مدیر عملیات شرکت اومنیوا (Omniva) در استونی، با به اشتراک گذاشتن تجربههای خود در ارایه خدمات پستی در مواجهه با بحران کووید 19، میکوشد نشان دهد که این شرکت پست لجستیکی چگونه هم به چالشهای درونی خود غلبه کرد و هم به نیازهای شهروندان پاسخ داد!
تجربههای شرک اومنیوا درباره فرصتها و تهدیدهای کرونا
کنار هر تهدیدی، همیشه فرصتهایی هست!
16 شهريور 1399 ساعت 9:39
مدیر عملیات شرکت اومنیوا (Omniva) در استونی، با به اشتراک گذاشتن تجربههای خود در ارایه خدمات پستی در مواجهه با بحران کووید 19، میکوشد نشان دهد که این شرکت پست لجستیکی چگونه هم به چالشهای درونی خود غلبه کرد و هم به نیازهای شهروندان پاسخ داد!
این گفتو گو بخشی از یک مجموعه مصاحبه با مدیران شرکتهای پستی در شماری از کشورهای جهان است که به بررسی تأثیر همهگیری جهانی کرونا بر عملیات آنها میپردازد. برای مطالعۀ دیگر مطالب از این سری میتوانید نسخۀ چاپی مجلۀ بینالمللی فناوری پست و مرسوله را مطالعه کنید.
همهگیری چه تأثیری بر خدمات پستی میگذارد؟
مهمترین عامل مؤثر بر کار ما افزایش چشمگیر حجم مرسولهها و همزمان، بسته شدن تعداد زیادی از دفاتر پستی در دورۀ قرنطینه (13 مارس تا 17 می 2020 در استونی) بود. هرچند تعداد نامههای ارسالی درمجموع ثابت ماند، اما به دلیل بسته شدن فروشگاهها، تعداد بستهها بهشدت افزایش یافت. در آوریل 2020، شاهد سه برابر شدن حجم این مرسولهها در مقایسه با دورۀ مشابه در سال 2019 بودیم.
البته از آنجا که شبکۀ انبارهای سرپوشیده ما در سراسر حوزۀ بالتیک محدود بودند، میتوانم بگویم که برای این موقعیت کاملاً آمادگی داشتیم. بیشتر انبارها در فضاهای باز تعبیه شدهاند که خطر ابتلا در آنها پایینتر است؛ و هیچکدام از مقررات دوران قرنطینه، خدمات ما را محدود نکرد.
آیا برای پاسخ به این تقاضا هیچ خدمات جدیدی ایجاد کردید؟
اومنیوا و بولت پروژهای آزمایشی را برای تحویل مرسولهها با استفاده از پلتفرمهای مسافربری آنلاین بهعنوان پیک، آغاز کردند. این پروژۀ آزمایشی برای دو هفته اجرا شد که طی آن، بولت مرسولههای دو مرکز ارسال اصلی خود در تالین را تحویل میداد. این پروژۀ آزمایشی به ما امکان میدهد تا چگونگی عملکرد سیستمهای سنتی تحویل مرسوله را در همکاری با پلتفرمهای مدرن مسافربری آنلاین تجربه کنیم.
اگر مرسولۀ مشتری امکان تحویل با استفاده از سیستم بولت را داشته باشد، اومنیوا یک پیام کوتاه برای مشتری میفرستد. لینک داخل این پیام به وبسایت خاص بولت میرسد که مشتری از آنجا میتواند درخواست تحویل بسته به درب منزل را بدهد. میتوان چند مرسوله از یک دفتر پستی را در یک سفارش قرار داد. بعد از تأیید، بولت یک لینک برای مشتری میفرستد که از طریق آن میتواند مسیر مرسوله و زمان تخمینی تحویل آن را روی یک اپلیکیشن نقشه رهگیری کند.
همکاری با بولت به مشتریان ما امکان داد تا بستۀ خود را بهجای دفاتر پست، درب منزل تحویل بگیرند (زیرا معمولاً دفاتر پست در دورۀ قرنطینه تعطیل بودند).
افزون بر پروژۀ آزمایشی بولت، ما خدماتی را ایجاد کردیم تا مردم بتوانند مسیر مرسولۀ خود را از دفتر پست به یک انبار مرسولات تغییر داده یا با استفاده از اپلیکیشن آنلاین شرکت، زمان نگهداری مرسوله در انبار را افزایش دهند.
آیا به نیروهای تازهای برای پاسخ به افزایش تقاضا نیاز پیدا کردید؟
بله، ما نیروهای جدیدی را در مرکز تجزیه و شبکۀ پیکها استخدام کردیم. البته بخش زیادی از نیاز واحدها به نیروهای تازه هم با جابهجایی موقت نیروهای موجود تأمین شد؛ برای مثال، نیروهای دفاتر پستی میتوانستند با انتقال موقت به مرکز لجستیک یا مرکز توزیع مرسولهها، کار خود را حفظ کنند.
نیاز به نیروی کار اضافی، ناشی از افزایش تعداد مرسولات حجیم ( مثل دوچرخه، لوازمخانگی و غیره) بود که امکان قرار دادن آنها در خطوط تجزیه مکانیزه وجود نداشت.
اما اغلب این نیروها هم بهصورت موقت و برای مدتی محدود استخدام شدند؛ زیرا هدف بلندمدت ما حداکثر کردن اتوماسیون و حداقلسازی میزان انجام دستی کارها بود.
برای پاسخ دادن به نیازهای تحویل در گام آخر، از چه روشهای دیگری استفاده کردید؟
از آنجا که در دورۀ اوج فعالیتها، فشار کاری شبکه بیش از حد افزایش یافت، سه نقطۀ توزیع موقت را در شهر تالین تأسیس کردیم و بستههایی را که به دلیل حجم کاری بالا در شبکۀ موجود جا نمیشدند، به آنها تحویل میدادیم. نقاط ارسالی به شکلی طراحی شدند که خدماتی شبیه انبار مرسولات را انجام دهند و امکان دریافت مرسولهها با یک کد پیامکی و بدون تماس فیزیکی وجود داشت. همچنین در برخی موارد که بار یک انبار بیش از حد زیاد میشد، پیکها، بارهای اضافی را با همان ون دریافت مرسوله، به انبار بعدی تحویل می دادند.
آیا از راهکارهای مکانیزه برای تحویل گام آخر استفاده کردید؟
بله، بیشتر مرسولههای ما از طریق شبکۀ مکانیزه انبارهای مرسوله، تحویل داده میشدند که 740 محل در کل منطقۀ بالتیک و بیش از 250 نقطه در استونی بود. مشتریان هم تا حد زیادی همین کانال و مسیر را ترجیح میدادند؛ زیرا امکان دسترسی به انبارها در 24 ساعت در هفت روز هفته وجود داشت؛ این مناطق در فضای باز قرار داشتند و بهصورت سلفسرویس کار میکردند؛ و امکان استفاده از صفحههای انبارها با دستکش و همچنین پرداخت بدون تماس (NFC) وجود داشت.
سه درس مهمی که از کرونا گرفتید، چه بود؟
کد مطلب: 190