به نظر میرسد اقتضائات تحول دیجیتال، مدیریت زنجیره تامین را بیش از پیش به سوی الگوی کسب و کار شبکهای هدایت کند و در این شرایط تازه، شکل دادن نهادهای حکمران و تنظیمگر، توسعه ظرفیتهای مدیریتی و ارتقای سرمایههای انسانی و ایجاد همراستایی راهبردی میان بازیگران مختلف، نیازمند افزایش تمرکز بر ارتقای روابط انسانی در اکوسیستم خدمات مدیریت زنجیرۀ تامین ...
یکی از مهمترین درسهای پاندمی کووید 19 به بنگاهها و فعالان اقتصادی، اهمیت راهبردی مدیریت زنجیرۀ تامین، به خصوص در زمان بحران بود.
انتظار میرود ایجاد این آگاهی نسبت به اهمیت مدیریت زنجیرۀ تامین در دوران بحران، در کنار روندهایی همچون شبکهای شدن، موجب شود تا هر روز بیشتر از گذشته، شاهد تعریف پست مدیر ارشد زنجیره تامین (S.C.S.O) در بنگاهها باشیم.
در سالهای اخیر به لطف توسعۀ فناوری در حوزههایی همچون زنجیرۀ بلوکی، کلانداده و هوش مصنوعی، پایش و اندازهگیری ردپای کربنی هر فعالیت بسیار سادهتر شده و به این ترتیب میتوان ردپای کربنی فعالیتهای انرژیبر، از جمله در صنعت پست لجستیک را، از طریق قراردادهای هوشمند بر پایه فناوری زنجیره بلوکی، به سهام کربن متصل ساخت.
سیاستهای باز و دوستانه در مرجوع کردن خریدهای الکترونیکی با افزایش حق انتخاب مشتریان، موجب ارتقای کارایی بازارها میشوند؛ اما باید دید چگونه میتوان این الگوی رفتاری را به نفع کاهش هزینههای غیر ضروری آسیبرسان تغییر داد؟
بر اساس یافتههای نظرسنجی بلویاندر، تعداد فعالان صنعت خردهفروشی که در طول سال 2021، کلیه مراکز سفارشگردانی خود را تمام اتوماتیک میکنند، نسبت به سال قبل 1.5 برابر خواهد شد.
غلبه بر چالشهای حکمرانی و امنیت داده در حال حاضر، نیازمند زیرساختهای قانونی و حقوقی و هماهنگیهای مدیریتی و تجاری بینبخشی و پس از آن نیازمند سرمایهگذاری در پلتفرمهایی است که امکان استفاده از فناوری را به سهولت و امنیت بالا برای مالکان دادهها و مشارکتکنندگان در توسعه اکوسیستم داده فراهم کند.
قیمت نسبی نهادهها بر زنجیره ارزش صنعت و جایگاه استراتژیک بازیگران مختلف در صنعت اثر میگذارد. پست نوین در این گزارش به ارزیابی نقش نهادههای نیروی انسانی غیرمتخصص، انرژی، ناوگان، زمین و ابنیه و فناوری در پست لجستیک پرداخته است.
عدهای از صاحبنظران علوم مدیریت معتقدند که با توسعه و تقویت کاربرد الگوهای تصمیمسازی و تصمیمگیری مبتنی بر داده، ما به پایان عصر برنامهریزی استراتژیک در کسب و کار نزدیک میشویم. شکلگیری اکوسیستم داده در زنجیره ارزش اقتصاد، چه تغییراتی در نظام جمعآوری اطلاعات خواهد داد؟
خرده فروشی الکترونیکی، امروزه اقیانوس قرمز صنعت پست لجستیک است و ما در این یادداشت قصد داریم سفری به اقیانوسهای آبی صنعت داشته باشیم؛ بازارهایی که به هر دلیل تا امروز کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند؛ اما میتوانند سهم قابل توجهی در ارتقای درآمد و سودآوری شرکتهای فعال در صنعت پست لجستیک داشته باشند.
یکی از تاثیرات کلیدی نظام تجارت الکترونیکی و پست لجستیک بر اقتصاد هر کشور، تغییر سطح و ساختار تقاضا برای نقدینگی است. حذف فرآیندهای توزیع سنتی در نظام فروش الکترونیکی، میتواند فاصله تولید محصول تا پرداخت بهای آن توسط مصرفکنندۀ نهایی را به شدت کاهش دهد؛ در نتیجه میزان سرمایه در گردش مورد نیاز بنگاه کاهش یافته و میزان تقاضا برای نقدینگی نیز کمتر میشود....
استفاده از پهپادها برای حمل مرسولات پستی سبک، مدتهاست که به یک دغدغه بدل شده است. قوانین سختگیرانه سازمان هوانوردی آمریکا ، تاکنون مانع بزرگی برای تجاری شدن این امر بود ، اما هفته گذشته ، این سازمان ، قوانین تازه ای را در مسیر استفاده از پهپادها اعلام کرده است که چراغ سبزی به شرکت های پستی و همینطور شرکتهایی از قبیل آمازون به عنوان بزرگترین بهرهبرداران ...
بررسیهای میدانی نشان میدهد بیش از 60 درصد کسب و کارها در استرالیا با بروز بحران همهگیری کرونا، در حوزه مدیریت زنجیره تامین خود با مشکلات و اختلالهای جدی مواجه شدند.
در بررسی و تخمین سطح تقاضا برای دریافت خدمات پست لجستیک در هر صنعت، باید علاوه بر عامل تاثیر خدمات پست لجستیک در بهرهوری کانال فروش، عامل افزایش فشار رقابتی بر اثر کاهش تقاضا برای محصولات و خدمات صنعت را نیز در نظر گرفت.
شرایط اقتصادی نشان دهندۀ کاهش تقاضا برای کالاهایی است که عرضۀ آنها از کانال پست لجستیک به سهولت و سادگی ممکن است؛ اما این موضوع اصلا به این معنا نیست که ما با کاهش تقاضا برای خدمات پست لجستیک مواجه خواهیم بود!
مدیران هوشمند برای رسیدن بنگاه به رشدی پایدار و سریع، به جای توقف در شعاع بنگاه، عملکرد ساختار سرمایۀ زنجیره ارزش را در برابر نیروهای محیطی در نظر میگیرند و فرصتهای رشد را در انتخاب هوشمندانهترین آرایش سرمایۀ ممکن برای نقشآفرینی موثر در زنجیرۀ ارزش جستجو میکنند.
شرکت های پست سریع در اوج بحران فعلی و قطع ارتباطات انسانی زیرساخت های خود را به شدت تقویت کردند و راهبردهای مفیدی را پیش روی مشتریان قرار دادند. در ادامه مقاله به مزایای پست سریع می پردازیم.
هزینههای ارسال بار به مقاصد متفاوت در داخل و خارج کشور، از طریق محاسبه وزن کالاها و برخی عوامل دیگر صورت می گیرد. شرکتهای پست سریع پیش از محاسبه هزینهها باید کالای مورد نظر را وزن کرده و بر اساس تعرفههای شرکت، هزینههای مورد نظر جهت ارسال را عنوان کنند.
امروزه با توجه به افزایش کسب و کارهای مجازی، شیوع بیماری کرونا و افزایش خریدهای اینترنتی تقاضا جهت پست کالاها افزایش پیدا کرده است. در اکثریت این تقاضاها زمان نقش بسیار مهمی دارد.
در نسل سوم مدیریت زنجیره تامین، مبتنی بر مدل کسب وکار شبکهای، وظیفه مدیریت ریسک میان بازیگران مختلف زنجیره تامین توزیع میشود و به این ترتیب ترکیب خوبی از پایداری ارتباطات و فشار برای ارتقای کارایی در زنجیره فراهم میشود.
توسعۀ سطح دسترسی به داده میان مجموعهای از عرضهکنندگان کالاها و خدمات جایگزین و مکمل، با همافزایی میان مجموعۀ تولیدکنندگان این محصولات کمک میکند تا آنان با درک واقع بینانهتری نسبت به تحولات بازار، از داراییهای خود با حداکثر کارایی و اثربخشی بهرهبرداری کنند.