تجارت الکترونیک فرامرزی، تا مدتها از نبود مداخلات و تعرفهگذاری جدی دولتها بهرهمند بود و بهخصوص بر روی شبکه پست لجستیک اپراتورهای رسمی پست، توجیه اقتصادی بسیار قدرتمندی برای خریدهای الکترونیکی فرامرزی، از کشورهای در حال توسعه و چین، برای بازار کشورهای بهرهمند و توسعهیافته فراهم میکرد. چنان که پیش از این نیز در پست نوین به آن پرداختهایم؛ حتی برخی از صاحبنظران صنعت، وجود این مزیت اقتصادی را یکی از اهرمهای رشد چشمگیر آمازون در سالهای اولیه فعالیتاش به عنوان یک سیستم خردهفروشی الکترونیکی جامع و فراگیر به حساب میآورند.
این شرایط اما در حال تغییر است. تقویت رویکرد حمایتی در اقتصاد سیاسی کشورها و شکلگیری موانع تعرفهای و غیرتعرفهای، که علاوه بر اثرات مالی مستقیم، موجب پیچیدگی و دشواری خرید الکترونیکی از بازارهای فرامرزی میشوند این بازار را به شدت مورد تهدید قرار داده است.
بریتانیا، به عنوان یکی از بزرگترین و با ثباتترین اقتصادهای اروپایی، در سالهای اخیر یکی از قطبهای تجارت الکترونیکی قاره سبز بوده است و حجم بازار خردهفروشی الکترونیکی آن (شامل بازار داخلی و خارجی) ظرف ده سال گذشته حدود سه برابر شده است.
اما به نظر میرسد این شرایط خوب با رسیدن به موعد عملیاتی شدن برگزیت در معرض تهدیدهای بسیار جدی قرار گرفته است.
در پاسخ به این تهدیدها، یکی از مهمترین شرکتهای فعال در زمینۀ ارائه خدمات پست لجستیک به خردهفروشان تجارت الکترونیکی در اروپا و به ویژه انگلستان، یعنی دلیوری گروپ، با همراهی متخصصان حوزههای فناوری اطلاعات و خدمات گام آخر تحویل شرکت پارسل مانکی گروپ، یک پلتفرم تازه برای فعالان کوچکمقیاس تجارت الکترونیکی و مشتریان آنها ایجاد کرده است تا بتوانند پس از برقراری محدودیتهای ناشی از اجرایی شدن برگزیت نیز، بدون محدودیت و نگرانی و با سهولت و سادگی از مواهب تجارت در شرق و غرب «دریای شمال» بهرهمند باشند.
اساس کار این پلتفرم تجارت فرامرزی، درست مانند نمونه مشابه دیگری که پیش از این در پست نوین به بررسی آن پرداخته بودیم؛ یکپارچهسازی اجزا و مراحل گوناگون در یک نرمافزار ابری، با هدف سادهسازی مدیریت و نظارت فرآیند برای مشتریان است.
این پلتفرم جدید که ایترک نام دارد یک راهکار یکپارچه سراسری است که لجستیک مرسولات تجارت الکترونیکی را ساده و ارزانقیمت میکند.
استیو استوک، مدیرعامل دلیوری گروپ در این مورد می گوید: "هدف ما بهرهمند ساختن فروشندگان کوچک و محلی در سراسر اروپا، به ویژه در بریتانیا، از امکانات نهفته در بازار رو به رشد تجارت الکترونیکی فرامرزی بوده و به این منظور تلاش کردهایم تا فرآیندهای پیچیده و زمانبر لجستیک فرامرزی بین بریتانیا و سایر کشورهای اتحادیه اروپا، به ویژه پس از عملیاتی شدن برگزیت را، تا حد ممکن سریع و آسان کنیم."
راهکار ایترک شامل تمام مراحل لجستیک مورد نیاز تجارت الکترونیکی فرامرزی از جمله: قبول، تمبرزنی، تسویه گمرکی، تجزیه و در نهایت تزریق مرسوله به شبکه مناسب برای اجرای عملیات گام آخر تحویل است.
ناو رامیا، مدیر عامل پارسل مانکی، در این زمینه میگوید: "در بازار پست لجستیک مرسولات تجارت الکترونیکی، قیمت دیگر تنها عامل تعیینکننده بازار برای جلب مشتریان تازه و حفظ آنان نیست.
امکان انتخابهای متنوع در کنار سادگی فرآیند و کیفیت خدمات، اگر نه بیشتر از قیمت، حداقل به اندازه هزینه، بر تصمیمگیری مشتریان کنونی خدمات پست لجستیک فرامرزی در تجارت الکترونیکی تاثیرگذار است."
ایترک میکوشد پلتفرمی یکپارچه در نقش یک 3PL فرامرزی باشد که ضمن حفظ سهولت و سادگی فرآیندها، به مشتریان امکان انتخاب خدمات متناسب با شرایط و اولویتهای آنان را بدهد و شفافیت و مشاهدهپذیری فرآیند پست لجستیک مرسولات را، چه برای مشتریان این خدمات، که فعالان خردهفروشی تجارت الکترونیکی هستند و چه برای دریافتکنندگان مرسولات، به سادگی، با دقت و قابلیت اطمینان بالا و هزینه اندک فراهم آورد.
ایترک در راستای رویکرد یکپارچهسازی حداکثری، در حال حاضر امکانات تبادل دیتا با نرمافزارهایی مانند متاپک، کانسیجر و لین ورکز را فراهم کرده و به نظر میرسد پس از این نیز، سیاست اصولی این کسب و کار، تلاش برای ادغام و اتصال عملیاتی با فعالان خرد و کلان بازار پست لجستیک در سراسر قاره اروپا، با تاکید بر یکپارچهسازی مدیریت و پاسخگویی فرآیند لجستیک مرسولات بر بستر یک نرمافزار ابری واحد باشد.