تاریخ انتشارچهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱
کد مطلب : ۹۰
۰
plusresetminus
رویه‌ها و راهبردهای جدید در عملکرد لجستیک شرکت­‌ها، همراه با نسل جدیدی از تکنولوژی لجستیک، روش شرکت­‌های پیشرو در مدیریت زنجیره تامین را به طرز چشمگیری تغییر خواهد داد.
عصر جدید لجستیک دیجیتال
اکنون، متخصصان حوزه لجستیک به طیف قدرتمندی از سلاح­‌های لجستک دیجیتال مجهزند که می‌­تواند به صورت استراتژیک برای ایجاد ارزش بیشتر و خلق سیستم‌های لجستیک مشتری محور ( که مزیت رقابت‌‌پذیری بلندمدت ایجاد می­‌کنند) به‌کار گرفته شود.
آن دسته از شرکت­‌ها که این چشم‌­انداز چالش برانگیز را تشخیص می­‌دهند و محتاطانه در تغییر فرآیندها و پشتیبانی از تکنولوژ‌ی­‌های لجستیک دیجیتال سرمایه‌­گذاری می‌کنند، مزایای بسیاری به دست خواهند آورد. شرکت‌هایی که درنگ کنند، در دو تا سه سال آینده خود را دچار ضعف جدی در رقابت خواهند دید، ضعفی که بزرگتر از آن است که به‌سادگی برطرف شود.
 
عصر تازه؛ الزامات تازه
ما در آستانه ورود به دوره‌­ای از تحولات پرسرعت و اساسی در عملیات و استراتژی لجستیک قرار داریم. در حالی که دهه 1990، شاهد پیشرفت­‌های سریعی در شایستگی‌­های لجستیک (logistic competencies) اغلب شرکت­‌ها بود.
برخی نیروهای موثر بر شرایط راهبردی محیط کسب و کار، به ویژه پتانسیل ایجاد ارتباطات و تعریف همکاری بر بستر اینترنت، در حال تغییر استراتژی­‌ها، فرآیندها و سیستم‌­های لجستیکی در کسب و کارهای گوناگون هستند. شرکت‌­هایی که از این پارادایم جدید استقبال کنند،؛ قادر خواهند بود تا  اولا میلیون‌ها دلار در هزینه‌‌های عملیاتی خود صرفه‌جویی کنند؛ در ثانی به یکپارچگی بهتری در زنجیره تامین دست یابند و سرانجام از طریق «آماده‌سازی سفارش» مشتری‌محور، قدرت بازار خود را افزایش دهند.
اینترنت با به اشتراک گذاشتن اطلاعات و ایجاد هماهنگی در عملیات لجستیکی، بین شرکای تجاری و ارائه‌دهندگان خدمات، ما را به سوی عصر جدیدی از افزایش چشمگیر سرعت زنجیره تامین و کاهش هزینه‌ها، هدایت می­‌کند.
فرصت‌­های تازه‌ای که در صنعت لجستیک، بر اثر این تحولات، خلق می‌­شوند، موجب استقبال
و علاقه روزافزون فعالان صنعت لجستیک و سایر بنگاه‌ها به رویکرد لجستیک دیجیتال و ترجیح دادن آن به خدمات لجستیک سنتی می‌شود.

لجستیک دیجیتال چه تفاوتی با لجستیک­ سنتی دارد؟ 
-در لجستیک دیجیتال، معماری فرآیندها، به شدت تحت تاثیر امکانات، ظرفیت‌ها و محدودیت‌های فناوری‌‌های نوین دیجیتالی است. لجستیک دیجیتال به انجام فرآیندهای قدیمی و استاندارد لجستیک سنتی، با استفاده از ابزارهای دیجیتالی جدید محدود نمی‌شود. لجستیک دیجیتال در استفاده از زیرساخت‌ها و ابزارها، در ارتباط با مشتریان و تامین‌کنندگان و در برنامه‌ریزی و بهینه‌سازی عملیات، با استفاده از امکانات نوین فناوری‌‌های دیجیتال، به دنبال طراحی فرآیندهایی کاراتر، اثربخشتر، سریع‌تر و انعطاف‌پذیرتر است.
-موتور محرکه لجستیک دیجیتال، نسل جدیدی از اپلیکشین­‌های لجستیک شرکتی مبتنی بر وب است که با اتکا به یک سیستم مرکزی اطلاعات لجستیکی و ایجاد یک میدان دید گسترده در سراسر فرآیندهای عملیاتی شرکت و زنجیره تامین آن، فرصت‌های جدیدی برای همکاری و بهینه­‌سازی ایجاد می‌کند.
-در لجستیک دیجیتال، نظام و فرآیندهای عملیاتی زنجیره تامین، پیوستگی محکمی با سیستم‌­های اصلی مدیریت انبارها، حمل و نقل و نیروی کار پیدا می­‌کنند و سبب شکل‌­گیری مدل­‌های فرآیندی جدید و تضمین سرآمدی در آماده‌­سازی سفارش‌ها می‌شوند.
- در حالی‌که فرآیندها در لجستیک سنتی از بلوک‌های عملیاتی نسبتا مستقلی تشکیل شده که تبادل اطلاعات و هماهنگی مستمری با یکدیگر ندارند؛ لجستیک دیجیتال، مرزهای تعریف کننده بلوک‌های عملیاتی و فرآیندی را می‌شکند و کل فرآیند و عملیات را بر اساس یک رویکرد سیستماتیک، مهندسی مجدد نموده و از امکانات بهینه‌سازی و انعطاف پذیری ناشی از آن، بهره برداری می‌کند. این امر نه تنها بر هزینه معادله ارزش اثر می­‌گذارد؛ بلکه زمینه  ایجاد یک لجستیک شخصی‌سازی‌شده و مشتری‌محور، با چرخه زمانی سریع­تر را فراهم می‌کند که منجر به ارتقای چشمگیر رضایت مشتریان، خواهد شد.
 
چارچوب‌‌های کلی لجستیک دیجیتال
 استفاده از لجستیک دیجیتال، طیفی از قابلیت­‌های شرکت‌ها را ارتقا خواهند داد. این پیشرفت، از سرآمدی کارکردی
آغاز می­‌شود؛ سپس به  ایجاد یک نظام مدیریت فراگیر لجستیک در شرکت منجر شده و در نهایت به یکپارچگی و همکاری در زنجیره تامین می­‌رسد که شرکت را در ردیف رهبران ارتقای کارایی زنجیره تامین قرار خواهد داد.
مرحله اول؛سرآمدی کارکردی: علیرغم تمایل و علاقه افراطی شرکت‌ها به حوزه  مدیریت یکپارچه لجستیک دیجیتال و انسجام زنجیره تامین، لجستیک دیجیتال باید بر پایه سرآمدی کارکردی بنیان گذاشته شود.
شرکت­‌هایی که به لجستیک دیجیتال روی می‌آورند دست کم در سه حوزه به سرآمدی عملکردی دست می­‌یابند:
- توزیع:  اتخاذ فرآیندهای بهبود­یافته در آماده­‌سازی سفارش و تکنولوژی نسل جدید سیستم مدیریت انبار بلادرنگ موجب کارایی چشمگیر فرآیند توزیع می‌شود.
-حمل و نقل: بسیاری از شرکت‌­ها، گرفتار فرآیندهای ناکارآمد حمل و نقل شده‌­اند و فاقد تکنولوژی لازم برای خودکار کردن آماده‌سازی بار، بهینه‌سازی نقل و انتقال محموله‌های ورودی و خروجی و مدیریت کارآمد ناوگان حمل هستند. در دنیایی که سرعت و دقت مورد نیاز برای فرآیندهای لجستیکی، هر روز بیش از دیروز افزایش می‌یابد، استفاده از سیستم‌های نوین دیجیتالی برای ارتقای علمکرد در فرآیند حمل و نقل، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.
- مدیریت نیروی کار و منابع: شرکت­‌های معدودی از فرصت­‌های افزایش بهره‌­وری و کیفیت نیروی کار و نیز بهبود روابط با کارکنان، از طریق راهکارهای پیشرفته مدیریت نیروی کار، استفاده می­‌کنند. این درحالی است که صنعت لجستیک بعنوان یک صنعت متکی به نیروی کار، فرصت‌های ارزشمندی جهت ارتقای بهره وری و خلق ارزش، از طریق بهبود عملکرد نیروی کار دارد.
 شرکت­‌هایی که از زیرساخت سرآمدی در انبار، نیروی کار و حمل و نقل برخوردار نیستند، به دشواری می‌توانند به سطح بعدی لجستیک دیجیتال برسند؛ چون قادر به اجرای استراتژی‌های پیچیده‌­تر در سطوح شرکتی یا زنجیره تامین  نیستند.

مرحله دوم؛ مدیریت لجستیک فراگیر: پس از دستیابی به سرآمدی عملکردی، شرکت­‌ها می‌­توانند به سراغ مدیریت لجستیک فراگیر بروند. قابلیت­‌های کلیدی که می‌تواند به مدیریت یکپارچه لجستیک فراگیر منجر شود، عبارتند از:
- میدان دید زنجیره تامین و مدیریت رویداد: بسیاری از شرکت­‌ها، برای افزایش میدان دید زنجیره تامین، اولویت سازمانی زیادی قائل هستند. در محیط لجستیکی پرسرعت امروز، داشتن یک تصویر دقیق و بلادرنگ از موجودی، سفارش‌ها و محموله‌ها
در سراسر زنجیره تامین، به عنوان یک قابلیت ضروری برای کاهش سطح موجودی در کل شبکه، بیشینه کردن رضایت مشتری و پاسخگویی پویا و مستمر به نیازهای لجستیک، بی نهایت ضروری است.
- فرمان و کنترل متمرکز: افزایش میدان دید فعالان زنجیره تامین، مزایای بسیاری دارد؛ اما به تنهایی کافی نیست. شرکت­‌ها باید بتوانند از این اطلاعات برای اقدامات عملی در شرکت و فراتر از آن (در سطح فعالان زنجیره تامین) استفاده کنند. لازمه این امر، دستیابی به نسل جدیدی از اپلیکیشن­‌های فرمان و کنترل فراگیر است که سطوح بالاتری از کارآمدی لجستیک را فراهم و از نقش‌­ها و مسوولیت­‌های جدید پشتیبانی کند.
- سیستم­‌های آنلاین ثبت داده و اندازه­‌گیری لجستیک: ما همواره برای تداوم پیشرفت، نیازمند قابل مشاهده کردن معیارهای عملکرد هستیم. در یک محیط لجستیک دیجیتال، متغیرهای سنجش عملکرد (که از طریق یک نظام ثبت داده به دست می‌آید)، باید به طور گسترده در سراسر سازمان قابل مشاهده و ویرایش باشند. این معیارها به صورت آنلاین در دسترس هستند و به کاربر امکان می­‌دهند که به واکاوی دقیق اطلاعات بپردازد تا به درک بیشتر و ریشه­‌یابی صحیح مشکلات برسد.

مرحله سوم- یکپارچگی و همکاری زنجیره تامین: شرکت­‌های امروز به بستری مطمئن، انعطاف‌پذیر و چابک برای تبادل اطلاعات، هماهنگ‌کردن فعالیت­‌ها و همکاری در میان کل بازیگران فرآیند لجستیک، زنجیره تامین و بازار خود نیاز دارند.
در حالی که یکپارچگی از طریق تبادل اطلاعات مستقیم سیستم به سیستم، اغلب مطلوب است؛ اما همیشه عملی و در برخی موارد برای حل مسائل فوری و واقعی سازمان چاره‌ساز نیست. اما نرم‌افزارهای اختصاصی برای مدیریت ارتباطات و اشتراک‌گذاری اطلاعات میان بازیگران کلیدی در زنجیره تامین، این امکان را فراهم می‌کند که شرکت­‌های مرکزی (hub) بتوانند همکاری و هماهنگی را میان بازیگران زنجیره افزایش دهند. این امر سبب بهبود سرعت، کارایی و خدمات مشتری در زنجیره تامین می­‌شود.
ستون فقرات این نرم‌افزارها، دستیابی به یک بانک اطلاعاتی برای کلیه بازیگرانی است که مخزن اصلی تمامی اطلاعات لجستیک محسوب می‌شود. ممکن است نقش‌­آفرینان مختلف زنجیره لجستیک بخواهند که اطلاعات را مشاهده کنند، بر آن بیافزایند یا آن را اصلاح کنند؛ یا به بخش­‌های مختلفی از کارکردهای نرم‌افزار لجستیک (برای ایفای نقش‌های مورد نیاز در زنجیره تامین) دسترسی داشته باشند.

 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما