کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بخش دوم

اقتصاد لاکرها و خدمات بوم در ترکیه

29 بهمن 1399 ساعت 13:08

به نظر می‌رسد که در شهرهای بزرگ، اتکا به "خدمات بوم" (برداشت و واسپاری مرسوله)و شبکۀ لاکرها، تنها راه تامین ظرفیت موثر کافی برای نظام پست ‌لجستیک جهت ارائه خدمات با کیفیت مطلوب به صنعت رو به گسترش تجارت الکترونیکی باشد و ترکیه با سرعت در این مسیر به پیش می‌رود.


در قسمت اول این یادداشت به بررسی ضعف‌های موجود در بازار خدمات گام آخر تحویل در کشور ترکیه پرداختیم و افزایش تقاضا برای خدمات باکیفیت پست ‌لجستیک، در پی توسعۀ تجارت ‌الکترونیکی، چگونه منجر به شکل‌گیری تجربیاتی برای نسل جدیدی از خدمات گام آخر تحویل در بازار ترکیه شد و با توجه به مشکلاتی که این خدمات در حوزه مقیاس‌پذیری داشته‌اند، "خدمات بوم" و شبکه لاکرها به عنوان یک سرویس و فرصت تازه در اکوسیستم پست لجستیک ترکیه، پدیدار شده و روند رشد پر سرعت خود را آغاز کردند.
 "خدمات بوم"، اصظلاحی است که ما در پست نوین به جای PUDO 
 (pick up and drop off) انتخاب کرده ایم و مخفف برداشت و واسپاری مرسوله است. 
بزرگ‌ترین و فعال‌ترین شبکه "خدمات بوم" و لاکرهای پستی را در ترکیه شرکت تجارت ‌الکترونیکی ترندیول ایجاد کرده ‌است که هدف‌گذاری آن، ایجاد 4 هزار نقطه ارائۀ "خدمات بوم" شامل تعداد زیادی کیوسک لاکر بستۀ پستی در اماکن عمومی تا پایان سال 2021 است.
 
محدودیت ظرفیت محرک توسعه "خدمات بوم"

آمارهای جمعۀ سیاه ترکیه (معروف به افسانه کوما) در سال 2020 خبر از رشد 57 درصدی تراکنش‌های خرید نسبت به سال 2019 می‌دهد. این رقم می‌توانست حتی بزرگ‌تر از این باشد؛ اما، محدودیت‌های ظرفیت ناوگان پست‌ لجستیک ترکیه به عنوان یک مانع اصلی در مسیر رشد سریع تجارت‌ الکترونیکی در این کشور قرار گرفته ‌است.
تجربۀ دو سال گذشته این نکته را برای تمام فعالان تجارت ‌الکترونیکی و پست ‌لجستیک ترکیه تبدیل به یک فرض مسلم کرده ‌است که افزایش ظرفیت موثر نظام پست ‌لجستیک، اولویت نخست فعالان اکوسیستم است.
مزیت ویژۀ سرویس "بوم"، افزایش ظرفیت موثر شبکه پست ‌لجستیک بدون تحمیل هزینه‌های سنگین توسعه و نوسازی ناوگان حمل است.
علاوه بر این، ارائه امکان انتخاب دریافت مرسوله خارج از خانه به مشتری (OOH) با اتکا به زیرساخت‌های "بوم" امکان‌پذیر می‌شود، دامنه انتخاب مشتری را گسترش داده و برای فعالان تجارت ‌الکترونیکی یک مزیت رقابتی محسوب می‌شود.
هم‌چنین ضریب موفقیت تحویل مرسوله در نوبت اول مراجعه در "خدمات بوم"، بسیار بالا (بیش از 99.5 درصد) است و این سرویس، مسیر بسیار مناسبی برای مدیریت مرسولات مرجوعی ایجاد می‌کند که موجب صرفه‌جویی‌های عمدۀ اقتصادی و کاهش اثرات منفی زیست محیطی توسعه تجارت ‌الکترونیکی و پست ‌لجستیک می‌شود.
با پایان یافتن بحران پاندمی و زمانی که دریافت‌کنندگان مرسولات تجارت الکترونیکی دیگر قادر نیستند تمام روز را در خانه به انتظار رسیدن بسته‌های پستی شان بمانند؛ ارزش آفرینی خدمات بوم مبتنی بر شبکه لاکرها بیش از پیش خود را نمایان خواهد ساخت.

ذی‌نفع اصلی "خدمات بوم" چه کسی است؟
ذی‌نفع اصلی توسعۀ "خدمات بوم" در اکوسیستم تجارت‌ الکترونیکی و پست ‌لجستیک ترکیه، کسب و کارهای کوچک و متوسطی هستند که به دلیل تعداد کم مرسولات روزانه، قادر به انعقاد یک قرارداد مستقیم و انحصاری، دارای سطح راضی کننده‌ای از الزامات و نظارت‌های کیفی، با ارائه‌دهندگان خدمات پست‌ لجستیک نیستند. هم‌چنین این گروه که در پی افزایش خدمات پست‌ لجستیک، به دلیل محدودیت شدید ظرفیت ناوگان، بیشترین فشارها را در ستون هزینۀ صورت‌های مالی خود متحمل می‌شوند، می‌توانند با اتکا به پلتفرم‌های ارائه دهنده "خدمات بوم"، یک تجربه کاربری مطلوب را با یک قیمت اقتصادی معقول تلفیق کنند.
علاوه بر SMEها، کسب‌وکارها یا به طور کلی فعالیت‌های اقتصادی C2X‌، برای مثال فروشندگان کالاهای دست دوم در بازار ترکیه، نیاز شدیدی به دسترسی به یک سرویس بوم با یک قیمت مناسب دارند.

رقابت یا همکاری؛ مسئله این است؟
به نظر می‌رسد که در شهرهای بزرگ، اتکا به "خدمات بوم" و شبکۀ لاکرها، تنها راه تامین ظرفیت موثر کافی برای نظام پست ‌لجستیک جهت ارائه خدمات با کیفیت مطلوب به صنعت رو به گسترش تجارت الکترونیکی باشد و ترکیه با سرعت در این مسیر به پیش می‌رود.
نکته اما این‌جاست که ورود هم‌ زمان تعداد زیادی از بازیگران به این صنعت، این نگرانی را ایجاد کرده ‌است که آیا هیچ یک از فعالان خدمات بوم می‌توانند در این بازار، به قدر کافی بزرگ شوند تا تعداد و پراکندگی مناسبی از کیوسک‌های لاکر را به مشتریان عرضه کنند؟
تخمین زده می‌شود تنها در کلانشهر استانبول، حدود 16 هزار نقطۀ ارائه "خدمات بوم" برای ارائه یک سرویس باکیفیت و قابل ‌اتکا مورد احتیاج است.
باید دید که آیا هیچ ‌یک از بازیگران این حوزه قادر خواهند بود تا سرمایه کافی برای رسیدن به چنین مقیاسی را فراهم کرده و رقبا را از میدان به در کنند یا باید شاهد ایجاد ادغام‌ها و پیوندهایی میان ارائه‌دهندگان این خدمات برای رسیدن به مقیاس مطلوب باشیم.
 


کد مطلب: 267

آدرس مطلب :
http://www.postenovin.ir/news/267/اقتصاد-لاکرها-خدمات-بوم-ترکیه

پست نوین
  http://www.postenovin.ir