این یادداشت پست نوین، بر اساس یادداشتی با عنوان مشابه در نشریه بینالمللی فناوری پست و پست لجستیک، به بررسی تجربه کشور ترکیه در زمینه برداشت و واسپاری مرسوله میپردازد که از آن با عنوان "خدمات بوم" یاد خواهیم کرد.
بخش اول
طوفان لاکرها، بازار پست لجستیک ترکیه را در مینوردد
25 بهمن 1399 ساعت 12:40
این یادداشت پست نوین، بر اساس یادداشتی با عنوان مشابه در نشریه بینالمللی فناوری پست و پست لجستیک، به بررسی تجربه کشور ترکیه در زمینه برداشت و واسپاری مرسوله میپردازد که از آن با عنوان "خدمات بوم" یاد خواهیم کرد.
پیش از این در پست نوین در مورد فناوری لاکرهای هوشمند پستی و نقشی که در ارتقای کیفیت تجربه تحویل و کارایی عملیات گام آخر تحویل ایفا میکنند سخن گفتهایم.
امروزه صنعت پست لجستیک، شاهد روندهای راهبردی تازهای در بهکارگیری لاکرهاست که با یک رویکرد خدماتی، شبکه لاکرها و ارائه دهندگان سرویس کوریری را برای بهینهسازی عملیات "برداشت و واسپاری مرسوله" (pick up and drop off) به کار میگیرد تا روند خلق ارزش افزوده در استفاده از زیرساخت لاکرهای هوشمند را تسهیل و تقویت نماید.
در این یادداشت پست نوین، بر اساس یادداشتی با عنوان مشابه در نشریه بینالمللی فناوری پست و پست لجستیک، به بررسی تجربه کشور ترکیه در زمینه برداشت و واسپاری مرسوله میپردازد که از آن با عنوان "خدمات بوم" یاد خواهیم کرد.
تا همین اواخر، ظرفیتهای خدماتپستی و کوریری بیرون از خانه (OOH) در ترکیه، محدود به سرویسهای 3700 دفتر پست ترکیه و 3200 دفتر محلی ارائه دهنده خدمات کوریری تجاری در این کشور بود.
این شرایط اما با ورود بازیگران متعدد به عرصۀ توسعه شبکۀ لاکرها و ارائه "خدمات بوم"، به سرعت در حال تغییر است.
چالشهای خدمات گام آخر تحویل در ترکیه
بهترین توصیف از روح حاکم بر فضای کسب و کار کشور ترکیه را میتوان در تعابیری چون پویایی و کارآفرینی جستجو کرد. به رغم چالشهای سیاسی و اقتصادی متعددی که این کشور در سالهای اخیر با آن مواجه بوده است، حجم تجارت الکترونیکی در ترکیه طی سالهای 2018 و 2019 شاهد یک رشد متوسط 40 درصدی بوده و بنا به آمار موجود، در 6 ماهۀ نخست سال 2020یک رشد 46 درصدی را تجربه کرد.
به تبع این رشد چشمگیر، میشد به راحتی پیشبینی کرد که شبکۀ ارائه خدمات پست لجستیک ترکیه، دیر یا زود با چالش "ظرفیت عملیاتی" مواجه خواهد شد و اولین نمود جدی این چالش در خریدهای جمعه سیاه سال 2019 مشاهده شد.
تغییرات ناشی از پاندمی کرونا در رفتار مصرفکنندگان و کانالهای خردهفروشی، هیزم تازهای به این آتش کمبود ظرفیت انداخت و در حال حاضر میتوان گفت که ضعف جدی در حوزه ظرفیتهای عملیاتی صنعت پست لجستیک سبب شده است تا سطح کیفی خدمات ارائه شده در بازار پست لجستیک ترکیه، به ویژه در بخش آخرین گام تحویل، هیچ تناسبی با نیازها و انتظارات مشتریان نداشته باشد.
دریافتکنندگان مرسولات B2C ترکیه در حال حاضر به چه خدماتی دسترسی دارند؟
خدمات آخرین گام تحویل در پست ترکیه و چهار شرکت بزرگ خدمات کوریری تجاری این کشور در حال حاضر چنین تجربهای را برای دریافتکنندگان نهایی مرسولات رقم میزنند:
کد مطلب: 266