بر اساس برخی گزارشها، در حال حاضر، سهم خریدهای آنلاین از کل میزان خردهفروشی در سطح جهان، حدود ۱۵ درصد است و پیشبینی میشود که این میزان تا سال 2023 به حدود 22 درصد افزایش یابد. خردهفروشانی بزرگی همچون علی بابا و آمازون می خواهند رهبری لجستیک این بازار بزرگ را خود برعهده داشته باشند و و فعالان سنتی این بخش را بیرون برانند.
غول تجارت الکترونیکی چین، گروه علی بابا، به منظور تقویت عملیات لجستکی خود، 23 میلیارد یوآن (معادل 3/3 میلیارد دلار) در شرکت ساینیائو (cainiao) سرمایهگذاری میکند.
علی بابا در سال 2013 به همراه 8 شرکت دیگر، ساینیائو، شرکت خدمات لجستیک خود را تاسیس کرد و در سال 2017 نیز برای بهدست آوردن کنترل مدیریتی آن، 807 میلیون دلار هزینه کرد.
آخرین سرمایهگذاری علی بابا، سهام این شرکت در ساینیائو را از 51 درصد به 63 درصد میرساند و این سرمایهگذاری جدید، صرف توسعه فناوری و خدمات نوین برای بهبود شبکه لجستیک هوشمند کنونی در ساینیائو میشود و خدماتی نظیر روباتیک شدن انبار کالا، بهکارگیری هواپیماهای بدون سرنشین و اضافه شدن اسکنرهای پرسرعت و خودروهای بدون سرنشین را شامل خواهد شد.
این تصمیم علی بابا برای کنترل بیشتر ساینیائو، بخشی از روند رو به رشد غولهای تجارت الکترونیکی است که عملیات لجستیک را به جای برونسپاری از طریق فعالان کنونی بازار حمل و نقل مرسولات، به کمک سیستمهای داحلی خود مدیریت میکنند.
آمازون، رقیب آمریکایی علی بابا نیز در میانه راه داخلیسازی اکوسیستم لجستیک خود است. این شرکت قصد دارد یک قطب جدید رباتیک راهاندازی کند تا انبار کالای خود را با نوآوری بیشتری همراه کند و برای مدیریت بهتر عملیات گام آخر تحویل (last-mile) شرکت خود، ساخت 100 هزار ون را سفارش داده است.
به علاوه، رقیب چینی علی بابا، DJ.Com نیز به صورتی تهاجمی، در حال بررسی راههای رشد و بهبود شبکه لجستیک خود است. در اکتبر سال ۲۰۱۹ این شرکت در یک جلسه محرمانه با شرکت مادر گوگل یعنی Alphabet وارد گفتوگو شد و در ماه می ۲۰۱۹ نیز ۲۵ میلیون دلار در بخش لجستیک خود سرمایهگذاری کرد.
در این شرایط، شرکتهایی همچون DHL و UPS، همچنان درآمدهای بیشتری را از دست خواهند داد چرا که وابستگی شرکتهای بزرگ عرصه تجارت الکترونیکی در جهان به خدمات آنها کمتر و کمتر میشود.
بر اساس برخی گزارشها، در حال حاضر، سهم خریدهای آنلاین از کل میزان خردهفروشی در سطح جهان، حدود ۱۵ درصد است و پیشبینی میشود که این میزان تا سال 2023 به حدود 22 درصد افزایش یابد.
از آنجا که شرکتهای تجارت الکترونیکی به طور قابل توجهی آمادگی خود را برای ارسال سفارشهای دریافتی ارتقا دادهاند، شرکای قدیمی آنها در بخش لجستیک، با سهم کمتری از درآمد روبهرو خواهند شد. علاوه بر آن، هنگامی که شرکتهای تجارت الکترونیکی، مدیریت عملیات لجستیکی مورد نیاز را خود برعهده میگیرند، به رقبای بالقوهای برای نقشآفرینان قدیمی حوزه لجستیک نیز تبدیل میشوند.
اوایل سال جاری، FedEx توافق همکاری خود با آمازون را در بخش تحویل زمینی و هوایی مرسولات این شرکت لغو کرد، زیرا غول تجارت الکترونیکی آمریکا به یک تهدید بزرگ در صنعت لجستیک تبدیل شده است.
ارائهدهندگان قدیمی خدمات لجستیک، برای مقابله با استقلال فزاینده شرکتهای تجارت الکترونیکی بزرگ باید با پلتفرمهای کوچکتر همکاری کنند تا از دسترسی به جریان پایداری از سفارش حمل میزان بستهها مطمئن شوند؛ برای مثال، در ماه اکتبر، UPS با پلتفرم حمل آنلاین شیپو (Shippo) وارد همکاری شد تا مشتریان آن، دسترسی آسانتری به خدمات UPS پیدا کنند و به این ترتیب بر جذابیت خدمات خود بیافزاید.
این راهی است که شرکتهای سنتی فعال در حوزه پست لجستیک دیر یا زود باید در آن گام بگذارند.