کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تجربیات مدیر سابق زنجیره تامین شرکت چند ملیتی کاناگرا فودز

توسعه زنجیره تامین در صنعت غذا و نوشیدنی  

1 تير 1399 ساعت 11:07

مدیر سابق زنجیره تامین یک برند چندملیتی تولید غذا، تجربیات خود درباره مشکلات برنامه ‎ریزان زنجیره تامین در صنعت پردردسر غذا و نوشیدنی را به اشتراک گذاشته است.


کاناگرافودز (Conagra Foods)، یک شرکت چند ملیتی تولید انواعی از مواد غذایی است که بیش از یک‌صد سال قبل در نبراسکای آمریکا تاسیس شده است. هنری کنیتز (Henri Kenits) مدیر سابق زنجیره تامین این شرکت در این یادداشت که در لوجیلیتی منتشر شده است، درباره تجربیات خود در این حوزه گفته است.

من به عنوان مدیر سابق مدیریت زنجیره تامین، در یک برند چندملیتی و چندمحصولی تولید غذا، در مورد انواع مشکلات پیش‌ روی برنامه‎ریزان زنجیره تامین در صنعت پر دردسر غذا و نوشیدنی، تجربه دست‌ اول داشته‌ام.
روزها و شب‌های بسیاری را صرف نگرانی درباره این مسئله کردم که چطور با چالش‌های مربوط به طولانی‌ شدن و تاخیر در زمان رسیدن مواد خام، تلاطم قیمت اجناس، مسایل ایمنی و کیفیت، محدودیت‌های ناشی از تغییرات فصلی و غیرقابل اطمینان بودن افزایش تقاضا، فعالیت تبلیغاتی گسترده، معرفی مکرر محصولات جدید، تعیین دقیق نیازهای بخش توزیع، محدودیت‌های پیچیده حوزه تولید، شرایط حقوقی و قانونی و افزایش انتظارات مشتریان، برخورد کنم.
من موهایم را در مدیریت فعالیت‌های زنجیره تامین در صنعت غذا و نوشیدنی سفید کردم. در واقع، به عنوان نفر اول در مدیریت زنجیره تامین یک شرکت 2.5 میلیارد دلاری، خوش‌شانس بودم که فرصت ایجاد یک راهبرد بهینه‌سازی 3 تا 5 ساله را برای همه افراد، رویه‌ها و راهکارهای این بخش داشته‌ام. شرکتی که من برای آن کار می‌کردم، مانند بسیاری از هم‌قطاران خود در توسعه توانمندی‌های پیشرفته در زمینه برنامه‌ریزی زنجیره تامین، ضعیف و عقب‌مانده‌ بود. تلاش‌های اولیه حول آموزش، ایجاد اتفاق‌نظر و توجیه تجاری و مالی برای بهبودهای موردنظر گذشت. اما بعد از آن‌که برنامه تایید شد، خیلی زود وارد مرحله ایجاد توانمندی‌های پیشرفته در حوزه برنامه‌ریزی زنجیره تامین و پیشرفت در آن شدیم.
امروزه مبانی برنامه‌ریزی زنجیره تامین چند بخش بسیار مهم دارد. همان‌طور که گلیندا، جادوگر خوب داستان "جادوگر شهر اوز" می‌گوید: "همیشه بهترین کار این است که از ابتدا آغاز کنیم"؛ در برنامه‌ریزی زنجیره تامین، این یعنی ایجاد توانمندی‎های دقیق برای برنامه‌ریزی تقاضا. پیش‌بینی دقیق تقاضا، کل برنامه‌ریزی و اجرای زنجیره تامین را کارآمد و مقرون به صرفه می‌کند. در واقع، دقت پیش‌بینی‌های شما تاثیری مستقیم بر میزان کالاهای موجود در انبار، تغییرات برنامه‌ریزی نشده در تولید، و میزان مواد خام منتقل‌شده دارد. خوش‌بختانه پلتفرم‌های پیشرفته امروزی برای برنامه‌ریزی تقاضا، امکان بهبود دقت پیش‌بینی را به صورت خودکار و بدون نیاز به داشتن مدرک دکترا در آمار، فراهم می‌کند.
در حالی‌که بخش عمده درآمد صنعت غذا و نوشیدنی به عرضه محصولات جدید مربوط می‌شود، معرفی موفقیت‌آمیز این محصولات، کلید بقا است. نبود داده درباره محصولات جدید، امکان هر پیش‌بینی را با استفاده از تکنیک‌های کیفی یا سری‌زمانی دشوار می‌کند. البته تکنیک‌های مدل‌سازی مبتنی بر ویژگی‌ها(مانند تحلیل مربع برای رسیدن به پروفایل‌های تقاضا بر اساس ویژگی‌هایی مثل اندازه بسته‌بندی، مزه یا توزیع جغرافیایی) می‌تواند تا حد زیادی دقت پیش‌بینی را برای محصولات جدید بالا ببرد. با آغاز عملیات فروش محصولات و مشخص شدن واکنش واقعی بازار به محصولات تازه یا تغییر شرایط در بازار و فروش، سیستم‌های نوین می‌توانند با استفاده از داده‌های واقعی فروش به صورت خودکار پروفایل‌های تقاضا را به‌روز رسانی کنند تا برنامه‌ریزی بر اساس پیش‌بینی‌های دقیق‌تری صورت بگیرد.
 
ضعف تقاضا تهدید بهره‌وری زنجیره تامین
در برنامه‌ریزی تولید باید از اطلاعات تقاضا، انبار و برنامه‌ریزی کالاهای مرجوعی برای تعیین میزان تولید واقعی با هدف حداقل‌کردن کل هزینه زنجیره تامین و در عین حال برآورده‌‌کردن خواسته‌های مشتریان، استفاده کرد. تولیدکنندگان غذا و نوشیدنی که بیش از یک مرکز تولیدی دارند، باید دو سطح برنامه‌ریزی تولید داشته ‌باشند. در سطح اول، باید سهم هر مرکز تولید بر اساس میزان تقاضای مورد انتظار، از مجموع تولید برنامه‌ریزی شده تعیین شود. در سطح دوم، تعداد دقیق بسته‌هایی که برای پاسخ به سفارشات مشتریان باید پردازش شود، مشخص می‌شود. این دو سطح برنامه‌ریزی باید با یکدیگر هم‌راستا و هماهنگ شده باشد. راهکارهای پیشرفته برنامه‌ریزی تولید شکلی بهینه از برنامه تولید دقیق و تجمیعی را به دست می‌دهند که کل هزینه‌های زنجیره تامین را به حداقل رسانده و در عین حال اهداف و محدودیت‌های زنجیره تامین را هم لحاظ می‌کند.
 
بهینه‌سازی زنجیره تامین نقطه‌به‌نقطه
برنامه‌ریزی فروش و عملیات (S&OP) یک مبنای منسجم برای برنامه‌ریزی زنجیره تامین در صنعت غذا و نوشیدنی فراهم می‎کند. برنامه S&OP یک روند حیاتی در برنامه‌ریزی زنجیره تامین است که به هماهنگ سازی تقاضای مورد انتظار با ظرفیت‌های موجود، در مدت نزدیک به 30 سال گذشته کمک کرده است. هرچند مسائل کانونی S&OP همیشه دقیق و واضح نبوده است اما امروزه دیگر این موضوع روشن است که تمرکز برنامه‌ریزی فروش و عملیات باید بر شناسایی ریسک‌ها و مخاطره بروز ناهماهنگی‌ها در زنجیره تامین باشد تا زمان کافی برای انجام تغییرات مورد نظر و اجتناب از هزینه ریسک‌ها و ناهماهنگی‌ها را فراهم کند. به جای بررسی برنامه‌های دقیق تولید و توزیع، S&OP باید روی تجمیع آن‌ها متمرکز باشد تا نیازهای بلند مدت در حوزه نیروی انسانی، تجهیزات، تاسیسات، مشارکت، تولید و سناریوهای بازاری را تامین کند. همچنین S&OP نیازمند آن است که توجه مستمری برای رسیدن به تصمیم‌های تاکتیکی و راهبردی در حوزه زنجیره تامین  صرف شود؛ مسئله‌ای که اکنون در فعالیت‌های برنامه‌ریزی زنجیره تامین دیده نمی‌شود.
داشتن اطلاعات قابل اتکا از تقاضا، موجودی انبار، محصولات برگشتی، تولید و توانمندی‌های S‌&OP در واقع مبنایی را ایجاد می‌کند که بر اساس آن می‌توانید توانمندی‌های خود در زمینه برنامه‌ریزی پیشرفته زنجیره تامین را توسعه دهید. اگر هنوز این مبنا را ایجاد نکرده‌اید، اکنون زمان خوبی برای شروع است. قدرت محاسباتی، در حال حاضر، بسیار ارزان‌قیمت است و به شما امکان بهینه‌سازی کامل زنجیره‌های تامین نقطه‌به‌نقطه را با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته می‎دهد. راهکارهای امروزی زنجیره تامین به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از این قدرت محاسباتی بالا بهره برده و رابط‌های کاربری ساده و توانایی‌های قدرتمند در حوزه تحلیل و نمایش را وارد سطح برنامه‌ریزی کنند. امروزه کلان‌داده به یک بازیگر کلیدی در صنعت لجستیک تبدیل شده و مزیت‌های رقابتی را در اختیار شرکت‌هایی قرار می‌دهد که چگونگی استفاده از آن را یاد گرفته‌اند. یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در زمینه برنامه‌ریزی خودکار، آزاد شدن زمان برنامه‌ریزان برای فعالیت‌های با ارزش افزوده بالاتر، را به ارمغان می‌آورد. البته بدون داشتن یک مبنای مناسب، تلاش برای استفاده از برنامه‌ریزی الگوریتمی، کلان‌داده و هوش مصنوعی شاید بی‌نتیجه باشد. جنگ بر سر استعدادهای حوزه برنامه‌ریزی زنجیره تامین از همیشه شدیدتر شده‌ است. نیروهای کار هزاره جدید به سمت شرکت‌هایی خواهند رفت که ابزارهایی پیشرفته با رابط کاربری قدرتمند را در اختیار آن‌ها می‌گذارند که به حداکثرسازی فعالیت‍‌های با ارزش افزوده بالا، کمک خواهد کرد. سرمایه‌گذاری در برنامه‌ریزی زنجیره تامین را می‌توان راهی برای جذب و حفظ استعدادهای بهتر در نظر گرفت.
آیا به دنبال بهبود توانایی‌های خود در برنامه‌ریزی زنجیره تامین هستید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، چه قدم‌هایی را برای ایجاد یک مبنای قوی‌تر برداشته‌اید؟
 

درباره کسب و کار:
کاناگراد در سال 1919 در نبراسکا تاسیس شد و بیش از یک قرن است که در حوزه‌های مختلف صنعت غذا، فعالیت می‌کند. هم اکنون این شرکت در جمع 500 برند معتبر بین‌المللی حضور دارد و دارایی‌های آن بر اساس آخرین داده ها، حدود 8 میلیارد دلار ارزش دارد.  

                                                                           www.conagrabrands.com
 
 
 


کد مطلب: 145

آدرس مطلب :
http://www.postenovin.ir/news/145/توسعه-زنجیره-تامین-صنعت-غذا-نوشیدنی

پست نوین
  http://www.postenovin.ir