تاریخ انتشاريکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳
کد مطلب : ۲۷۲
۰
plusresetminus
تجارت الکترونیکی در ایران به‌ طور کلی در مسیر رشد قرار دارد اما هم‌چنان با موانعی از قبیل شرایط اقتصادی پر نوسان، ایجاد محدودیت‌های متعدد، سیاست‌گذاری‌های نادرست و عدم آموزش و اطلاع‌رسانی کافی به عموم در خصوص تجارت الکترونیکی روبه‌روست.
رشد معاملات الکترونیکی و نیاز به توسعه زیرساخت‌های پست لجستیک
پاندمی کرونا و لزوم خانه‌نشینی در یک سال گذشته، بیش از همیشه توجه‌ها را به تجارت الکترونیکی و مبادلات پستی حاصل از آن جلب کرده است. هر چند تجارت الکترونیکی در ایران به‌ طور کلی در مسیر رشد قرار دارد اما هم‌چنان با موانعی از قبیل شرایط اقتصادی پر نوسان، ایجاد محدودیت‌های متعدد، سیاست‌گذاری‌های نادرست و عدم آموزش و اطلاع‌رسانی کافی به عموم روبه‌روست که می‌بایست جهت رفع آن‌ها، به بهبود عملکرد در حوزه سیاست‌گذاری پرداخته شود.
گزارش عملکرد شش ‌ماهه نخست سال 1399 در زمینهٔ تجارت الکترونیکی ایران چندی پیش از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی منتشر شد. این گزارش حاکی از رشد 3.8 برابری ارزش معاملات الکترونیکی و 3 برابر شدن تعداد نمادهای اعتماد الکترونیکی صادر شده نسبت به مدت مشابه سال 1398 است.
ازجمله شاخص‌هایی که در این پایش مورد بررسی قرار گرفته می‌توان به «زیرساخت تجارت الکترونیکی»، «عملکرد تجارت الکترونیکی» و «روش‌شناسی و جمعیت‌شناسی تجارت الکترونیکی» اشاره کرد. موضوعات مورد بررسی در
این گزارش شامل وضعیت تجارت الکترونیکی کشور،فراهم شدن امکان مقایسه وضعیت تجارت الکترونیکی در کشور با سایر کشورها، فراهم شدن امکان هدف‌گذاری‌های مبتنی بر داده در حوزه تجارت الکترونیکی و هم‌چنین انتشار داده‌ها و اطلاعات به روز از وضعیت تجارت الکترونیکی در کشور می‌شود.
منابع مورد بررسی در این گزارش نیز مربوط به داده‌هایی از بانک جهانی، مرکز آمار ایران، بانک مرکزی ج.ا.ا. و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و داده‌های روش‌شناسی و جمعیت‌شناسی اعم از فعالان و مشتریان، با نمونه‌گیری از واحدهای تجارت الکترونیکی دارای نماد اعتماد الکترونیکی و تکمیل پرسش‌نامه بوده است.

زیرساخت‌ها، عملکرد و جمعیت‌شناسی تجارت الکترونیکی
ازجمله آمارهای قابل بررسی در بخش زیرساخت‌ها می‌توان به افزایش ضریب نفوذ اینترنت به 102 درصد که نسبت به سال قبل، 9 درصد رشد داشته، افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه هوشمند به 65 درصد که نسبت به سال قبل، 20 درصد رشد داشته و رشد 123 درصدی گواهی امضاء الکترونیکی صادر شده نسبت به مدت مشابه سال قبل که رقم آن حدود 185 هزار گواهی امضاء الکترونیکی صادر شده است، اشاره کرد.
در بخش عملکرد تجارت الکترونیکی نیز، ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی 639 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 284 درصد رشد داشته است. ارزش حقیقی معاملات تجارت الکترونیکی 1110 میلیارد تومان
بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل، 217 درصد رشد داشته و مبلغ هر خرید الکترونیکی به‌طور میانگین 417 هزار تومان برآورد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 153 درصد رشد داشته است. هم‌چنین تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی حدود یک و نیم میلیارد فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 52 درصد رشد داشته و تعداد معاملات الکترونیکی دولتی حدود 151 هزار فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 34 درصد رشد داشته است.
در بخش جمعیت‌شناسی تجارت الکترونیکی نیز، تعداد اینمادهای اعطا شده در نیمه اول سال 99 نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل با رسیدن به 16 هزار اینماد، 196 درصد رشد داشته است. حدود 76 هزار واحد تجارت الکترونیکی دارای نماد اعتماد هستند که 23 درصد از تعداد کل واحدهای تجارت الکترونیکی را شامل می‌شود و 81 درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی دارای نماد اعتماد، علاوه بر وب‌سایت از شبکه‌های اجتماعی نیز برای ارتباط با مشتریان خود استفاده می‌کنند. حدود 86 درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی، از سرمایه‌گذار شخصی به ‌منظور توسعه خود استفاده می‌کنند و حدود 43 درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی از پست جمهوری اسلامی ایران به‌ منظور ارسال و تحویل کالا استفاده می‌کنند. حدود 46 درصد از صاحبان واحدهای تجارت الکترونیکی دارای نماد اعتماد، بین 30 تا 40 سال سن دارند و 75 درصد از اینمادهای اعطا شده در نیمه نخست سال 99، مربوط به واحدهای تجارت الکترونیکی با ماهیت حقیقی بوده است.

سهم یک‌چهارمی بخش خصوصی از بازار ارسال و تحویل کالا در واحدهای تجارت الکترونیکی

شیوهٔ ارائه کالا در پلتفرم‌های مختلف نشان می‌دهد که با شیوع پاندمی، شبکه‌های اجتماعی پرطرفدارترین پلتفرم برای ارائه محصولات و خدمات هستند. هم‌چنان که اشاره شد 81 درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی، علاوه بر وب‌سایت از شبکه‌های
اجتماعی به‌ منظور ارائه کالا یا خدمات خود استفاده می‌کنند. 28 درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی علاوه بر وب‌سایت از اپلیکیشن موبایل نیز استفاده می‌کنند. هم‌چنین 46 درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی علاوه بر وب‌سایت از پیام‌رسان‌ها به‌ منظور ارائه کالا یا خدمات خود بهره می‌برند.
شیوع پاندمی و لزوم عدم خروج از خانه، موضوع جابه‌جایی مرسولات و بسته‌های پستی درون ‌شهری و بین شهری را به یکی از موضوعات مهم نه تنها در اکوسیستم پست لجستیک بلکه برای دیگر بازیگران همچون فروشندگان کالا، کوریرها و مشتری‌ها تبدیل کرد. بر اساس گزارش شش‌ماهه نخست سال 1399 مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، بهره‌مندی از خدمات شرکت‌های پست خصوصی و شرکت پست ج.ا.ا بیشترین روش ارسال کالا توسط واحدهای تجارت الکترونیکی فعال در حوزه فروش کالا است. استفاده از خدمات شرکت‌های پست خصوصی، سیستم توزیع خود واحد تجارت الکترونیکی و نیز شرکت‌های باربری بین شهری به ترتیب سایر روش‌هایی هستند که برای ارسال کالا استفاده می‌شوند.
 از سبد لجستیک این 6 ماه، 24 درصد مربوط به بخش خصوصی، 19 درصد مربوط به سیستم توزیع خود شرکت و 14 درصد مربوط به شرکت‌های باربری بین شهری است. با توجه به سهم بخش خصوصی در این تقسیم‌بندی می‌توان گفت، با شیوع پاندمی و اثرگذاری آن بر زندگی شخصی و شغلی بسیاری از افراد جامعه، بخش خصوصی پست لجستیک توانسته سهم مناسبی از سبد تجارت الکترونیکی 6 ماهه نخست امسال را در بخش ارسال، توزیع و تحویل کالا به خود اختصاص دهد.‌

روش شناسی تجارت الکترونیک

نگاهی به آمارهای شش‌ماهه نخست سال 1399
به ‌طور کلی، با در نظر گرفتن آمار ارائه شده در گزارش در حوزه زیرساخت تجارت الکترونیکی، ازجمله رشد 7 درصدی در حوزه ضریب نفوذ تلفن همراه نسبت به مدت زمان مشابه در سال 98، با رسیدن به عدد 149 درصد و همچنین رشد 17 درصدی در ضریب نفوذ اینترنت پهن باند با
رسیدن به عدد 102 درصد که بالاتر از میانگین جهانی و منطقه است، می‌توان گفت زیرساخت ارتباطی قابل قبولی برای رشد تجارت الکترونیکی در کشور وجود دارد.
از سوی دیگر، آمار شاخص‌های عملکرد تجارت الکترونیکی نشان از رشد مبلغی و تعدادی در تراکنش‌های تجارت الکترونیکی دارد. ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی نسبت به مدت زمان مشابه در سال 98 با رشد 284 درصدی همراه بوده است. به علاوه تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی با رشد 52 درصدی نسبت به مدت زمان مشابه در سال 98 مواجه بوده است که نشان از استقبال بیشتر خریداران از خرید اینترنتی بوده است.
هم‌چنین، بررسی آمار جمعیت‌شناسی نشان دهنده تعداد رو به رشد واحدهای تجارت الکترونیکی است. با این‌ حال در نیمه نخست سال 99 نیز سهم زنان از مالکیت واحدهای تجارت الکترونیکی هم‌چنان ثابت (13 درصد) بوده و بسیار کمتر از مردان است. علاوه بر این، بیش از 86 درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی از سرمایه شخصی خود جهت راه‌اندازی و توسعه استفاده می‌کنند.
با وجود رشد قابل توجه تجارت الکترونیکی و زیرساخت‌های مربوط به آن، سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا زیرساخت‌های حوزه پست لجستیکی و خدمات نوین ارائه شده در این حوزه در سطح جهانی آن‌چنان که باید در کشور مورد بررسی و پیاده‌سازی قرار گرفته و یا  لازم است فکری به حال عدم تناسب زیرساخت‌های پست لجستیک با حجم و تنوع مبادلات تجارت الکترونیکی کنیم؟


 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما