کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیا صندوق‌های پست می‌توانند جای صندوق های رای در آمریکا را بگیرند؟

دموکراسی یا سلامتی؟

17 خرداد 1399 ساعت 10:04

سیاستمداران آمریکایی از هر دو جناح، نگران کاهش میزان مشارکت مردم در انتخابات هستند و رای‌گیری پستی که در سال‌های گذشته به شکل محدودی از آن استفاده شده ، ناگهان در کانون توجه افکار عمومی قرار گرفته است. با این همه، موانع سیاسی و تکنیکی زیادی برای اجرای فراگیر این سیستم وجود دارد.



ایالات متحده آمریکا در حالی به موعد انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور نزدیک می‌شود که بحران  اپیدمی شدن ویروس کرونا، موجب بروز نگرانی‌های بسیار جدی در زمینه حفظ سلامت عمومی در حین فرآیند رای‌گیری و البته تاثیر منفی ملاحظات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی بر سطح مشارکت مردم در انتخابات شده‌است.
در ایالات‌متحده، استفاده از سیستم پستی برای رای‌گیری از سابقه بسیار طولانی برخوردار است و برخی معتقدند که توسعه و تقویت این سیستم می‌تواند راه‌حلی باشد که ضمن حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت ملاحظات بهداشتی، انتخابات ریاست‌جمهوری با حداکثر مشارکت برگزار شود.
اما از سوی دیگر، علاوه بر هزینه سنگین و دشوارهای قراردادن تمام بار انتخابات بر دوش نظام رای‌گیری پستی، برخی از جریان‌ها و چهره‌های سیاسی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جنجالی ایالات متحده، شاخص ترین آنهاست؛ نسبت به افزایش احتمال تقلب در رای‌گیری پستی هشدار داده و اعلام نگرانی کرده‌اند.

 
با توجه به حوادث سیاسی چهارسال گذشته، روزهای پرآشوب اخیر و آرایش نیروهای سیاسی در آمریکا، هیچکس، انتظار ندارد که انتخابات ریاست جمهوری 2020، انتخاباتی آرام و بی حاشیه باشد. در شرایطی که اعتراضات اجتماعی و اختلاف نظرهای سیاسی بیش از هر زمان، ساختار قدرت در آمریکا را با فشار و بحران مواجه کرده است؛ مشارکت بالا در انتخابات ریاست جمهوری و تلاش برای شنیده‌شدن صدای همه ذینفعان و گروه ها در صحنه سیاسی و اجتماعی این کشور، اهمیتی مضاعف یافته است.
اما از سوی دیگر، هرگونه تجمعی در این شرایط می‌تواند آمار ابتلا به کرونا را به شدت افزایش دهد و به این ترتیب، سیستم درمانی و سلامت عمومی را در معرض تهدید جدی قرار دهد.
در این شرایط، همه بازیگران کلیدی عرصه سیاست و مجریان برگزاری انتخابات در رده‌ها و بخش‌های مختلف، به‌دنبال پاسخ این پرسش هستند که چگونه می‌توان بدون خدشه‌دارکردن اصول فاصله‌گذاری ‌اجتماعی و بهداشت‌ عمومی، تنور انتخابات را در میانه اپیدمی کرونا،گرم نگاه داشت و مشارکت مردم را بیشتر کرد.
صندوق پست، صندوق رای
چاد دان، مدیر حقوقی پروژه «حق رای دهی» در دانشگاه یو.سی.ال.ای و یکی از مشاوران شناخته شده در زمینه تدوین توصیه‌های سیاسی انتخابات در ایالت کالیفرنیا، می‌گوید:
"ما نمی‌توانیم نسبت به وضعیت سلامت عمومی بی‌تفاوت باشیم، ملایم نگه‌داشتن شیب گسترش بیماری کرونا در کشور، اهمیت استراتژیک و اساسی دارد و راه‌حل حفظ سطح مشارکت در انتخابات، در کنار رعایت اصول بهداشت عمومی، اتکا به سیستم رای‌دهی پستی است. ایالت‌ها می‌توانند سیستم رای‌گیری پستی فعلی خود را توسعه داده و تقویت کنند یا حتی برای رای‌گیری پستی در مقیاس وسیع، سیستم‌های کاملا تازه‌ای ایجاد کنند."
او می‌افزاید: "ما باید تلاش کنیم تا ضمن حفظ سطح مشارکت در انتخابات، حضور افراد در شعب اخذ رای به حداقل برسد؛ رای‌گیری پستی این امکان را ایجاد می‌کند که مشارکت در انتخابات با حداقل تماس فیزیکی افراد یا حتی کاملا به صورت غیرحضوری برگزار شود."
همه ایالت‌های آمریکا، پیش از این کم و بیش از سیستم پستی برای رای‌گیری غیرحضوری استفاده کرده‌اند. نظرسنجی‌های انجام شده در میان هواخواهان و رای‌دهندگان هر دو حزب، نشان می‌دهد اکثریت رای دهندگان علاقه‌ دارند تا مردم بتوانند از امکان رای‌گیری پستی، برای اجتناب از حضور در شعب اخذ رای استفاده کنند و نظرسنجی اخیر رویترز نشان می‌دهد در صورت فراهم شدن این امکان، حدود 72 درصد رای دهندگان، از این روش برای انداختن رای خود به صندوق استفاده خواهند‌کرد.
نیل کلی، مسئول ثبت‌نام رای‌دهندگان اورنج کانتی در کالیفرنیا (پنجمین حوزه رای‌گیری بزرگ ایالات متحده ) می‌گوید: "ما به‌عنوان مسئولان برگزاری انتخابات، نمی‌توانیم نسبت به این خواسته مردم، در مورد فراهم‌شدن امکان رای‌دهی غیرحضوری به صورت فراگیر، بی‌توجه باشیم و پیام آنها را ناشنیده بگیریم. آمریکا از دوران جنگ داخلی، تجربه استفاده از سیستم‌های پستی برای رای گیری غیرحضوری را دارد."
او معتقد است که در اجرای این سیستم، طراحی مناسب پاکت‌ها و تعرفه رای و همچنین تدوین یک دستورالعمل ساده و اطمینان بخش برای رای‌دهندگان اهمیت ویژه‌ای دارد تا اطمینان آنان را نسبت به سهولت و قابل اتکا بودن این فرآیند جلب کند.
موافقان این طرح معتقدند که استفاده از بارکد بر روی تعرفه‌های رای و پاکت‌های ارسال و دریافت تعرفه‌ها، امکان رهگیری کلیه عملیات فرآیند رای‌گیری را از آغاز ارسال تعرفه تا پایان شمارش آرا فراهم می‌آورد. 

سهل و ممتنع
با اینکه ایده رای‌گیری از طریق نظام پستی، در نگاه اول کار ساده و راه حل جذابی برای غلبه بر مشکل تعارض میان اصول رعایت بهداشت اجتماعی و مشارکت گسترده انتخاباتی به نظر می‌رسد و با وجود اینکه در آمریکا سابقه و تجربه تاریخی طولانی و عظیمی در مورد رای‌گیری پستی وجود دارد؛ نمی توان به سادگی سیستم رای‌گیری پستی را آنقدر گسترده کردکه جای رای‌گیری حضوری را در نظام انتخاباتی بگیرد یا حتی بخش قابل‌توجهی از بار آن را به دوش بکشد.
علاوه بر افزایش چشمگیر حجم عملیات پستی در دوران رای‌گیری، که یکی از گلوگاه‌های فراگیرشدن رای‌گیری پستی در انتخابات است؛ اجرای این سیستم، نیازمند زیرساخت‌ها و کنترل‌های بسیار وسیع دیگری است که به نیروی انسانی، تجهیزات و سرمایه‌گذاری عمده ای وابسته است. همچنین باید این نکته را در‌نظر‌ داشت که حتی در صورت موفقیت در اجرای این روش، با وجود اجرای فاصله‌گذاری‌اجتماعی در بین رای‌دهندگان، این بار ماموران نظام‌پستی هستند که بیشتر در معرض خطر آلودگی به ویروس کرونا قرار می‌گیرند.
 


کد مطلب: 140

آدرس مطلب :
http://www.postenovin.ir/news/140/دموکراسی-یا-سلامتی

پست نوین
  http://www.postenovin.ir