزه تجارتالکترونیکی و پستلجستیک برای تخمین دقیق تقاضا است.
فعالان صنعت تجارتالکترونیکی، گرچه هر روز بیشتر از قبل نسبت به برونسپاری خدمات سفارشگردانی خود علاقهمند و متقاعد میشوند؛ اما درعینحال دریافتهاند که کلید موفقیت در تجارت الکترونیکی استفاده از راهکار مناسب مدیریت زنجیرۀ تامین است که قادرند مشاهدهپذیری انتها به انتها در زنجیرۀ را برای فعالان تجارت الکترونیکی تامین نمایند.
اتوماسیون و مدرنیزه شدن فرآیند سفارش گردانی
همانطور که پیش از این اشاره کردیم توسعه اتوماسیون در مراکز سفارشگردانی، بعنوان یکی از مولفههای اصلی ارتقای کارایی و کیفیت عملیات در این مراکز، با دو هدف اصلی افرایش کارایی زنجیرۀ تامین و ارتقای تجربۀ مشتری نهایی (در گام آخر تحویل) انجام میشود.
بر اساس یافتههای نظرسنجی بلویاندر، تعداد فعالان صنعت خردهفروشی که در طول سال 2021، کلیه مراکز سفارشگردانی خود را تمام اتوماتیک میکنند، نسبت به سال قبل 1.5 برابر خواهد شد. همچنین تعداد مدیران بنگاههای ارائه خدمات پستلجستیک و تجارتالکترونیکی که در این نظرسنجی گفتهاند اتوماسیون مراکز سفارشگردانی به یکی از اولویتهای راهبردی آنها تبدیل شده است نسبت به سال گذشته 23 درصد رشد داشته است.
در میان بخش های مختلف صنعت خرده فروشی، عرضه کنندگان کالاهای دارویی و بهداشتی بیشترین تمایل و علاقه را برای اتوماسیون کامل مراکز سفارش گردانی خود داشته اند و پیشبینی می شود تا پایان سال 2021 ، حدود 17 درصد مراکز سفارشگردانی این محصولات در بازارهای تحت پوشش این نظرسنجی (آمریکای شمالی و اروپای غربی) به صورت کامل اتوماتیک شوند.
همچنین تمایل فعالان تجارتالکترونیکی به استفاده از مراکز توزیع چالاک نسبت به سال گذشته دو برابر شده و 26 درصد مصاحبهشوندگان در این نظرسنجی گفتهاند که این الگو را در نظام توزیع و تحویل مرسولههای خود به کار خواهندگرفت.
همچنین تمایل به استفاده از الگوی فروشگاههای بدون مشتری (فروشگاههای تاریک) در محدوده تحت پوشش این نظرسنجی نسبت به سال گذشته دو برابر شده است و 12 درصد پرسششوندگان گفتهاند استفاده از این الگو را برای ادارۀ شبکه توزیع و تحویل خود به کار خواهندگرفت. همچنین اتکا به شبکۀ گسترده مراکز کوچک سفارشگردانی بر اساس یافتههای این تحقیق، در نظام خردهفروشی آنلاین در طول سال 2021 از 15 درصد به 27 درصد خواهد رسید.
توسعه ظرفیت یا ارتقای کارایی؟
در پاسخ به افزایش تقاضا برای خرید از کانال خرده فروشیهای الکترونیکی، طیفی از فعالان صنعت بر افزایش ظرفیت مراکز سفارشگردانی و طیفی دیگر بر ارتقای کارایی فرآیندهای برداشت سفارش متمرکز شدهاند. همچنین با افزایش رقابت در این بازار، کاهش هزینههای انبارداری نیز به یکی از اولویتهای فعالان اکوسیستم پستلجستیکی و تجارت الکترونیکی تبدیل شدهاست.
بر اساس یافتههای بلویاندر در این نظرسنجی در حالی که 43درصد فعالان اکوسیستم توسعه ظرفیت موجود را اولویت راهبردی خود برشمردهاند، 42درصد به ارتقای کارایی فرآیندهای سفارشگردانی اولویت بیشتری دادهاند.
بر اساس یافتههای این نظر سنجی، 49درصد خردهفروشان حوزه خواربار و 49درصد خردهفروشان کالاهای مربوط به حیوانات خانگی اولویت راهبردی را توسعه ظرفیت انبارها و شبکه میدانند و این دو گروه، پیشتازان تمرکز بر راهبرد توسعه ظرفیت در میان فعالان بخشهای گوناگون تجارت الکترونیکی هستند؛ این در حالی است که گروه پیشتاز تمرکز بر راهبرد ارتقای کارایی، فروشندگان محصولات دارویی و بهداشتی بودهاند. 52درصد گروه اخیر در پاسخ به پرسشهای نظرسنجی بلویاندر گفته اند تمرکز راهبردی آنها در طول سال پیش رو، ارتقای کارایی فرآیندهای سفارشگردانی خواهدبود.
بر اساس یافتههای پژوهش بلویاندر، 38درصد فعالان خرده فروشی الکترونیکی در بخشهای مختلف در طول سال 2021 بر کاهش هزینههای انبارداری و 39 درصد بر ارتقای کارایی فرآیند برداشتسفارش، متمرکز خواهندبود.
ارتقای هوشمندی و مشاهده پذیری مدیریت زنجیره تامین
افزایش رقابت و تغییر الگوی خرید جامعه، ارتقای هوشمندی و مشاهده پذیری زنجیرۀ تامین را نیز به یکی از اولویتهای راهبردی فعالان تجارت الکترونیکی و به تبع آنها، ارائهدهندگان خدمات پست لجستیک تبدیل کرده است.
در نظر سنجی سال گذشته بلویاندر، 51درصد فعالان تجارتالکترونیکی گفته بودند بزرگترین چالش آنها در استفاده از خدمات سفارشگردانیِ برونسپاری شده، مدیریت موجودی مناسب با هدف جلوگیری از مواجهه با ریسک اتمام موجودی و برگشت خوردن تقاضای خرید است.
در نظرسنجی اخیر بلویاندر، 48درصد فعالان تجارت الکترونیکی گفتهاند اولویت راهبردی آنها، مدیریت هوشمند و یکپارچه قیمتگذاری و تخفیفات در کانالهای خرید مختلف با هدف ارتقای سودآوری است. 38درصد از پاسخگویان ارتقای کارایی مدیریت نیروی کار را اولویت راهبردی کسب و کار خود در سال 2021 دانسته اند و 36درصد موضوع مشاهدهپذیری و مدیریت موجودی را همچنان دغدغه اصلی استفاده از خدمات سفارشگردانی برون سپاری شده میدانند.