تاریخ انتشاردوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
کد مطلب : ۱۲۲
۲
plusresetminus
صندوق‌های پستی هوشمند چگونه از ما در برابر بحران‌های ویروسی محافظت می‌کنند؟

لاکرها علیه کرونا!

لاکرها، سال‌های زیادی است که در تعداد زیادی از کشورها، به عنوان یک ابزار تبادل مرسولات شناخته شده‌اند؛ در ایران اما استفاده از این سرویس هنوز چندان فراگیر نشده است. کرونا و نگرانی از تماس‌های فیزیکی، فرصتی را فراهم ساخته تا ما از نو، به کارکردهای استفاده از لاکرها نگاه کنیم.
لاکرها علیه کرونا!
 

 سجاد بخت استواری، مدیرعامل لاکپست 

دولت‌ها،مردم و شرکت‌ها، در سراسر جهان در حال تجربه پیامدهای سنگین پاندمی کرونا و جست و جوی راه حل‌هایی برای مقابله با آن هستند. بخشی از این راه حل‌ها مثل فاصله‌گذاری اجتماعی یا تلاش برای کشف واکسن در کوتاه مدت به کاهش و مهار این همه‌گیری کمک می‌کند. فعالان پستی نیز در جست و جوی راه حل‌های بلندمدت‌تری برای مواجهه با شرایط احتمالی طولانی شدن پاندمی‌هایی از این دست هستند.
آمادگی بازیگران صنعت پست، تنها به توانایی آن‌ها در عادی‌سازی یا تقویت فرآیندهای توزیع ایمن و به موقع مرسولات خلاصه نمی‌شود، بلکه استفاده هوشمندانه از تکنولوژی‌های نوین نیز بخشی از مزیت‌های این شرکت‌ها در مواجهه با بحران‌هایی نظیر کروناست؛ پدیده‌هایی که به نظر می‌رسد از این پس بیشتر دیده خواهند شد. 

فاصله‌، بی‌فاصله!
چندی پیش تصاویری از دفاتر پستی در فضای مجازی منتشر شد که افراد بسیاری بدون رعایت فاصله،برای دریافت خدمات ‌پستی در صف ایستاده بودند. اگر فرهنگ پستی در ایران قدرتمندتر بود، سیاست‌گذاران قبل از نیاز به سیم‌کارت‌های مورد نیاز، به تجهیز واحدها و فعالان پستی برای توزیع سیم‌کارت‌ها در شرایط بحران اندیشیده و مردم ناچار نبودند تا علی‌رغم آگاهی از پیامدهای پیش رو، ساعت‌ها در صف انتظار خدمات پستی بمانند.



 راه‌حل های تازه!
تحویل و ارسال مرسولات بدون تماس فیزیکی (Contact free delivery) از جمله سرویس‌هایی است که سال‌ها در کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرد.
شرکت‌های فعال پستی اعم از درون‌شهری و بین‌شهری این خدمت را در اولویت برنامه‌ریزی‌های راهبردی خود قرار دادند تا هرچه سریع‌تر بتوانند برای آن راهکار عملی انتخاب کنند. به بیان دیگر آن‌ها به نوآوری در سیستم محصول و فرآیندهای پیشین خود روی آورده‌اند.
فناوری‌های متعددی، طراحی و بازطراحی شدند و در قالب یک محصول یا سرویس ارزش افزوده، در دل عملیات پستی این شرکت‌ها جای گرفتند. برخی از آن‌ها از ربات‌ها استفاده کردند و برخی مرسولات را در لابی ساختمان‌ها رها کردند تا گیرنده بدون ارتباط نزدیک با پیک بتواند مرسوله را دریافت کند.
بیایید نگاهی به شرایط دفاتر پستی بیاندازیم:
مطابق تصویر زیر، راه‌های انتقال ویروس کاملا قابل کنترل نیستند و همه افراد حتی کارمندان باجه بسیار آسیب‌پذیر هستند. تنها راهکار مقابله با این وضعیت،
بکارگیری تکنولوژی‌های نوین در خدمت بشر است. فناوری‌های متعددی توسعه یافتند تا سطح رفاه افراد یک جامعه را بالا ببرند، در نتیجه باید از آن‌ها برای مقابله با مسائل پیش‌بینی نشده و یا خارج از کنترل بهره برد.



صندوق‌های پستی هوشمند؛
بازیگر تازه

یکی از فناوری‌های نوین در دنیا، توسعه شبکه‌ها و کانال‌های پستی اتوماتیک است. هدف از توسعه صندوق‌های پستی هوشمند، کاهش مراجعه به دفاتر پستی و کاهش زمان لازم برای دریافت خدمات پستی است. در این تکنولوژی، تمامی فرآیندهای ثبت سفارش از طریق اپلیکیشن و پیش از تحویل مرسوله انجام می‌شود؛ اما این‌بار مرسولات به باجه‌های پستی تحویل داده نمی‌شوند.
صندوق‌های هوشمند پستی به صورت گسترده در بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکا نصب شده‌اند تا افراد بدون نیاز به مراجعه به دفاتر پستی و یا انتظار برای دریافت مرسولات پستی خود، بتوانند تمامی این خدمات را به صورت هوشمند دریافت کنند.
تصور کنید باجه‌های پستی به باجه‌های 24 ساعته بدون کارمند تبدیل شوند؛ در این شرایط فرآیند سرویس‌دهی این صندوق‌ها به صورت زیر است:




این محصول نه تنها به فاصله‌گذاری اجتماعی کمک می‌کند، بلکه انتقال ویروس از طریق تنفس را به حداقل می‌رساند؛ به این دلیل که این صندو‌ق‌ها نیازی به ایستادن در صف و تماس نزدیک با کارمندان پستی ندارند.
یکی دیگر از مزیت‌های این صندوق‌ها، کاهش میزان ارسال‌ ناموفق مرسولات به مقصد است. در این سیستم، گیرندگان مرسولات، بدون نیاز به مراجعه به دفاتر پستی برای دریافت مرسولات مرجوعی خود، می‌توانند آن‌ها را از نزدیک‌ترین صندوق دریافت کنند.
این فناوری، اکنون به یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌های کنترل کرونا ویروس در دنیا تبدیل شده است و شرکت‌های پستی مطرح دنیا اکنون بیش از هر زمان دیگری روی توسعه  آن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

فناوری صندوق‌های هوشمند پستی در ایران
در حال حاضر، شرکت‌های مختلفی در بازار لاکرهای پستی حضور دارند، اما حجم بالای سرمایه‌گذاری مورد نیاز و تاییدیه‌های امنیتی لازم برای ارائه‌ سرویس‌های جذاب برای مشتریان، دو مانع اصلی توسعه این سامانه‌هاست. با این حال، در ایران نیز استفاده از فناوری‌های تازه در ارسال مرسولات اجتناب ناپذیر است. پدیده‌هایی مثل کرونا، فرصتی برای توسعه این کسب و کارها در زنجیره ارزش خدمات پستی است. 


درباره نویسنده:
سجاد بخت استواری، دانش آموخته مدیریت کسب و کار و مدیرعامل استارت‌آپ لاک‌پست است.

درباره کسب و کار:
لاک‌پست، استارت‌آپ ارائه ‌دهنده راهکارهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به شرکت‌های پستی کشور است. این استارت‌آپ فعالیت خود را از مهرماه سال ۹۶ با استقرار در شتاب‌دهنده نوین‌تک آغاز کرد و از ابتدای سال ۹۸ وارد بازار شد. اولین محصول لاک‌پست، با عنوان صندوق‌های هوشمند پستی، در دو مدل عمومی و خصوصی به بازار عرضه شده است. 

 

 

 

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما