کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

با وجود سودآوری 4.1 میلیارد دلاری در پاییز 2019:

XPO، آماده تغییرات اساسی می‌شود

17 بهمن 1398 ساعت 10:43

شرکت XPO، که مدت‌ها با تجربه یک رشد سریع، در حال تبدیل شدن به یکی از مهمترین اپراتورهای لجستیک در مقیاس جهانی بود، حالا در مسیری معکوس، به فکر واگذاری بخشی از کسب‌وکارهای خود است.


در پی تصمیم هیات مدیره XPO برای بازنگری در ساختار کسب‌وکار این شرکت، که به گفته سخنگویان بنگاه شامل واگذاری بخشی از کسب‌وکارهای زیرمجموعه و البته حفظ کسب‌وکار اصلی آن، در حوزه کامیون‌داری است، بازار سرمایه به این تصمیم واکنشی بسیار مثبت نشان داد و سهام XPO رشد قابل توجهی را پس از اعلام این موضوع تجربه کرد.
این شرکت برای این بازنگری ساختاری، گلدمن- ساکس و جی.پی.مورگان چیس را به‌عنوان مشاوران مالی و واچل، لیپتون و همچنین روزن اند کتز را به‌عنوان مشاوران حقوقی استخدام کرده است.


تغییر در عین سودآوری 
XPO اعلام کرده است که در حال حاضر هیچ برنامه زمانی مشخصی برای تکمیل این بازنگری در ساختار کسب‌وکار وجود ندارد و همچنین هیچ هدف‌گذاری معینی در مورد حذف و فروش بخش‌های مشخصی از شرکت در چارچوب این بازنگری، انجام نشده است.
بردلی ژاکوب، مدیر عامل XPO می‌گوید که بانک‌ها (گلدمن-ساکس و جی.پی.مورگان چیس) تعهد کرده‌اند که چهار دوره مزایده برای فروش برخی واحدهای این شرکت برگزار کنند. بخش‌های عرضه‌شده برای فروش عبارتند از: واحدهای حمل و نقل و مدیریت زنجیره تامین اروپایی XPO و همچنین مجموعه‌های مدیریت زنجیره تامین در قاره آمریکا و شرق آسیا و واحد حمل و نقل این مجموعه در آمریکای شمالی، به غیر از کسب‌وکار خرده‌بار فراپستی.
ژاکوب در این مصاحبه تاکید می‌کند که برگزاری این مزایده‌ها به معنای اصرار XPO به فروش تمام کسب‌وکارهای مورد اشاره نیست و حتی با توجه به پیشنهادهای دریافتی، ممکن است برای فروش هیچ‌کدام از آن‌ها هم اقدام نشود.
ژاکوب می‌افزاید که بعد از انجام این تغییرات او هم‌چنان مدیر عامل باقی خواهد ماند و هدف از این تغییرات، تبدیل XPO به یک شرکت حمل و نقل خرده‌بار فراپستی، با سرعت رشد زیاد و حجم عظیمی از نقدینگی است.
ژاکوب پیش از این مصاحبه نیز در اظهاراتی اشاره کرده بود که: «ارزش شرکت از زمان سرمایه‌گذاری قبلی در سال 2011 حدود 10 برابر شده است. با این حال هنوز سهام ما با قیمتی کمتر از کل ارزش زیرمجموعه‌ها و با اختلافی قابل توجه نسبت به شرکت‌های مشابه معامله می‌شود؛ به همین دلیل فکر می‌کنیم که زمان آن رسیده که انتخاب‌های راهبردی دیگری را هم برای حفاظت از ارزش دارایی سهام‌داران شرکت در نظر داشته باشیم؛ در حالی که همچنان نسبت به تعهدات خود در برابر کارمندان و مشتریان پای‌بند خواهیم ماند.»
 
این رویکرد تازه در واگذاری دارایی‌ها، دو سال پس از آن اتفاق می‌افتد که XPO اعلام کرد آماده است تا 8 میلیارد دلار دیگر در ادامه خریدهایی انجام دهد که این شرکت ظرف چندسال گذشته تحت رهبری آقای ژاکوب به انجام رسانده است و این خریدها، شامل طیف وسیعی از بنگاه‌ها در حوزه حمل و نقل، کامیون‌داری،گام آخر تحویل، مدیریت زنجیره تامین و انبارداری می‌شد. ژاکوب در فاصله سال‌های 2011 تا 2015 حدود 8 میلیارد دلار قرارداد خرید امضا کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به خرید سه میلیارد دلاری شرکت کامیون‌داری کانوی اشاره کرد که در سال 2015 انجام شد. XPO کانوی را در سال 2016 فروخت و از آن زمان تا به امروز شرکت تازه‌ای را تملک نکرده است.
 
در سال 2018، پس از انتشار گزارشی مربوط به شرط‌بندی بازار بر روی سقوط ارزش سهام این شرکت در معاملات فروش تعهدی (short sell)، ارزش سهام XPO در بازار اصلی نیز تضعیف شد و برنامه‌های آن برای تملک بنگاه‌ها و توسعه سازمانی، متوقف و به حاشیه رانده شد.
در سال گذشته، عملکرد مالی XPO، پس از آن‌که یک مشتری بزرگ (که به گفته یک منبع آگاه، آمازون بوده است) از یک تجارت حدود 600 میلیون دلاری با این شرکت انصراف داد، با افت چشم‌گیری مواجه شد. 
در پاییز سال 2019، XPO به چشم‌انداز درآمدی خود در این سال یک تعدیل منفی اعمال کرد که دلیل آن کند شدن رشد اقتصادی و روند تجارت در اقتصاد کلان جهانی عنوان شده است. براساس این تعدیل منفی، پیش‌بینی می‌شود که درآمد XPO در سال 2019، نسبت به سال قبل، در مجموع چیزی حدود 2.5 تا 4 درصد کاهش داشته باشد. درآمد گزارش شده این شرکت در فصل سوم سال 2019، حدود 4 میلیارد و 150 میلیون دلار بود؛ اما با توجه به بدبینی تحلیلگران بازار سهام نسبت به وضعیت سودآوری این شرکت، مدیران آن به برنامه‌های کنترل هزینه و توسعه کاربرد فناوری برای افزایش بهره‌وری روی آورده‌اند.
 
منبع: وال استریت ژورنال


کد مطلب: 98

آدرس مطلب :
http://www.postenovin.ir/news/98/xpo-آماده-تغییرات-اساسی-می-شود

پست نوین
  http://www.postenovin.ir