تاریخ انتشارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴
کد مطلب : ۱۹۹
۰
plusresetminus
مدیران ارشد مدترونیک معتقدند رشد و شکوفایی این شرکت، افزون بر نوآوری‌های فنی در طراحی و ساخت محصولات، مرهون برنامه‌ریزی هوشمندانۀ زنجیرۀ تأمین با درک صحیح از بایسته‌های اقتصاد و فناوری این صنعت است. زنجیرۀ تأمینی که در عین کمک به اقتصاد درمان، نیازهای بیماران را در مرکز توجه خود قرار داده است.
لجستیک هوشمند در خدمت اقتصاد درمان

 شرکت مدترونیک (Medtronic) چطور از یک ایدۀ اولیه در ذهن و یک کارگاه کوچک در گاراژ بنیان‌گذارش، به بزرگ‌ترین شرکت ساخت دستگاه‌های درمانی در جهان تبدیل شده است؟
مدیران ارشد این شرکت معتقدند رشد و شکوفایی شرکت مدترونیک، افزون بر نوآوری‌های فنی در طراحی و ساخت محصولات، مرهون برنامه‌ریزی هوشمندانۀ زنجیرۀ تأمین با درک صحیح از بایسته‌های اقتصاد و فناوری این صنعت است. زنجیرۀ تأمینی که در عین کمک به اقتصاد درمان، نیازهای بیماران را در مرکز توجه خود قرار داده است.

مدترونیک در سال 1949 در شهر مینیاپولیس (Minneapolis) در گاراژ خانۀ ارل باکن (Earl Bakken)، که یک مهندس برق بود و با شراکت برادرهمسرش، در قالب تاسیس شرکتی برای تعمیر تجهیزات پزشکی به وجود آمد. این دو، به‌دلیل رویکرد نوآورانه‌ای که به تعمیر تجهیزات پزشکی داشتند، خیلی زود مشهور شدند. درواقع، آن‌ها فراتر از تعمیرات، تجهیزات پزشکی را بهینه‌سازی می‌کردند.
در اواسط دهۀ 1950، فعالیت‌های باکن در مینیاپولیس او را با والتون لیلهی (Walton Lillehei)، جراح عضو هیئت‌ علمی دانشگاه پزشکی این شهر، آشنا کرد که یکی از پیشروترین جراحان قلب در آن زمان بود. خیلی زود موضوع گفت‌وگوهای لیلهی و باکن به محدودیت‌های آزاردهندۀ فناوری‌های ضربان‌ساز قلب معطوف شد. سیستم‌های موجود آن زمان، بزرگ و نیازمند اتصال به منبع برق بودند که سبک زندگی بیمار را تا حد زیادی محدود می‌کردند؛ چرا که قطع شدن جریان برق به معنی مرگشان بود. لیلهی از باکن خواست برای این مسئله راه ‌حلی پیدا کند.
اولین دستگاه
باکن بسیار ساده بود. او از یک مدار دو ترانزیستوری استفاده کرد که در اصل برای راه‌اندازی مترونوم‌های (Metronome) مورد استفاده در آموزش موسیقی طراحی شده بود. او این سخت‌افزار را به هم‌راه یک باتری 9.4 ولتی داخل یک جعبۀ کوچک قرار داد. در عرض چند هفته، لیلهی توانست این ضربان‌ساز جدید را در اختیار بیماران قرار دهد. موفقیت این محصول بود که شرکت باکن را در مسیر تبدیل شدن به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تجهیزات پزشکی جهان قرار داد.
امروزه، مدترونیک 30 میلیارد دلار ارزش و بیشتر از 90 هزار کارمند در 150 کشور دارد. این شرکت در حوزۀ فناوری پزشکی فعالیت دارد و البته دامنۀ محصولات آن به ‌هیچ‌ عنوان محدود به ضربان‌ساز نیست. از دریچه‌های قلب مصنوعی تا ربات‌های جراح، هرجا که فناوری بتواند روند درمان را آسان‌تر و مطمئن‌تر و درد و رنج بیماران را کمتر کند، مدترونیک حضور دارد.
آنچه مدترونیک را قادر می‌سازد به ‌صورت کارآمد و اثربخش در تولید و عرضۀ طیف وسیعی از کالاهای پزشکی مبتنی بر فناوری نقش‌آفرینی کند، شبکه‌سازی هوشمندانه و قدرتمند میان بخش‌های مختلف فعالان این صنعت از پژوهشگاه‌ها و آزمایشگاه‌های تحقیق و توسعه تا فعالان ساخت و تولید و ارائه‌دهندگان خدمات زنجیرۀ تأمین است. این محصولات متنوع و درعین‌حال تخصصی مدترونیک در شبکه‌ای از 21 آزمایشگاه و مرکز تحقیق و توسعۀ طراحی و در 76 کارخانه در سراسر جهان ساخته می‌شوند.
 
یک شبکه، یک مأموریت
سیکو زوئر (Seiko Zuer)، معاون توزیع و لجستیک شرکت مدترونیک، مسئول اتصال فعالیت‌های تولیدی این شرکت به حدود 70 میلیون نفری است که هر ساله به محصولات این شرکت وابسته هستند. سبد محصولات این شرکت شامل هزاران SKU است که توسط 3800 نفر در طول زنجیرۀ تأمین محصولات،ساخته شده و در قالب هزاران مرسوله به مشتریان تحویل داده می‌شوند. شبکه‌ای با یک هدف ساده که محقق‌کردن آن نیازمند یک الگوی برنامه‌ریزی و مدیریت پیچیده است.
این شرکت از مدل "مراکز تعالی" در تولید استفاده می‌کند که شامل تمرکز تولید فناوری‌های کلیدی (مانند باتری) در مکان‌های خاص و انتقال آن‌ها به سراسر جهان برای استفاده در محصولات نهایی می‌شود. این الگو، افزایش کارایی و سرعت در روند توسعۀ فناوری در عین کاهش بهای تمام‌شدۀ محصولات در فاز تولید انبوه را در پی دارد. اما از
نظر مدیران مدترونیک، این بخش فرعی مأموریت کسب‌وکار این شرکت است. زوئر می‌گوید: "مأموریت ما، به طورکلی بر نیازهای بیماران متمرکز است و حل مسایل بیماران، محور همه‌ فعالیت‌های ماست. ما باید تضمین کنیم که محصولات ما در همان لحظه که بیمار به آن احتیاج دارد، در اختیار او خواهد بود."
مدترونیک برای ایجاد هماهنگی میان مأموریت اصلی خود و مدلی که برای رسیدن به سرآمدی اقتصادی در توسعۀ فناوری و تولید تجهیزات پزشکی استفاده می‌کند، به یک نظام مدیریت زنجیرۀ تأمین هوشمند و پیچیده متکی است.
 
تفکیک هوشمند
همانند بسیاری از سازمان‌ها در صنعت درمان، مدترونیک به‌صورت سنتی از طریق اتکا به مجموعه‌ای از انبارهای بزرگ در شبکۀ توزیع خود، دسترسی دائم به محصولات را تضمین کرده است. البته همانند سایر فعالان صنعت تجهیزات پزشکی، این شرکت هم به دنبال راهی برای رسیدن به سطح بالای خدمات با هزینۀ کمتر است.
 زوئر می‌گوید:"بازارهای با درآمد بالا باید خود را با نیازهای درمانی جمعیت‌های مسن هماهنگ کنند و مدترونیک تلاش می‌کند تا زنجیرۀ تأمین و نظام توزیع خود را در بازارهای نوظهور توسعه دهد." او می‌افزاید: "در این صنعت، امر متداولی است که به توزیع ‌کننده‌هایی در شبکه‌های جدید متکی شویم؛ اما از آن‌جا که الگوی مدیریت زنجیرۀ تأمین و نظام توزیع یکی از مزیت‌های کلیدی مدترونیک محسوب می‌شود، راهبرد ما آن است که شبکۀ تحت مدیریت خود را در کمترین زمان ممکن در بازارهای جدید تثبیت کنیم."
برای ایجاد توازن میان دسترسی و کارآمدی، مدترونیک در حال استفاده از تکنیک‌های پیشرفته در کل زنجیرۀ تأمین خود است. زوئر می‌گوید:"باید در هر کاری که می‌کنیم، هوشمند باشیم. برای مثال، اکنون ما در حال تفکیک خطوط تولید خودمان و هماهنگ کردن رویکرد زنجیرۀ تأمین با همین بخش‌ها هستیم. محصولات مورد استفاده در درمان تروما (Trauma) نیازمند تحویل بسیار فوری هستند و به همین دلیل، ما سیستم‌هایی داریم که می‌توانند آن‌ها را سه تا چهار ساعته تحویل دهند؛ درحالی‌که محصولات مورد استفاده در درمان‌های الکتیو (Elective) به برنامه‌ریزی‌های طولانی‌تر نیازمندند و مشتریان ما می‌توانند زمان بیشتری برای دریافت آن‌ها صبر کنند."
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما