کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نوآوری تلفیقی در بی‌پست

29 آبان 1399 ساعت 10:42

مدیران بی‌پست، به موازات توسعه پلتفرم تجارت ‌الکترونیکی، زیرساخت‌های هوشمند و کارآمدی را در بخش سفارش‌گردانی ایجاد کرده‌اند.استفاده از ربات‌ها در فرآیند سفارش‌گردانی یکی از مراکز بی پست سبب شده تا ظرفیت انبارش کالا در این انبار، تا شش برابر نسبت به انبارهای سنتی افزایش یابد.


شخصی‌سازی خدمات پست لجستیک و افزایش انعطاف‌پذیری آن‌ها و هم‌چنین ارتقای سرعت و کارایی در سفارش‌گردانی، از جمله موضوعاتی است که پیش از این در پست نوین بارها در مورد آن صحبت کرده ایم. اما باید در نظر داشت رسیدن به سطح مطلوبی از انعطاف‌پذیری، کارایی و سرعت در اجرای عملیات لجستیک، نیازمند تلفیق هوشمندانه نیروی انسانی آموزش‌دیده و فناوری هوشمند است.
آن‌چه در این یادداشت بررسی می‌کنیم نمونه‌ای چشم‌گیر و منحصر به فرد از موفقیت در چنین تلفیقی، برای ایجاد یک مرکز سفارش‌گردانی است.

پیش از این در پست نوین در مورد طرح جدید بی‌پست (BPost) برای حمایت از کسب‌ و کارهای کوچک و متوسط، در قالب تاسیس یک پلتفرم تجارت ‌الکترونیکی جامع صحبت کردیم. واقعیت این است که چنین پلتفرمی تنها «نوک کوه یخ» در یک اکوسیستم پیچیده است. برای اینکه فعالان کوچک مقیاس تجارت‌الکترونیکی قادر باشند نیازهای خود در زمینه پست لجستیک را با سرعت و دقت و قیمت مطلوب برآورده سازند؛ در پشت صحنه نیازمند زیرساخت‌های نوآورانه بسیار قدرتمندی هستیم.
مدیران بی‌پست با درک این نکته، به موازات توسعه پلتفرم تجارت ‌الکترونیکی متناسب با نیازها و امکانات کسب و کارهای خرده‌پای فعال در تجارت ‌الکترونیکی، زیرساخت‌های هوشمند و کارآمدی را نیز در زنجیرۀ ارزش خدمات پست لجستیک و به ویژه در بخش سفارش‌گردانی ایجاد کرده‌اند.
مرکز سفارش‌گردانی شرکت اکتیو انتز (شاخه‌ای از شرکت بی‌پست در هلند) واقع در شهر روزندال، نمونه‌ای منحصر به فرد از تلفیق ظرفیت‌ها و امکانات انسان و ماشین برای ارتقای ظرفیت و کارآیی فرآیند سفارش‌گردانی است.
در هاب سفارش‌گردانی اکتیو انتز در روزندال، فرآیندهای انبارش، برداشت سفارش و تجزیه مرسولات به صورت تمام اتوماتیک صورت می‌گیرد؛ در حالی که انجام سایر بخش‌های فرآیند سفارش‌گردانی و به ویژه پردازش مرسولات بازگشتی، بر عهده نیروی انسانی است.
دکر، عضو موظف هیات مدیره اکتیو انتز، در این زمینه می‌گوید: "تلفیق نظام مکانیزه با شبکۀ نیروی کار انسانی در مرکز سفارش‌گردانی روزندال، باعث ارتقای کارایی و کیفیت خدمات و ایجاد یک محیط کاری خوشایند برای کارکنان اکتیو انتز شده است. چنین تشکیلاتی در مقیاس جهانی کاملا بی‌نظیر است."
یک مجموعه هماهنگ از 65 ربات متحرک خودمختار (AMRs)، سیستمی که در مورد ارزش و اهمیت آن در فرآیندهای تجزیه و سفارش‌گردانی پس از این بیشتر خواهید شنید، جعبه‌های خالی را به کارکنان مرکز سفارش‌گردانی می‌دهند تا آن‌ها بتوانند کالاهایی را که از ربات‌های دیگر، تحویل گرفته‌اند درون آن‌ها قرار دهند.
سپس ربات‌ها جعبه‌های حاوی سفارش‌های مشتریان را به سمت ماشین بسته‌بندی می‌برند و پس از لاک و مهر شدن و وزن‌کشی مرسوله، باز هم این ربات‌ها هستند که وظیفه تجزیه سفارش‌ها را بر عهده دارند.

کارتن‌های مورد استفاده در بسته‌بندی، در سایزهای متنوعی برش خورده و آماده می‌شوند تا هر سفارش در کوچک‌ترین بسته‌بندی ممکن قرار بگیرد و به این ترتیب کمترین فضای از دست ‌رفته را در ناوگان حمل شاهد باشیم. دستیابی به سرعت و کارایی حداکثری در انتخاب سایز بسته‌بندی متناسب با محصول ارسالی، یکی از دستاوردهای کاربرد این نوع ربات‌ها در بخش برداشت سفارش مراکز سفارش‌گردانی است.
40 ربات از مجموع 63 ربات مورد استفاده در مرکز سفارش‌گردانی اکتیو انتز در روزندال، مسئول انبارش و برداشت سفارش هستند. استفاده از ربات‌ها در فرآیند سفارش‌گردانی سبب شده تا ظرفیت انبارش کالا، در این انبار، تا شش برابر نسبت به انبارهای سنتی افزایش یابد.
این موضوع به ویژه با توجه به گرایشی که صنعت پست لجستیک به استفاده از شبکه‌های مویرگی مراکز سفارش‌گردانی کوچک و شبکه‌های هاب و اسپوک مینیاتوری در شهرهای بزرگ، برای ارتقای سرعت پردازش و تحویل سفارش‌ها پیدا کرده است، حایز اهمیت بسیار زیادی است و به طور مشخص در ایران، با توجه به قیمت بسیار بالای زمین در شهرهای بزرگ، شاید توجیه اقتصادی مناسبی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های پست لجستیک در انتقال و توسعه این بخش از فناوری رباتیک فراهم کند.
دستگاه لاک و مهر مرسولات با یک پرینتر مناسب برای چاپ روی بسته‌ها  به صورت یکپارچه و به طور اختصاصی برای شرکت بی‌پست طراحی و ساخته شده‌ است.
جین لاهه یکی دیگر از اعضای هیات مدیره اکتیو انتز در این زمینه می‌گوید: "با استفاده از این ماشین حتی فعالان کوچک و خرده‌پای تجارت الکترونیکی نیز می‌توانند بسته‌بندی‌های اختصاصی‌سازی شده خود را داشته باشند و فراتر از آن، بسته‌بندی‌ها حتی می‌توانند بر اساس ترجیحات و ملاحظات مصرف‌کننده نهایی نیز شخصی‌سازی شوند."
به علاوه فعالان کلان‌مقیاس تجارت الکترونیکی نیز دیگر ناگزیر از چاپ و تحویل حجم انبوهی از بسته‌بندی‌های اختصاصی خود به مراکز سفارش‌گردانی نیستند. این موضوع، کاهش هزینه‌ها، استفاده بهینه از فضای انبار و کاهش ردپای کربنی تجارت ‌الکترونیکی را در پی دارد.
بی‌پست خود را متعهد می‌داند که به عنوان پیشرو در ارائه خدمات پست لجستیک به فعالان تجارت الکترونیکی بلژیک و یکی از شرکت‌های پیشتاز و نوآور پست لجستیک اروپا، الگوی موفق به ‌کار‌ گرفته شده در مرکز سفارش‌گردانی اکتیو انتز در روزندال هلند را، برای پاسخ‌گویی هر چه بهتر به نیازهای مشتریان خود، در سایر مراکز خود در اروپا نیز پیاده‌سازی کند و در این چارچوب در بهار 2021، شاهد پیاده‌سازی این سیستم در یکی دیگر از هاب‌های بی‌پست، واقع در شهر بوم، جایی میان انتورپ و میشلن خواهیم‌ بود. 
 
 
 


کد مطلب: 232

آدرس مطلب :
http://www.postenovin.ir/report/232/نوآوری-تلفیقی-بی-پست

پست نوین
  http://www.postenovin.ir