تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸
کد مطلب : ۳۰۳
۰
plusresetminus
آمازون سه سایت لجستیکی جدید در ایتالیا راه‌اندازی می‌کند.

حضور محلی، شرکت‌های جهانی

راه‌اندازی سه سایت لجستیکی جدید آمازون در شمال شرق ایتالیا، نکات جالبی در مورد نحوه مدیریت چالش‌های اجتماعی و سیاسی حضور شرکت‌های بین المللی در بازار‌های محلی و منطقه‌ای به ما می‌آموزد.
حضور محلی، شرکت‌های جهانی
در طول یک دهه گذشته، توسعه تجارت بین‌المللی و جهانی شدن اقتصاد، موتور محرک رشد اقتصاد جهانی بوده است. از مقایسه آمار میانگین رشد سالانه اقتصاد جهانی (کمتر از ۴ درصد) و رشد سالانه تجارت بین‌المللی ( بیش از ۸ درصد) در همین بازه زمانی ۱۰ ساله این موضوع را می‌توان به روشنی دریافت که سهم تجارت بین الملل در اقتصاد جهانی رو به افزایش است و به نظر می‌رسد فرصت‌های ناشی از جهانی‌سازی اقتصاد، پیشران اصلی رشد اقتصادی در سطح جهان است.
با این حال جهانی‌سازی اقتصاد به خصوص در سال‌های اخیر، الگو‌هایی را تعقیب کرده‌ که می‌تواند شرکت‌های بین‌المللی را در محیط بازار‌های محلی و منطقه‌ای، با چالش‌های سیاسی و اجتماعی بسیار جدی مواجه کند.
خبری که پست نوین در این مطلب به تحلیل و بررسی آن می‌پردازد، راه‌اندازی سه سایت لجستیکی جدید آمازون در شمال شرق ایتالیا است. موضوعی که شاید به خودی خود خبر چندان مهمی برای فعالان صنعت پست لجستیک ایران نباشد؛ اما نکات جالبی در مورد نحوه مدیریت چالش‌های اجتماعی و سیاسی حضور شرکت‌های بین‌المللی در بازار‌های محلی و منطقه‌ای به ما می‌آموزد.

 
چندی پیش، آمازون اعلام کرد که برای ارائه سرویس‌های خود به ساکنان مناطقی از ایتالیا، سه‌ ایستگاه تحویل جدید در وینچنزا، ترویسو و ریسه‌پیو را در پاییز پیش رو افتتاح می‌کند.

با افتتاح این سه سایت در منطقه ونتو در شمال شرقی ایتالیا، بخش لجستیک آمازون انتظار دارد ۶۰  مرکز دسترسی سریع و تمام وقت خود را به مناطق پرجمعیت در این منطقه ایجاد کند . این مراکز جدید، تغییری در همکاری آمازون با شرکت‌های محلی فعال در بخش تحویل، ایجاد نخواهد کرد و این اقدام در جهت گسترش شبکه لجستیک این شرکت برای بهبود قابلیت‌های تحویل و پاسخگویی به افزایش تقاضای مشتریان خواهد بود. آمازون اعلام کرده که این مراکز جدید صد و هشتاد موقعیت شغلی تمام وقت نیز در منطقه ایجاد خواهد کرد.

گابریله سیگیمونتی، رئیس بخش لجستیک آمازون در ایتالیا، در این زمینه اعلام کرده است: «در شرایط دشوار اقتصادی امروز، می‌توانیم ۱۸۰ موقعیت شغلی جدید تمام وقت را به کمک افتتاح انبار‌های عملیات جدید ایجاد کنیم. آمازون، در تلاش است تا در کنار ایجاد زمینه فعالیت تأمین‌کنندگان خدمات تحویل، شرایط مناسبی را برای کارکنان خود ایجاد کند و یک محل کار امن، مدرن و فراگیر را به همراه دستمزد رقابتی و فرصت‌های عالی برای رشد شغلی ایجاد کند. »
 
در موج‌های پیشین جهانی‌سازی اقتصاد، تمرکز بر جابجایی سرمایه، فن‌آوری، مواد اولیه و نهایتا کالا‌های تولید شده میان کشور‌های مختلف بود و مزیت‌های رقابتی ناشی از جهانی شدن بیشتر در حوزه‌های تولیدی قابل مشاهده بود و بازار خدمات، چندان رقابتی نبود.

در سال‌های اخیر اما توسعه
فناوری‌های رباتیک، اتوماسیون، هوش مصنوعی و افزایش نقش پردازش اطلاعات در ارائه خدمات کارآمد و ارزش‌آفرین، سبب شده است تا بازار‌های خدماتی نیز در معرض فشار‌های رقابتی ناشی از جهانی‌سازی قرار بگیرند. کار-بر بودن این بخش از نظام اقتصادی و ناآشنایی فعالان آن با مقتضیات رقابت در اقتصاد جهانی، سبب می‌شود جوامع محلی تاثیر زیاد و هزینه سنگینی در  متحمل شوند که به نوبه خود می‌تواند موجب ایجاد موانع جدی اجتماعی و سیاسی در برابر آن دسته از شرکت‌های بین‌المللی شود که سودای حضور و رقابت در بازار‌های محلی کسب و کار‌های خدماتی را در سر می‌پرورانند.

صنعت پست لجستیک و خدمات خرده‌فروشی الکترونیکی در حال حاضر از مهمترین بازار‌های خدماتی پیشرو در عرصه جهانی‌سازی محسوب می‌شوند و آمازون به عنوان بزرگ‌ترین بازیگر بین‌المللی این صحنه، که سال‌هاست آشکارا و پنهان، رویای یکپارچه‌سازی زنجیره ارزش خدمات این بازار را تعقیب می‌کند، پیشگام فتح بازار‌های منطقه‌ای خرده‌فروشی و پست لجستیک به دست شرکت‌های بین‌المللی است.
آن‌چه از خلال محتوای خبر راه‌اندازی سه مرکز جدید آمازون در شمال ایتالیا  درباره رویکرد آمازون به مدیریت چالش‌های اجتماعی و سیاسی حضور در بازار‌های محلی می‌توان فهمید مبتنی بر رویکردهای متفاوتی است.

تلاش برای حفظ همکاری با فعالان محلی
به نظر می‌رسد یکی از راهبرد‌های شرکت‌های بین المللی برای حضور در بازار‌های محلی، اتحاد با انبوهی از بازیگران کوچک برای رقابت با بازیگران بزرگ صحنه ملی و منطقه‌ای است. در واقع تاکید آمازون به ادامه همکاری با فعالان محلی خدمات توزیع نشان می‌دهد که این شرکت با افزایش حضور لجستیکی خود در ایتالیا در مرحله نخست به دنبال رقابت با اپراتور‌های پست لجستیک ملی و قاره‌ای در این کشور است و در این مسیر تلاش می‌کند تا بازیگران کوچک محلی را (حداقل در کوتاه مدت) در کنار خود نگه دارد.

تاکید بر تعریف مشاغل محلی
هر چند با اطمینان می‌توان گفت در میان مدت حضور شرکت‌های بین‌المللی هم‌چون آمازون در بازار‌های محلی موجب سرکوب تقاضای نیروی کار در بازار‌های محلی می‌شود، اما استراتژی تعریف مشاغل محلی در ابتدای کار، باعث می‌شود جامعه به این تغییرات حساسیت کمتری نشان دهد و فرصت بیشتری برای سازگاری خود با آن‌ها پیدا کند.

 تاکید بر حفظ محیط زیست
بررسی اخبار مربوط به راه‌اندازی این سه مرکز و مراکز مشابه در بازار‌های محلی، نشان می‌دهد که بخش مهمی از پیام‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی در راه‌اندازی این مراکز متمرکز بر رعایت استاندارد‌های زیست محیطی (به خصوص در حوزه مصرف انرژی) است که می‌تواند هم‌راهی گروه‌های مرجع و فعالان اجتماعی پیشرو را به خود جلب نماید.

به نظر شما، چشم‌انداز حضور شرکت‌های بین‌المللی هم‌چون آمازون، در بازار پست لجستیک و خدمات خرده‌فروشی الکترونیکی ایران چگونه است؟
در صورت حضور آمازون در بازار ایران، تمرکز این شرکت بر رقابت با کدام بخش‌های زنجیره ارزش تجارت الکترونیکی و پست لجستیک خواهد بود و در این رقابت از چه ابزار‌ها و راهبرد‌هایی استفاده خواهد کرد؟

در مطالب بعدی پست نوین نگاهی دقیق‌تر به این پرسش‌ها و پاسخ‌های احتمالی آن خواهیم انداخت.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما