کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تشدید حمله آمازون به بازار خرده فروشی مواد غذایی

معمای صورتحساب گم شده!

17 بهمن 1398 ساعت 20:23

پست نوین- آمازون به‌تازگی اعلام کرده است که حق اشتراک ماهانه 15 دلاری عضویت در سیستم تحویل آمازون فرش( Amazon Fresh) را برای مشترکان آمازون پرایم حذف می‌کند؛ این هزینه را چه کسی پرداخت می‌کند؟


وقتی آمازون شرکت خرده‌فروشی اینترنتی مواد غذایی هول فود (Whole Food) را به مبلغ 14 میلیارد دلار خریداری کرد، شمار کسانی که فکر می‌کردند مارکت‌پلیس مواد غذایی آمازون، یعنی سرویس آمازون فرش (Amazon Fresh)، به‌زودی تعطیل خواهد شد، بسیار زیاد بود. حالا، دو سال پس از خرید هول فود، نه فقط فرش آمازون تعطیل نشده؛ بلکه برنامه جدید تحویل مواد غذایی آمازون، قدرت تازه‌ای به این کانال فروش بخشیده است.
آمازون به‌تازگی اعلام کرده است که حق اشتراک ماهانه 15 دلاری عضویت در سیستم تحویل آمازون فرش را برای مشترکان آمازون پرایم حذف می‌کند. این تصمیم، به این معناست که اگر شما پیش از این برای استفاده از خدمات رایگان تحویل یک روزه و کانال محتوای صوتی و تصویری آمازون، مشترک آمازون پرایم بوده‌اید؛ اکنون می‌توانید سفارش‌های مواد غذایی خود را از آمازون فرش، مشروط بر آن‌که از کف تعیین‌شده بالاتر باشد، ظرف دو ساعت، به صورت رایگان در محل مورد نظر خود تحویل بگیرید.
با این حرکت، به نظر می‌رسد که آمازون، خود را بعنوان یک رقیب جدی برای خرده‌فروشی‌های سنتی مثل والمارت، که به استفاده از الگوهای مدرن فروش نیز علاقه نشان می‌دهند و همچنین کسب‌وکارهای نوپای تحویل مواد غذایی مانند اینستاکارت، در بازار 800 میلیارد دلاری خرده فروشی مواد غذایی آمریکا، مطرح کرده است. به طور مشخص، بیشتر تحلیلگران معتقدند که رویکرد آمازون، در کوتاه مدت، جدی‌ترین تاثیر را بر بازار اینستاکارت خواهد گذاشت.
 در نظر داشته باشید که بیش از نیمی از مشتریان اینستاکارت در شهرهای بزرگی مثل نیویورک و سانفرانسیسکو، به طور همزمان، مشترک سرویس آمازون پرایم نیز هستند که حالا می‌توانند سرویسی مشابه اینستاکارت را به صورت رایگان از آمازون فرش دریافت کنند.
سوال اساسی اما اینجاست؟ چه کسی قرار است هزینه این تخفیف باور نکردنی را بپردازد؟
استفانی لندری یکی از مدیران ارشد آمازون که مسئول نظارت بر عملکرد خرده فروشی مواد غذایی در این شرکت است، در این مورد به گزارشگر ووکس گفت: آمازون هرگز برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی که مورد علاقه مشتریان است، به خود ترس و تردید راه نمی‌دهد.
جیسون دل ری، تحلیلگر و گزارشگر ووکس، می‌گوید که این سخن را می‌توان چنین ترجمه کرد: ما امروز پای ضرر و زیان یا لااقل عدم النفع این کسب‌وکار می‌ایستیم؛ چون معتقدیم که اقتصاد شرکت آمازون در نهایت، متکی به افزایش جامعه مشتریان و افزایش حجم و متنوع شدن سبد خرید آنهاست.
آمازون پیش از این، تقریبا به هر حوزه‌ای از تجارت خرده فروشی دست اندازی کرده بود. شاید بتوان گفت در این سال‌ها، آمازون تنها در حوزه بازار B2B و خرده فروشی مواد غذایی، حضور کمرنگ‌تری داشته و مزاحمت چندانی برای خرده فروشان و توزیع کنندگان سنتی ایجاد نکرده است.
البته در طول سه سال گذشته، آمازون چند حرکت محدود، اما پرسود را نیز در بازار خرده فروشی مواد غذایی انجام داده است: اول خرید هول فود که سهم بسیار قابل توجهی در بازار خرده فروشی اینترنتی مواد غذایی داشت و دوم توسعه شبکه فروشگاه‌های دسترس‌پذیر.
بر خلاف هول فود، که بیشتر متمرکز بر بخش گران قیمت و ارگانیک بازار مواد غذایی بود؛ آمازون فرش، مارکت پلیسی برای مواد غذایی اقتصادی‌تر با یک جامعه مشتریان بسیار وسیع‌تر محسوب می‌شود. حرکت جدید آمازون در اتصال خدمات آمازون فرش به آمازون پرایم، نشان دهنده عزم بسیار جدی این شرکت برای به تصرف درآوردن بازار خرده فروشی الکترونیکی مواد غذایی، لااقل در آمریکاست.
بازار خرده فروشی الکترونیکی مواد غذایی در آمریکا، البته هنوز در مراحل اولیه رشد و شکوفایی خود است. شرکت تحقیقاتی پکد فکتز (packed facts) در گزارشی تحت عنوان «استراتژی‌های آمازون، مشتریان آمازون» می‌گوید: تنها 5.6 درصد از کل بزرگسالان در ایالات متحده ظرف یک دوره سه ماهه  مورد بررسی در این گزارش، تجربه خرید آنلاین مواد غذایی داشته‌اند، اما روند اعداد و ارقام مربوط به این صنعت بسیار امیدوار کننده است.
در فاصله سال‌های 2014 تا 2019 بازار خرده فروشی الکترونیکی مواد غذایی در ایالات متحده بیش از سه برابر شده است. علاوه بر آن، بازارهای فرامرزی همچون بازار بریتانیا، نیز، نشانه‌های قدرتمندی از علاقه مندی مشتریان به این شیوه خرید، در تامین سفارش‌های خرد مواد غذایی، از خود نشان می‌دهند. در واقع به نظر می‌رسد آمازون با این حرکت روی گرایش آینده مشتریان به سمت این الگوی خرید شرط بسته است.
با این همه، سوال اصلی همچنان پابرجاست که: صورت حساب 15 دلاری، حق اشتراک آمازون فرش، که مشتریان از پرداخت آن معاف شدند؛ به چه کسی تحمیل خواهد شد؟ آیا چنانکه لندری ادعا می‌کند و این حرکت را نوعی سرمایه گذاری می‌خواند، آمازون و سهامدارانش؟ یا اجزای زنجیره تامین؟ آیا الگوی جدیدی در خلق ارزش صنعت لجستیک و خرده فروشی قرار است این هزینه‌ها را جبران کند؟ واقعیت احتمالا در ترکیبی از این سه پاسخ، نهفته است.

ما در «پست نوین»، پیش‌تر به طرح این موضوع پرداخته بودیم که عده‌ای از فروشندگان و توزیع کنندگان آمریکایی، آمازون را متهم به دامپینگ و توزیع سوبسید برای گرفتن سهم بیشتری از بازار می‌کنند. خانم مسترز نیز در مقاله‌ای که برای مجله فوربس، با موضوع تحلیل حرکت جدید آمازون جهت توسعه سرویس آمازون فرش نوشته است؛ تلویحا اشاره می‌کند که بار بخش بزرگی از این تخفیف بر دوش تامین کنندگان خواهد بود.
«پست نوین»، قبلا به بررسی این موضوع پرداخته بود که یکی ازالگوهای خلق ارزش که بسیار مورد توجه آمازون قرار دارد، استفاده از اهرم مشتری وفادار و متنوع‌سازی الگوهای سرویس در خدمات تحویل و صرفه ناشی از مقیاس در خدمات آماده سازی سفارش است.
همچنین پیش از این، امکان ادغام زنجیره سرد مورد نیاز برای حمل غذا و دارو با شبکه عادی حمل و تحویل بسته‌های پستی  (در مورد سوییس پست) بررسی شده است که می‌تواند یکی از الگوهای مد نظر آمازون برای بهبود عملکرد لجستیک مواد غذایی باشد.
آمازون پیش از این، در بازار کتاب، اسباب بازی و کالاهای مشابه، با همین الگو، خرده فروشی‌ها و پخش‌کنندگان سنتی را در مورد حمله قرار داده بود؛ اما، در آن بازار، حاشیه سود خرده فروشی چیزی بین 30 تا 50 درصد قیمت مصرف کننده بود! باید دید مدل خلق ارزش نظام لجستیکی آمازون، آن قدر ظرفیت و کارایی دارد که این سناریو را در صنعتی با حاشیه سود اندک، مثل بازار خرده فروشی مواد غذایی به اجرا بگذارد؟ این یک آزمون جدی برای قابلیت‌های خلق ارزش بر اساس مدل لجستیک آمازون است. 
 
 
 


کد مطلب: 100

آدرس مطلب :
http://www.postenovin.ir/news/100/معمای-صورتحساب-گم-شده

پست نوین
  http://www.postenovin.ir