به گفته منابع آگاه، شرکت آمازون اقداماتی را برای برگرداندن فعالیتهای تجاری خود به سطح قبل از همهگیری آغاز کرده است و از جمله آنها برنامهریزی برای برگزاری روز فروش ویژه یا پرایمدی(Prime Day) در پاییز است که شامل انتقال بدون محدودیت کالاهای غیرضروری به انبارها میشود.
این اقدام بزرگترین شرکت خردهفروشی آنلاین در جهان، به تامینکنندگان اجازه میدهد تا طیف متنوعتری از محصولات خود را به نقاط مختلف ارسال کنند. این مسئله نشان میدهد که آمازون در شرایطی قرار دارد که سفارشات را با سرعت بیشتری در انبارها پردازش کند و برای نگهداری اقلام بیشتر داخل انبارهای خود، آمادگی دارد.
به گفته این افراد، با وجود حرکت آمازون به سمت انتخاب گستردهتر محصولات و تحویل فوریتر، این شرکت شاید نتواند به سرعت خارقالعاده خود در تحویل کالا بازگردد.
آمازون در تلاش برای پاسخ به تقاضای فزاینده ناشی از همهگیری ویروس کرونا، اقدامات خود برای بازگشت به حالت عادی را آغاز کرده است تا سرعت پردازش سفارشات و تحویل کالا به همان سطحی برسد که مردم به آن عادت کرده بودهاند.
این شرکت همچنین تصمیم گرفته است تا رخداد سالانه پرایمدی خود را در ماه سپتامبر برگزار کند. این فروش ویژه دو روزه که شامل تخفیفات گسترده میشود، معمولا در ماه جولای برگزار میشد.
اما بیشتر به نظرمیرسد که مشکلات انبارهای آمازون به دلیل افزایش تقاضا باعث شده است تا این فروش ویژه به تعویق افتد.
آمازون در طی روزهای همهگیری رقابت فشردهای را تجربه کرده است. در حالیکه درآمد آن در سه ماهه اول امسال به دلیل افزایش تقاضا، روند صعودی داشت اما در عین حال افزایش هزینهها در قالب استخدام نیروهای جدید، دستمزد کار در شرایط خطرناک و هزینه های حمل و نقل، این افزایش درآمد را کاهش داد. سود خالص شرکت در مقایسه با سال قبل تا 29 درصد کاهش یافته و شرکت نتوانسته است به اهداف درآمدی خود دست یابد.
در مقابل، شرکت والمارت درآمد خود را 4 درصد افزایش داده و در عین حال میزان فروش آنلاین خود را هم 74 درصد بیشتر کرده است. یک مزیت والمارت آن بود که در فروشگاههای خود این امکان را فراهم کرد تا کالاهایی که بصورت آنلاین سفارش داده شده اند، توسط مشتریان و در خودروهای آنان تحویل گرفته شود؛ یک روش ارزانتر برای تحویل سفارشات در مقایسه با روش آمازون.
به گفته این افراد، آمازون به طرفهای ثالث فروشنده کالاهای نامرتبط با ویروس کرونا امکان داده است تا کالاهای داخل انبار خود را بدون هیچ محدودیتی به انبارهای این شرکت منتقل کنند.
در ماه مارس آمازون تصمیم گرفت تا کالاهایی را که مصرف آنها در دوران شیوع کرونا ضروری تشخیص داده میشوند، مثل محصولات پاک کننده، محصولات بهداشتی و غذاهای ماندگار را در اولویت قرار دهد. همچنین آمازون سفارش تحویل کالاهای فروشندگانی را که با نیازهای خرید مصرفکنندگان در دوران همهگیری همخوانی نداشتند، نمی پذیرفت.
بر اساس گزارش های قبلی وال استریت ژورنال، آمازون به فروشندگان خود اجازه داده است تا کالاهایی را به انبارهای این شرکت منتقل کنند، اما محدودیت هایی را برای این کار تعیین کرده بود. این محدودیت ها،به تازگی برداشته شده اند.