تاریخ انتشارجمعه ۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
کد مطلب : ۲۲۸
۰
plusresetminus
سرویس وب‌شاپ بر اساس این نگاه ایجاد شده است که تجارت الکترونیکی نباید کسب و کارهای محلی را به نفع تولیدکنندگان بزرگ از بازار خارج کند؛ بلکه باید به آن‌ها کمک کند تا کسب ‌و کار خود را توسعه دهند.
«بی‌پست»، در خدمت توسعۀ کسب ‌و کارهای محلی

اس.ام.ای. وب‌شاپ، ابتکار تازۀ بی‌پست گروپ، اپراتور مسلط بر بازار پست بلژیک، یکی از نمونه‌های درخشان هم‌ راستا کردن مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها با راهبردهای تجاری و توسعۀ کسب و کار است. اس.ام.ایی وب‌شاپ برندۀ جایزۀ بهترین نوآوری در توسعۀ کسب ‌و کار در سری جایزه‌های نوآوری صنعت پست 2020 است و پست نوین در این یادداشت آن را بررسی می‌کند.
جین پل ون آورمیت، مدیرعامل گروه بی‌پست، می‌گوید: با بروز بحران اپیدمی کرونا در بلژیک و وضع محدودیت‌های اجتماعی برای مهار این بحران، کسب ‌و کارهای خرده‌فروشی الکترونیکی بیش از هر زمان رونق گرفتند و به ‌تبع آن، فعالیت‌های گروه بی‌پست در ارائه خدمات پست لجستیک برای پشتیبانی از نیازها و پاسخ‌گویی به تقاضای فروشندگان و مردم به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است.
بی‌پست در طول این دوره به رکورد جابه‌جایی 500 هزار بسته از سفارش‌های خرده‌فروشی الکترونیکی در روز نیز رسیده است و بنا به نظرسنجی‌های انجام‌ شده، 15 درصد از کسانی که از این خدمات استفاده کرده‌اند، می‌گویند پس از پایان بحران اپیدمی کرونا نیز بیشتر از گذشته از نظام خرده‌فروشی الکترونیکی برای تأمین مایحتاج خود استفاده خواهند کرد.
 اما بی‌پست دامنۀ فعالیت خود را محدود به این سطح نمی‌داند و می‌خواهد که کسب‌ و کارهای کوچک و محلی نیز بتوانند از فضا و فرصت توسعۀ تجارت الکترونیکی برای حفظ و توسعۀ تجارت خود استفاده کنند.
سرویس وب‌شاپ بر اساس همین نگاه ایجاد شده است که تجارت الکترونیکی نباید تولید کنندگان و فروشندگان محلی را به نفع تولیدکنندگان بزرگ از بازار خارج کند؛ بلکه برعکس، باید به آن‌ها کمک کند تا ظرفیت‌ها و خدمات خود را به ‌صورت کارآمدی در مقیاسی
وسیع‌تر به کار گیرند و کسب ‌و کار خود را توسعه دهند.

 وب‌شاپ گروه بی‌پست، یک پلتفرم برای ساخت فروشگاه‌های برخط (آنلاین) است که امکانات درخور توجهی را برای راه‌اندازی و ادارۀ یک کسب ‌و کار کوچک مبتنی بر خرده‌فروشی الکترونیکی در اختیار مالکان کسب‌ و کارهای کوچک و متوسط قرار می‌دهد.
با استفاده از وب‌شاپ گروه بی‌پست، مالک یک کسب ‌و کار کوچک محلی فقط کمتر از 30 دقیقه برای ساختن یک صفحۀ وب فروشگاهی زمان احتیاج دارد و بی‌پست خدمات پرداخت برخط و پشتیبانی لجستیک و مشاورۀ فروش برخط  را نیز برای استفاده‌‌کنندگان از این پلتفرم تأمین می‌کند.
در شرایطی که همۀ کشورها آسیب‌های جدی از بروز بحران کرونا به‌ ویژه در بخش خرده‌فروشی و کسب‌ و کارهای محلی متحمل شده‌اند، سرویس‌هایی مانند وب‌شاپ گروه بی‌پست تحمل فشارهای اقتصادی دوران کرونا را به ‌خصوص برای مالکان کسب ‌و کارهای کوچک محلی بسیار آسان‌تر می‌کنند؛ و به این ترتیب، دست دولت‌ها را برای اعمال مقررات و محدودیت‌های اجتماعی بیشتر باز می‌گذارند.
در کشورهایی که بحران اشتغال، رکود و ناکارآمدی بازار رسمی کار، در کنار مشکلات و محدودیت‌های ناشی از کرونا، باعث وارد شدن فشار مضاعفی بر طبقات کمتر برخوردار جامعه شده است، راه‌حل‌هایی مانند وب‌شاپ یک استفادۀ مضاعف از فرصت‌های نهفته در تهدید کرونا محسوب می‌شود.
توسعۀ دامنۀ خدمات چنین پلتفرم‌هایی با امکانات و پشتیبانی‌هایی نظیر مدیریت مالی، آموزش‌های فنی، لجستیک زنجیرۀ تأمین و ارائه خدمات بازاریابی محتوا در کشورهایی مانند ایران که زیرساخت‌های فضای کسب‌ و کارشان کمتر توسعه‌یافته هستند، به افزایش ضریب موفقیت چنین تلاش‌هایی کمک می‌کند.
کسب‌ و کارهای کوچک و متوسط مبتنی بر نیروی کار (labor intensive) ستون فقرات رفاه و ثبات اقتصادی طبقات متوسط و کمتر برخوردار جامعه محسوب می‌شوند و در عین ‌حال، می‌توانند تقاضا برای تولیدات و خدمات صنایع بالادستی در زنجیرۀ ارزش اقتصاد کشور را نیز تقویت کنند، نقش نوآوری و خلاقیت را در تولید ارزش‌افزوده بالا ببرند و به شکل‌گیری نظام اقتصادی پویاتر و تاب‌آورتر منجر شوند.
سؤال کلیدی اینجاست که در کشور ما، کدام گلوگاه‌ها مانع توسعۀ الگوهایی از این ‌دست می‌شوند؟
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما