تاریخ انتشارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۴
کد مطلب : ۲۳۱
۰
plusresetminus
آپولو یک نظام مدیریت هوشمند شبکه لجستیک است که به مجموعه بازیگران زنجیره تامین اجازه می‌دهد به صورت مستقل، اما با تکیه بر امکانات شبکه‌ای یکپارچه، عملیات خود را بهینه‌سازی کنند.
علی بابا پشت مرزهای ایران آپولو هوا می‌کند
شبکه لجستیک هوشمند سینیائو، بازوی لجستیکی علی‌بابا، غول تجارت ‌الکترونیکی، اعلام کرد فناوری مدیریت هوشمند لجستیک اختصاصی خود، موسوم به آپولو را، در یازده کشور آسیایی عملیاتی کرده است.
تخمین زده می‌شود با عملیاتی شدن این سیستم مدیریت هوشمند لجستیکی، ظرفیت پیک شبکه لجستیک سینیائو تا ده برابر افزایش یابد.
بنا بر اعلام علی‌بابا، 11 کشوری که سینیائو در آن دسترسی به فناوری مدیریت لجستیک آپولو را برای کلیه شرکای علی‌بابا در حوزه‌های لجستیک و تجارت الکترونیکی فراهم کرده ‌است عبارتند از:
اندونزی، مالزی، سنگاپور، ویتنام، تایلند، فیلیپین، نپال، میانمار، بنگلادش، سریلانکا و در نهایت پاکستان در همسایگی ایران!
به
این ترتیب علی‌بابا-سینیائو، یک شبکه لجستیک هوشمند را با میلیون‌ها کاربر، که دامنه فعالیت آن از تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان محصولات تا ارائه‌دهندگان خدمات گام آخر تحویل گسترده است، در قالب یک پلتفرم هوشمند مبتنی بر پردازش ابری، در مجموعه این کشورها یکپارچه ساخته ‌است.
آپولو یک نظام مدیریت هوشمند شبکه لجستیک است که به مجموعه بازیگران زنجیره تامین اجازه می‌دهد به صورت مستقل، اما با تکیه بر امکانات شبکه‌ای یکپارچه، عملیات خود را بهینه‌سازی کنند.

آپولو علاوه بر تعریف امکانات نوین برای بهینه‌سازی عملیات زنجیره تامین، از برنامه‌ریزی تولید تا قیمت‌گذاری و حمل و تحویل، استانداردهایی را در بخش‌های متعدد و متنوع زنجیره تامین علی‌بابا و شرکایش اعمال می‌کند که موجب ارتقای قابلیت اتکای زنجیره و خدمات لجستیکی آن شده و انعطاف‌پذیری دسترسی کاربران به SLAهای متناسب با نیازها و اولویت‌های آنان را نیز افزایش می‌دهد.

هسته مرکزی آپولو پردازش و مدیریت اطلاعات و عملیات بخش‌های مختلف زنجیرۀ تامین در شبکه علی‌بابا را به گونه‌ای بهینه‌سازی می‌کند که پاسخگوی تغییر نیازها، ملاحظات و اولویت‌های کسب و کارهای عضو شبکه در مواجهه با تحولات محیطی باشد.

به گفته مدیران سینیائو، پلتفرم آپولو ظرف شش‌ ماه و توسط تیمی متشکل از 600 برنامه‌نویس و مهندس توسعه داده شده و در شبکه کسب و کارهای علی‌بابا و شرکایش پیاده‌سازی شده است.
هسته مرکزی آپولو مبتنی بر فناوری‌های هوش مصنوعی و پردازش کلان داده است و می‌تواند
بر حسب موقعیت جغرافیایی یک محموله، فاصله آن تا مقصد و هم‌چنین ملاحظات هزینه‌ای سفارش‌دهنده خدمات لجستیک و سطح کارایی شرکای علی‌بابا در شبکه، عملیات لجستیکی را برای رسیدن به بهترین قیمت، زمان‌بندی و بهینه‌سازی کند.
علی‌بابا مدعی است با عملیاتی شدن کامل آپولو، با استفاه از فناوری‌های تقسیم هوشمند سفارش‌ها، مسیریابی بهینه و قیمت‌گذاری هوشمند خدمات در این سیستم، دقت زمانی تحویل مرسوله‌های لجستیکی در شبکه علی‌بابا تا 50 درصد افزایش و میانگین هزینه‌های لجستیکی هر مرسوله در شبکه 10 درصد کاهش می‌یابد.
 مدیر پروژه آپولو می‌گوید:"جنوب شرقی آسیا بازاری بسیار پویا و میزبان تعداد زیادی از بازیگران صنعت پست لجستیک و تجارت الکترونیکی است؛ ولی برای رقابت‌پذیر ماندن در مقیاس جهانی، کیفیت عمومی تجربه کاربران این صنعت در بازار مذکور نیازمند ارتقای جدی است."
علی‌بابا قصد دارد با دیجیتالی کردن صنعت و به روزرسانی فناوری لجستیک و زیرساخت‌ها در این بازار، شرکای خود در
این منطقه را برای پاسخ‌گویی مناسب به تقاضای در حال رشد بازار آماده کند.

شبکه‌سازی علی‌بابا در صنعت پست لجستیک و تجارت الکترونیکی به پشت مرزهای ایران رسیده ‌است! همه می‌دانیم که بازدهی بخش‌های دانش‌بنیان در هر صنعت به شدت نسبت به مقیاس حساس است و این موضوع رقابت بازیگران منطقه‌ای و محلی با بازیگران جهانی و کلان مقیاس را در حوزه‌های دانش‌بنیان، اگر نگوییم غیرممکن، لااقل بسیار دشوار می‌کند.
بروز این تحولات در صنعت پست لجستیک منطقه، دو سوال بسیار جدی را در برابر فعالان صنعت پست لجستیک و تجارت الکترونیکی ایران قرار می‌دهد:
اول: با رفع یا کاهش تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و باز شدن پای بازیگران بین‌المللی صنعت پست لجستیک به بازار کشور، چه سرنوشتی در انتظار فعالان پست لجستیک و تجارت‌ الکترونیکی ایران است؟
دوم: چه الگوهایی از شبکه‌سازی می‌تواند نقشی ارزش‌آفرین و رقابت‌پذیر برای فعالان بخش‌های دانش‌بنیان صنعت لجستیک و تجارت‌الکترونیکی کشور، در بازار گشوده شده بر بازیگران بین‌المللی در فردای پس از تحریم را تضمین کند؟
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما