تاریخ انتشارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
کد مطلب : ۱۵۷
۰
plusresetminus
هر چند بحران کرونا تاکنون بسیاری از کسب‌وکارها را تحت تاثیر قرار داده است اما کسب‌وکارهایی که زنجیره تامین جهانی داشتند، زودتر این تاثیرات را احساس کردند.آن‌ها در تلاش برای فایق آمدن بر این مشکلات به صورت فزاینده‌ای به سمت فناوری‌های دیجیتال با هدف تقویت زنجیره تامین خود خواهند رفت.
انعطاف‌پذیری دیجیتال، رمز عبور موفق زنجیره تامین از کووید19

پاندمی کرونا  نه تنها کسب و کارهای وابسته به دریافت قطعات از آسیا، بلکه همه کسب‌وکارها را آن هم در تمام فرآیندها از تولید در کارخانه تا  مرحله نهایی تحویل به مشتری، تحت تاثیر قرار داد.
شرکت‌هایی که وابسته به کالاهای تولیدی و ارسالی از چین بودند در روزهای اولیه شیوع کرونا در «کارخانه جهان» ، صدمه زیادی دیدند. مثلا تعدادی از تولیدکنندگان بریتانیایی بعد از آنکه نتوانستند، قطعات تخصصی‌ مورد نیاز خود را از چین تامین کنند، مجبور به تعطیل کردن کسب و کارهای خود شدند، این مساله نشان می‌دهد زنجیره‌های جهانی تامین چقدر شکننده هستند.


بگذارید از خط تولید شروع کنیم: کارخانه‌ها معمولا از قطعات متعددی برای تولید یک محصول استفاده می‌کنند و این قطعات از منابع متعددی در جهان تامین می‌شوند. مواد خام لازم برای تولید هم، از کشورها و قاره‌های متفاوت تامین می‌شود و با توجه به اختلالاتی که در زمان‌های متفاوت و در مکان‌های مختلف ایجاد می‌شود، ادامه روند تولید به یک چالش تبدیل شده است.
هر کالایی بعد از تولید، وارد چرخه توزیع می‌شود. کرونا برای این بخش هم مشکلاتی را ایجاد کرده است؛ از مشکل در پر کردن انبارها تا نیاز به تغییر ناگهانی مسیرهای توزیع. تلاش‌های خرده‌فروشان برای فروش کالا نیز تحت تاثیر این پاندمی قرار گرفته است و قرنطینه و محدودیت‌ها باعث تقاضای بیشتر برای مواد ضروری و محدود شدن تقاضا در مناطق خاص شده است که باعث شد تا برخی فروشگاه‌ها، امکان باز شدن پیدا نکنند.
در عین حال مصرف‌کنندگان به سمت انبارکردن
مواد ضروری و بهداشتی روی آورده‌اند که باعث فشار به زنجیره‌های تامین شده است. افزایش غیرطبیعی تقاضا و تورم ناشی از آن در حوزه تامین را به سختی می‌توان مدیریت کرد و این مسئله می‌تواند به کمبودهای مصنوعی منجر شود.
 
چطور بر هرج و مرج فایق شویم
کرونا بسیاری از کسب‌وکارها را با نقاط ضعف و آسیب‌پذیری‌‌های متعددی در زنجیره‌ تامین‌ خود رو به رو کرده است و بسیاری از مدیران، ضرورت تغییر در الگوهای پیشین کسب و کار و انعطاف‌پذیری بیشتر  را درک کرده‌اند. آن‌ها به صورت ویژه به دنبال راهی برای کاهش وابستگی به نیروی کار فیزیکی، حمل و نقل راه دور، لجستیک و انبارداری هستند. البته که افزایش انعطاف‌پذیری در مقیاس کلان و به صورت عمومی هم مهم است، زیرا تولیدکنندگان باید بتوانند راهی برای تغییر یا هماهنگی بیشتر  میان مسیرها در زمان تغییر تقاضا پیدا کنند. کرونا، همچنین مدیران سازمان‌ها را به سمت افزایش دورکاری سوق داده است و در نتیجه  آنها باید بتوانند فعالیت‌های مرتبط با زنجیره تامین را از هر جایی مدیریت کنند.
پنج عملکرد کلیدی در زنجیره تامین کسب‌وکارها وجود دارد که باید برای تغییرات ضروری مدنظر قرار گیرد

       اول : خرید هوشمند .
الگوریتم‌های یادگیری ماشین می‌تواند به سازمان‌ها امکان دهد تا با استفاده از این امکان و بر اساس اطلاعات مربوط به فروش‌ خود در گذشته گذشته، قیمت اقلام و روندهای صنعتی، منبع مورد نیازشان را شناسایی کنند.


       دوم: برج‌های کنترل زنجیره تامین.
با ایجاد یک مسیر مناسب که از تولید تا تحویل را شامل می‌شود، همه شرکای تجاری می‌توانند شرایط تقاضا و تامین را در سراسر جهان مشاهده و خود را با تغییرات آن هماهنگ کنند.

       سوم: مدیریت داده زنجیره تامین با استفاده از اتوماسیون هوشمند و تحلیل.
کسب‌وکارها به صورت فزاینده‌ای به دنبال فاصله گرفتن از رویکردهای نقطه به نقطه و  حرکت به سمت مدیریت اطلاعات هستند. در عمل این کار به  یک انبار داده‌ بدل می‌شود که باید تراکنش‌های زنجیره تامین را به صورت صحیح گرفته و بتوان بینشی مناسب در زمینه عملکرد تامین، تشخیص نقاط و میزان صدمات زنجیره تامین، هوش تجاری و مدیریت ریسک را از آن استخراج کرد.

      چهارم:مدیریت
ریسک تامین
این مسئله به سازمان‌ها کمک می‌کند تا ساختارهای هزینه، داده‌های روند عملکرد و شفافیت را در قالب زنجیره‌های ارزش مدل‌سازی کنند و بتوانند هرگونه اختلال در زنجیره تامین و ظرفیت منبع را پیش‌بینی کنند. این کار به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا از اختلال ناگهانی در زنجیره تامین جلوگیری کرده و با هرگونه کمبود اطلاعاتی هم برخورد کنند.

       پنجم: شبیه‌سازی زنجیره تامین
کسب ‌وکارها می‌توانند راهبردهای جدید زنجیره تامین را بر اساس تغییر در کسب ‎وکارها و مدل‌های عملیاتی به شکلی مدل‌سازی کنند که محدودیت‌های کنونی و آینده تامین، تقاضا و لجستیک در آن‌ها لحاظ شود. این مسئله به تایید و شناسایی کارآمدترین زنجیره از نظر هزینه و رسیدن به سطح خدمات ضروری در کل زنجیره ارزش کمک خواهد کرد.

نقش محوری‌تر زنجیره‌های تامین
از دیدگاه صرفا تجاری، کرونا چالش‌های جدی و بی‌سابقه‌ای را برای سازمان‌ها ایجاد می‌کند که شامل کاهش نقدینگی، اختلال در زنجیره تامین جهانی، افزایش محدودیت‌های تجاری و تغییر ذهنیت مصرف‌کنندگان می‌شود. آن‌ها در تلاش برای فایق آمدن بر این مشکلات به صورت فزاینده‌ای به سمت فناوری‌های دیجیتال با هدف تقویت زنجیره تامین خود خواهند رفت.
مزایای این توانمندی‌های جدید در کل سازمان‌ و فراتر از ایجاد یک زنجیره تامین انعطاف‌پذیر برای رسیدن به منافع گسترده‌تر، قابل لمس خواهد بود و شامل تقویت تجربه کاربری به سمت هوشمندی بیشتر و بهینه‌سازی روندها می‌شود. این کار به کسب‌وکارها امکان می‌دهد تا قوی‌تر از گذشته از این بحران بیرون بیایند. زنجیره‌های تامین نه تنها انعطاف‌پذیرتر خواهند بود بلکه در جایگاهی قرار می‌گیرند که نقشی بزرگ‌تر در موفقیت تجاری بازی خواهند کرد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما