تاریخ انتشاريکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱
کد مطلب : ۸۷
۰
plusresetminus
کمک‌های موج چهارم انقلاب صنعتی به توسعه پایدار  

چالشی به نام سازگاری!

در سال 2018،  پست سوئیس، 5 حوزه استراتژیک برای اقدام در مسیر نزدیک تر کردن خود به معیارهای توسعه پایدار تعریف کرد که عبارت بودند از: خرید مسئولانه، انرژی و تغییر اقلیم،اقتصاد چرخه ای،کارکنان و شهروندی بنگاه(corporate citizenship).
چالشی به نام سازگاری!
اولریش هارنی، معاون مدیرعامل و رئیس عملیات نامه‌رسانی پست سوئیس، معتقد است که برای نزدیک کردن استانداردهای عملیات پستی به معیارهای توسعه پایدار، مساله نحوه مواجهه با فناوری و سازگار شدن با آن، مهم ترین چالش پیش روست.
نظرات هارنی در چارچوب ارایه دیدگاه های مدیران ارشد شرکت های پستی اروپایی ارایه شده که 
در بخش نخست این گزارش، برخی از دیدگاه ها و رویکردهای مدیرعامل پست نروژ را مرور کردیم و اینجا با عملکرد زیست محیطی سوئیس پست آشنا می شویم.



هدف‌گذاری و استمرار بر ادامه برنامه
هارنی می گوید:"با برآمدن موج چهارم انقلاب صنعتی، سازگاری نیروی کار و سازمان‌ها با تحولات فناوری و حصول اطمینان از اینکه انسان‌ها و جوامع گوناگون به فرصت‌های رشد و بالندگی نهفته در این تحولات دسترسی دارند؛ بیش از همیشه، تبدیل به یک چالش بزرگ شده است." 
در سال 2018،  پست سوئیس، 5 حوزه استراتژیک برای اقدام در مسیر نزدیک تر کردن خود به معیارهای توسعه پایدار تعریف کرد که عبارت بودند از: خرید مسئولانه، انرژی و تغییر اقلیم،اقتصاد چرخه ای،کارکنان و شهروندی بنگاه(corporate citizenship).
به گفته هارنی، پست سوئیس در حوزه انرژی و تغییرات اقلیمی، برای کاهش 25 درصدی انتشار دی اکسید کربن، تا سال 2025 (نسبت به سال 2010) هدفگذاری کرده و در حال حاضر مطابق برنامه پیش بینی شده، در حال پیشروی است.
در حوزه
کارکنان، پست سوئیس فعالانه و پیشگامانه از توسعه الگوهای انعطاف پذیر و دورکاری میان کارکنان خود استقبال و حمایت می کند. این الگوها به کارکنان امکان می‌دهد تا تعادل بهتری را میان جنبه های مختلف زندگی خود برقرار کنند.
بعلاوه این رویکرد با کاستن از حمل و نقل غیرضروری کارکنان، موجب کاهش ردپای کربنی فعالیت سوئیس پست می شود. در حوزه اقتصاد چرخه‌ای(cycle economy)، مهم‌ترین اقدامات سوئیس پست، طراحی و اجرای رویه های بازیافت لباس کار سازمانی کارکنان و همچنین باتری اسکوترهای مورد استفاده در این سازمان بوده است. در حوزه وظایف شهروندی بنگاه نیز، سوئیس پست با طرح کریسمس ضرب در دو، برای توزیع اعانات شهروندان در میان نیازمندان سراسر کشور، فعالانه نقش پذیر بوده و همچنین با حمایت از رویدادهای فرهنگی، منابع شرکت را در خدمت منافع عمومی قرار داده است. 
هارنی می گوید: هر چند دستاوردهای سوئیس پست در زمینه حرکت به سوی توسعه پایدار، تا کنون نیز بسیار رضایت بخش بوده؛ اما  این شرکت همچنان به دنبال مسیرهای تازه برای پیشرفت‌های جدید در این زمینه است تا در مسیر مشارکت در تحقق اهداف جهانی توسعه پایدار( با تاکید بر 5 حوزه راهبردی مورد نظر سازمان) شتاب بیشتری بیابد. 

به سوی حذف خودروهای فسیلی
پست سوئیس همچنین در حال سرمایه گذاری بر روی ارتقای استانداردهای زیست محیطی ناوگان خود است. در ماه مارس سال 2019، سوئیس پست رسما اعلام کرد که برای تبدیل کلیه وسایل نقلیه ناوگان خود به وسایل نقلیه الکتریکی به برنامه جهانی ایی.وی 100 پیوسته است که هدف آن تبدیل کردن سیستم های حمل و نقل الکتریکی به الگوی مسلط مورد استفاده در صنعت حمل و نقل، تا سال
2030 است. درچارچوب این برنامه، سوئیس پست قصد دارد تا 10 هزار فروند از خودروهای ناوگان خود را که در حال حاضر از سوخت فسیلی استفاده می کنند؛ با نمونه های مشابه الکتریکی جایگزین نماید.
 سوئیس پست پیش از این، 6000 دستگاه سه چرخه موتوری مورد استفاده در ناوگان نامه رسانی خود را مجهز به پیشرانه های الکتریکی کرده و قصد دارد تا سال 2030 نیز، 4600  خودروی ون مورد استفاده در سیستم بسته‌های پستی و 180 خودروی خدماتی خود را که در حال حاضر از سوخت فسیلی استفاده می کنند؛ با نمونه‌های الکتریکی جایگزین نماید.
تمام خودروهای الکتریکی مورد استفاده در ناوگان سوئیس پست، انرژی مورد نیاز خود را از منابع تجدید پذیر تامین می کنند و این شرکت، با نصب پایانه‌های شارژ الکتریکی، در مراکز ادارای و عملیاتی خود، امکان استفاده از خودروهای الکتریکی برای کارکنان  را نیز تسهیل نموده است.
به عقیده هارنی، سیستم‌های پستی باید با سرمایه گذاری بر پروژه‌های تامین کامل انرژی عملیات خود از منابع تجدید پذیر، به سوی تحقق هدف ارائه خدمات حمل و تحویل، بدون آلودگی کربنی، تا سال 2050، حرکت کنند.
هارنی می گوید که استفاده از بهترین «فناوری‌های پاک» در دسترس و سرمایه‌گذاری بر روی فناوری‌های جدید مورد نیاز در این حوزه، هدف ارائه خدمات حمل و تحویل بدون آلودگی کربنی، تا سال 2050 را تحقق پذیر خواهد ساخت. 
هارنی می افزاید: "رویکرد اصلی برای شتاب گرفتن حرکت صنعت پست به سوی نقش آفرینی موثرتر در مسیر دستیابی به اهداف توسعه پایدار، جز با همکاری و هم افزایی نزدیک و اثربخش میان فعالان صنعت پست ممکن نخواهد شد."
به گفته معاون مدیر عامل پست سوئیس: "شمانمی توانید شرایط همه فعالان صنعت پست را یکسان فرض کنید؛ اما، حتما ما فرصت‌های بسیار خوب و ارزشمندی برای تبادل تجربه با یکدیگر داریم و همکاری و هم‌افزایی فعالان پست از طریق مبادله دانش،تجربه و اطلاعات، کمک می‌کند تا صنعت پست در عرصه‌های مختلف مسئولیت اجتماعی، نقش‌پذیری فعال‌تری در فرآیند حرکت جامعه بسوی توسعه پایدار داشته باشد."
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما