دو اقدام کلیدی دی.اچ.ال برای حمایت از کارکنان خود در سایت برگامو، میتواند برای هر شرکتی سرمشق مدیریت نیروی انسانی در شرایط بحرانی باشد. اقدامات حمایتی دی.اچ.ال در این دوران بر دو پایه اصلی اطلاعرسانی و نیز آموزش و مشاوره استوار بود.
در قسمت نخست این یادداشت ما به بررسی فلسفه مواجهه با بحران در دی.اچ.ال و الزامات اجرایی ساختن آن پرداختیم، در قسمت دوم ماهیت ویژه بحرانهای ناشی از تهدیدات بیولوژیک برای کسب و کارهای لجستیکی را بررسی کردیم و در قسمت سوم به مرور درسهای تصمیمسازی و تصمیمگیری دی.اچ.ال در مدیریت ریسک هاب برگامو پرداختیم. در آخرین بخش، با جزئیات بیشتری از نحوه مدیریت عملکرد هاب برگامو در بحران کرونا آشنا خواهیم شد.
فرصتی برای اندوه نیست!
با افزایش سطح شیوع و مرگ و میر ناشی از کرونا در ایتالیا، تقاضا برای خدمات دی.اچ.ال به ویژه جهت تامین اقلام حساس و حیاتی، همچون وسائل حفاظت شخصی، دارو و یا تجهیزات پزشکی، به ویژه از بیرون مرزها، به سرعت افزایش یافت.
چه آن دسته از کارکنان در واحدهای ستادی و پشتیبانی، که وظایف خود را در خانه انجام میدادند، چه آن گروه که باید فرآیندها را در هاب برگامو پیش میبردند و صد البته چه آن گروه از کارکنان دی.اچ.ال که مسئولیت تحویل مرسولات را بر عهده داشتند، همه و همه باید شب و روز کار میکردند تا دریافت و حمل و تحویل مرسولات، بهرغم وجود همه موانع و پیچیدگیها، بدون وقفه و اختلال جدی ادامه پیدا کند.
انجام این مهم جز با تلاش و از خودگذشتگی و تعهد کارکنان برگامو ممکن نبود. در این مدت شبکه دی.اچ.ال در برگامو شاهد تلاش زنان و مردان مسئولیتپذیر و مصممی بود؛ که حتی وقتی بستگان نزدیک خود را در اثر این بیماری از دست دادند؛ حاضر نبودند از کار و ایفای نقش خود در شبکه دست بکشند.
در شرایط عادی دریافت و پردازش و تحویل بستههای ارسال شده با پست هوایی دی.اچ.ال در ایتالیا چیزی حدود 24 ساعت یا اندکی کمتر از آن زمان میبرد. در سایه تلاش کارکنان دی.اچ.ال در تمام اجزای شبکه این شرکت در ایتالیا، به رغم همه محدودیتها و موانع ایجاد شده، و با وجود رشد چشمگیر ترافیک شبکه، میانگین زمان اجرای عملیات لجستیک مرسولهها از مبدا تا مقصد، تنها حدود 24 ساعت افزایش یافت. اما این موفقیت چگونه حاصل شد؟
حمایت از نیروی انسانی، راز مدیریت موفق بحران
پیش از این گفتیم سرمایهگذاری بر ارتقای کیفیت نیروی انسانی یکی از مهمترین رموز موفقیت دی.اچ.ال در مدیریت بحرانهایی همچون بحران هاب برگامو بوده است؛ اما، باید به این نکته توجه داشت که سرمایهگذاری پیشینی بر نیروی انسانی برای دریافت خروجی مناسب در زمان بحران، به تنهایی کافی نیست و حمایت و پشتیبانی مناسب از سرمایه انسانی در زمان بروز بحران نیز برای رسیدن به موفقیت در چنین شرایطی یک عامل کلیدی محسوب میشود.
دو اقدام کلیدی دی.اچ.ال برای حمایت از کارکنان خود در سایت برگامو، میتواند برای هر شرکتی سرمشق مدیریت نیروی انسانی در شرایط بحرانی باشد. اقدامات حمایتی دی.اچ.ال در این دوران بر دو پایه اصلی اطلاعرسانی و نیز آموزش و مشاوره استوار بود که در ادامه به بررسی هر دو مورد می پردازیم.
اطلاعرسانی
وقتی شرایط محیط بحرانی میشود؛ به طور طبیعی فعالیتهای کسب و کار از حالت عادی خود خارج می شود و چه بسا مدیران برای حفظ کارایی و پایداری عملیات بنگاه ناچار شوند تا به طور مستمر تصمیمات جدیدی مبنی بر تغییر رویههای عملیاتی اتخاذ و در سیستم اعمال کنند.
کاهش سطح تسلط و اطلاع کارکنان نسبت به شرایط محیطی و تغییرات متعدد و پیاپی که در روند کار اعمال میشود؛ میتواند سطح استرس کارکنان را به شدت افزایش داده و موجب افت جدی کارایی آنها شود.
اولین کارکرد کلیدی اطلاعرسانی این است که با روشن ساختن روند پیشرفت کار، موانع و راهحلها، ذهن کارکنان را از تاریکی بیرون میآورد و احساس تسلط نسبت به شرایط را در آنها زنده میکند و به این ترتیب، موجب کاهش سطح استرس و سایر هیجانات منفی در آنها میشود.
اما این اطلاعرسانی کارکرد دیگری هم دارد. اطلاعرسانی مستمر، به خصوص در مورد نتیجه و دستاوردهای کار، بخشی از پاداش و جبران خدمات کارکنان در شرایط بحرانی محسوب میشود.
تنها پرداخت بیشتر نمیتواند جبران کننده کار در شرایط فوقالعاده و تهدیدآمیز و تحمل ساعتهای متمادی دوری از خانواده و تحمل استرسهای فراوان باشد. اگر کارکنان بدانند آنچه با همکاری یکدیگر و در قالب پیشبرد عملیات بنگاه انجام میدهند؛ چگونه زندگی دیگران را نجات میدهد یا موجب ارتقای کیفیت آن میشود، این تلاشها و تحمل سختیها در چشمشان معنایی تازه خواهد داشت و احساس خوب ناشی از درک معنای فعالیت و تلاششان، کمک میکند تا شرایط دشوار را بهتر تحمل کنند.
آموزش و مشاوره
به طور طبیعی کارکنان در طول کارراهه شغلی خود، آموزشهای گوناگونی در زمینه مهارتهای شغلی و رفتاری مورد نیازشان را دریافت میکنند؛ ولی در شرایط بحرانی به دو دلیل نیازمند دریافت آموزش و مشاورههای ویژه هستند. اول: ممکن است مهارتهای حرفهای و تواناییهای حل مسئله کارکنان برای اصلاح رویههای شغلیشان در شرایط فوقالعاده کافی باشد؛ اما حتی در این صورت نیز، با توجه به لزوم ایجاد سازگاری حداکثری در حداقل زمان ممکن، استفاده از مشاوران خبره و برگزاری جلسات هماندیشی و تبادل تجربه گروهی و ارائه آموزشهای تکمیلی یک ضرورت اجتنابناپذیر است. دوم: به جز سازگار کردن رویههای شغلی با شرایط جدید، کارکنان نیاز به حمایت و پشتیبانی روانی برای غلبه بر هیجانات منفی ناشی از آثار مستقیم و غیرمستقیم بحران بر روند کار و زندگی خود دارند. آموزش ارتقای مهارتهای شخصی و مشاورههای روانشناسی فردی و شغلی، میتوانند در این زمینه بسیار موثر باشند.
دی.اچ.ال در طول مدت بحران در سایت برگامو از امکانات ارتباطات راه دور و سیستمهای آموزش الکترونیکی برای پاسخگویی به این بخش از نیاز کارکنان خود استفاده کرد. این الگو دسترسی کارکنان به خدمات آموزشی و مشاوره را آسانتر، بهای آن را کمتر و استفاده از آن را در شرایطی که به دلیل بروز اپیدمی، جمع کردن کارکنان زیر یک سقف میتواند خطرناک باشد، ایمنتر میکند.