تاریخ انتشارشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۶
کد مطلب : ۸۹
۰
plusresetminus
پست استونی، تلاش همه جانبه برای ارتقای استانداردهای زیست‌‌محیطی  

فراتر از فناوری

پست استونی در چارچوب رویکرد زیست محیطی خود، از آموزش کارکنان، کاهش پسماندهای ناشی از بسته بندی و لاکرهای هوشمند و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در وسایل نقلیه و ساختمان های خود استفاده می‌کند.
فراتر از فناوری
در ماه می سال 2019، مدیران ارشد اجرایی ده‌ها اپراتور پیشرو پستی، از سراسر جهان، در شهر بن آلمان، گردهم آمدند تا در کنفرانس سالانه شرکت‌های پستی، چالش‌ها و نگرانی‌هایی را که این صنعت، ظرف ده سال آینده، در حوزه توسعه پایدار با آن مواجه خواهد بود مورد بحث و بررسی قرار دهند. در این قسمت، با  نظرات و تجربیات مدیرعامل یک شرکت پستی در استونی آشنا می‌شویم.
انسی آرومیل، رئیس هیات مدیره امنیوا (Eminova) شرکت پست استونی معتقد است که بزرگترین چالش در مسیر انطباق فعالیت‌های یک اپراتور پستی با استانداردهای زیست‌محیطی، حمل و نقل بار در مسافت‌های زیاد است که فعالان صنعت پست در چارچوب اجرای توافقنامه سطح خدمات خود، به صورت روزانه، ناچار از انجام آن هستند.
آرومیل معتقد است راه حل این چالش را نمی‌توان صرفا به نوآوری در وسایل نقلیه و نوسازی ناوگان محدود ساخت؛ بلکه موضوع نحوه استفاده از این وسایل هم باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.


توجه به آموزش، یک رویکرد تازه
آرومیل می‌گوید: «ما در امنیوا، یک برنامه آموزشی فراگیر، در سراسر سازمان و برای تمام کارکنان، جهت آموزش رانندگی بهینه با رویکرد کاهش مصرف سوخت (eco-driving) اجرا کردیم. این آموزش‌ها منجر به بهره‌برداری ایمن‌تر کارکنان از وسائل نقلیه و همچنین نزدیک شدن عملکرد واحدهای عملیاتی پست استونی، به
استانداردهای عملکردی دوستدار محیط زیست شد. به علاوه، باید این نکته را در نظر بگیرید که آنچه کارکنان ما در این برنامه آموخته‌اند صرفا در استفاده از خودروهای پستی انعکاس ندارد؛ بلکه رفتار آن‌ها را در بیرون از محیط کار و برای راندن خودروهای شخصی نیز، دچار تغییر می‌کند. بر این اساس، تاثیرات برنامه آموزشی امنیوا را باید فراتر از بهبود عملکرد ناوگان خودرویی آن دید.»
به گفته رئیس هیات مدیره امنیوا، این شرکت در چارچوب برنامه ترویج رانندگی بهینه، اطلاعات مربوط به عملکرد کلیه خودروهای عضو ناوگان شرکت را جمع‌آوری و تلاش کرد تا بر اساس داده‌های موجود، مهم‌ترین اشکالات را استخراج و اصلاح کند. آرومیل می‌افزاید: «ما در مرحله بعدی این برنامه قصد داریم برای انطباق عملکرد رانندگان با معیارهای رانندگی بهینه( eco- driving)، پاداش‌هایی تعیین کنیم تا انگیزه کارکنان برای رعایت این الگو افزایش یابد.
آرومیل می‌گوید: «ما هنوز در مراحل ابتدایی این طرح هستیم؛ اما، نتایج آن بسیار نویدبخش بوده و شاهد یک کاهش چشمگیر در هزینه‌های سوخت و تعمیرات و نگهداری ناوگان خود هستیم.» 

کاهش پسماندهای بسته بندی
چالش دیگر، برای انطباق عملکرد شرکت با معیارهای زیست‌محیطی، مساله بسته‌بندی است. رئیس هیات مدیره امنیوا می‌گوید: «ما همکاری‌های نزدیکی را با فعالان تجارت الکترونیکی و اداره‌کنندگان پلتفرم‌های نرم‌افزاری در این زمینه آغاز کرده‌ایم که امیدواریم منجر به کاهش چشمگیر پسماندهای ناشی از بسته‌بندی شود.»
به گفته وی، این مساله پیچیدگی‌های زیادی هم دارد و آن‌ها احتیاج دارند تا بسته‌بندی مناسبی برای مرسولات پیدا کنند که در طول فرآیند حمل و نقل از هر آسیبی مصون بمانند: «ما، همچنان فکر می‌کنیم
از طریق همکاری نزدیک با فعالان تجارت الکترونیکی و توسعه راه حل‌های خلاقانه می‌توانیم روش‌هایی پیدا کنیم که بسته‌بندی‌هایی ایمن و در عین حال سازگار با استانداردهای زیست‌محیطی داشته باشیم.»


 لاکرهای هوشمند 
امنیوا، اهدافی را در چارچوب برنامه ارتقای استانداردهای زیست‌محیطی خود تعقیب می‌کند که اولین آن‌ها، حداکثرسازی استفاده از کانال‌های تحویل اتوماتیک است. آرومیل توضیح می‌دهد که مهم‌ترین الگوی مورد استفاده امنیوا در کانال‌های تحویل اتوماتیک، لاکرهای اتوماتیک بسته‌های پستی است. در محدوده کشورهای بالتیک این سیستم اتوماتیک بسیار مورد استقبال واقع شده است و بیش از 80 درصد افراد ترجیح می‌دهند تا بسته‌های خود را به این روش دریافت کنند.
از منظر معیارهای زیست‌محیطی، استفاده از این کانال تحویل اتوماتیک، اثرات بسیار چشمگیری دارد؛ برای مثال یک کوریر، در سیستم تحویل از طریق لاکر، قادر است تا 10 برابر میزان تحویل خانه به خانه، بسته تحویل دهد. این افزایش ظرفیت به معنای به‌کارگیری اتومبیل‌های کمتر و  در نتیجه مصرف سوخت کمتر است.
 مشتریان هم از این‌که می‌توانند در مسیر بازگشت به خانه یا مراکز خرید بسته‌های پستی خود را نیز تحویل بگیرند، خوشحال هستند.

انرژی‌های تجدیدپذیر
فناوری در برنامه ارتقای استانداردهای زیست‌محیطی امنیوا، نقش و جایگاه چشمگیری دارد. امنیوا در حال اجرای طرح پایلوت جایگزینی خودروهای الکتریکی با خودروهای استفاده کننده از سوخت‌های فسیلی در ناوگان خود است. او اظهار امیدواری می‌کند با این اقدام، ناوگان حمل و نقل امنیوا، سرانجام به جایی برسد که لااقل به طور مستقیم انتشار دهنده کربن نباشد. همچنین امنیوا تلاش کرده است تا در تاسیسات و ساختمان‌های خود نیز از انرژی الکتریکی تجدیدپذیر استفاده نماید.
 آرومیل می‌گوید: «با توجه به این‌که در
حال حاضر بیش از نیمی از فعالیت تاسیسات پستی امنیوا با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و به طور مشخص، انرژی خورشیدی انجام می‌شود و با در نظر گرفتن این‌که خودروهای الکتریکی امنیوا نیز از طریق همین شبکه شارژ می‌شود؛ می‌توان گفت در حال حاضر نیز عملیات تجزیه و توزیع و تحویل بخشی از بسته‌های پستی در امنیوا فقط با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر انجام می‌شود.»
 هر چند هنوز سهم بسته‌هایی که عملیات تجزیه و توزیع و تحویل‌شان کاملا متکی به انرژی‌های تجدیدپذیر است؛ در مقایسه با کل حجم عملیات مشابه در امنیوا اندک است؛ اما، همین حجم اندک نیز دستاوردی بزرگ محسوب می‌شود؛ زیرا نمونه‌ای الهام‌بخش و انگیزه‌دهنده برای توسعه این الگو در اداره عملیات پست استونی است.
 
چالش استانداردهای تحویل در گام آخر
به عقیده آرومیل ارتقای کارایی در گام آخر تحویل، کلیدی‌ترین نکته برای نزدیک کردن وضعیت عملیات پستی به معیارها و استانداردهای دوستدار محیط زیست است. او می‌گوید برای تحقق این هدف، استانداردهای سطح خدمات باید با نیازهای واقعی جامعه منطبق شود.
رئیس هیات مدیره امنیوا می‌افزاید: «ما در فرآیند حمل و تحویل درب تا درب، مقدار زیادی آلودگی و پسماند تولید می‌کنیم که صرفا ناشی از اجبار ما به رعایت مقررات USO است؛ در حالی که تجربه لاکرهای هوشمند نشان می‌دهد که نیازی به انجام این کار نیست و باید توجه و آگاهی سیاستمداران و تصمیم‌گیران را نسبت به اثرات زیست‌محیطی استانداردهای سرویس اجباری پست برانگیزیم.»
 آرومیل می‌گوید ایجاد استانداردهای یکپارچه و همسان در صنعت خرده‌فروشی الکترونیکی و صنعت پست، با در نظر گرفتن مسائل و اثرات زیست‌محیطی، گامی مهم در جهت نزدیک کردن استاندارد خدمات حمل و تحویل بسته‌های پستی به معیارهای دوستدار محیط زیست است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما