تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۸
کد مطلب : ۱۱۴
۰
plusresetminus
علی بابا هم برای تقویت لجستیک خود، 3 میلیارد دلار سرمایه‌­گذاری می­‌کند

غول‌های تجارت الکترونیکی، اکوسیستم پست لجستیک را تغییر می‌دهند

بر اساس برخی گزارش‌ها، در حال حاضر، سهم خریدهای آنلاین از کل میزان خرده‌فروشی­‌ در سطح جهان، حدود ۱۵ درصد است و‍ پیش‌­بینی می­‌شود که این میزان تا سال 2023 به حدود 22 درصد افزایش یابد. خرده‌فروشانی بزرگی همچون علی بابا و آمازون می خواهند رهبری لجستیک این بازار بزرگ را خود برعهده داشته باشند و و فعالان سنتی‌ این بخش را بیرون برانند.
غول‌های تجارت الکترونیکی، اکوسیستم پست لجستیک را تغییر می‌دهند
غول تجارت الکترونیکی چین، گروه علی بابا، به منظور تقویت عملیات لجستکی خود، 23 میلیارد یوآن (معادل 3/3 میلیارد دلار) در شرکت ساینیائو (cainiao) سرمایه­‌گذاری می­‌کند.
علی بابا در سال 2013 به همراه 8 شرکت دیگر، ساینیائو، شرکت خدمات لجستیک خود را تاسیس کرد و در سال 2017 نیز برای به‌دست آوردن کنترل مدیریتی آن، 807 میلیون دلار هزینه کرد.
آخرین سرمایه­‌گذاری علی بابا، سهام این شرکت در ساینیائو را از 51 درصد به 63 درصد می‌رساند و این سرمایه­‌گذاری جدید، صرف توسعه فناوری‌ و خدمات نوین برای بهبود شبکه لجستیک هوشمند کنونی در ساینیائو می‌شود و خدماتی نظیر روباتیک شدن انبار کالا، به‌کارگیری هواپیماهای بدون سرنشین و اضافه شدن اسکنرهای پرسرعت و  خودروهای بدون سرنشین را شامل خواهد شد.
این تصمیم علی بابا برای کنترل بیشتر
ساینیائو، بخشی از روند رو به رشد غول­‌های تجارت الکترونیکی است که عملیات لجستیک را به جای برون‌سپاری از طریق فعالان کنونی بازار حمل و نقل مرسولات، به کمک سیستم‌های داحلی خود مدیریت می‌کنند.

آمازون، رقیب آمریکایی علی بابا نیز در میانه راه داخلی­‌سازی اکوسیستم لجستیک خود است. این شرکت  قصد دارد یک قطب جدید رباتیک راه‌­اندازی کند تا انبار کالای خود را با نوآوری بیشتری همراه کند و برای مدیریت بهتر عملیات گام آخر تحویل (last-mile) شرکت خود، ساخت 100 هزار ون را  سفارش داده است.
به علاوه، رقیب چینی علی بابا، DJ.Com نیز به صورتی تهاجمی، در حال بررسی راه‌های رشد و بهبود شبکه لجستیک خود است. در اکتبر سال ۲۰۱۹ این شرکت در یک جلسه محرمانه با شرکت مادر گوگل یعنی Alphabet وارد گفت‌وگو شد و در ماه می ۲۰۱۹ نیز ۲۵ میلیون دلار در بخش لجستیک خود سرمایه­‌گذاری کرد.
در این شرایط، شرکت‌هایی همچون DHL و UPS، همچنان درآمدهای بیشتری را از دست خواهند داد چرا که وابستگی شرکت‌های بزرگ عرصه تجارت الکترونیکی در جهان به خدمات آن‌ها کمتر و کمتر می‌­شود.
بر اساس برخی گزارش‌ها، در حال حاضر، سهم خریدهای آنلاین از کل میزان خرده‌فروشی­‌ در سطح جهان، حدود ۱۵ درصد است و‍ پیش‌­بینی
می­‌شود که این میزان تا سال 2023 به حدود 22 درصد افزایش یابد.
از آنجا که شرکت­‌های تجارت الکترونیکی به طور قابل توجهی آمادگی خود را برای ارسال سفارش‌های دریافتی ارتقا داده‌اند، شرکای قدیمی آن‌ها در بخش لجستیک، با سهم کمتری از درآمد روبه‌رو خواهند شد. علاوه بر آن، هنگامی که شرکت­‌های تجارت الکترونیکی، مدیریت عملیات لجستیکی مورد نیاز را خود برعهده می‌گیرند، به رقبای بالقوه‌­ای برای نقش‌­آفرینان قدیمی حوزه لجستیک نیز تبدیل می‌شوند.
اوایل سال جاری، FedEx توافق همکاری خود با آمازون را در بخش تحویل زمینی و هوایی مرسولات این شرکت لغو کرد، زیرا غول تجارت الکترونیکی آمریکا به یک تهدید بزرگ در صنعت لجستیک تبدیل شده است.
ارائه‌­دهندگان قدیمی خدمات لجستیک، برای مقابله با استقلال فزاینده شرکت­‌های تجارت الکترونیکی بزرگ باید با پلتفرم­‌های کوچک‌­تر همکاری کنند تا از دسترسی به جریان پایداری از سفارش­‌ حمل میزان بسته‌ها مطمئن شوند؛ برای مثال، در ماه اکتبر، UPS با پلتفرم حمل آنلاین شیپو (Shippo) وارد همکاری شد تا مشتریان آن، دسترسی آسان­‌تری به خدمات UPS پیدا کنند و به این ترتیب بر جذابیت خدمات خود بیافزاید.
این راهی است که شرکت‌های سنتی فعال در حوزه پست لجستیک دیر یا زود باید در آن گام بگذارند.


 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما